Telitetyissä perävaunuissa siltasääntö voi rajoittaa kokonaismassaa

Sähköposti Tulosta PDF

Siltasääntö lasketaan ajoneuvoyhdistelmän ääriakselin väliltä, mutta myös yhdistelmän akseliryhmien väliltä.

Tiedätkö, mikä on yhdistelmän sisäinen siltasääntö? Kannattaa tietää erityisesti silloin, jos kärrysi on telitetty.
 
Siltasääntö on vuosien mittaan vaikuttanut muun muassa ajoneuvojen ja vetoaisojen pituuksiin. Siltasäännössäon kyse ajoneuvon tai ajoneuvoyhdistelmän massan ja äärimmäisten akseleiden välisestä suhteesta. Eli mitä pidempi on äärimmäisten akseleiden välinen etäisyys, sitä suurempi on kokonaismassa.
 
Tähän saakka siltasääntö on koskenut neli- ja viisiakselisia nuppiautoja sekä massaltaan yli 44 tonnin yhdistelmiä, mutta myös kaikkia 1.1.2019 jälkeen rekisteröityjä uusia perävaunuja. Vuoden 2024 alusta alkaen siltasääntöä sovelletaan myös varsinaisiin perävaunuihin sekä vetävän ajoneuvon takimmaisen telin ja perävaunun etummaisen telin välille rekisteröintipäivämäärästä riippumatta.
 
- Meillä on huomattavan paljon vanhoja perävaunuja, joita on painomuutosten yhteydessä telitetty uudestaan kasvattamatta kuitenkaan perävaunun kokonaispituutta. Näissä perävaunuissa siltasääntö saattaa rajoittaa kokonaismassaa, maalaa eläköitynyt poliisi Vesa Roima, nykyinen kuljetusalan kouluttaja.
 
Perävaunun siltasääntöä laskettaessa käytetään viisiakselisen auton ja yhdistelmän sisäisen siltasäännön kanssa yhtäläistä kaavaa. Esimerkiksi yleisen viisiakselisen täysperävaunun kokonaismassa voi olla 42 tonnia, mikäli perävaunun äärimmäisten akselien väli on yli 8,1 metriä. Jos se on pienempi, perävaunun kokonaismassa pienenee 350 kiloa alkavaa 0,10 metriä kohden. Siltasääntöön kaava on kirjoitettu näin, mutta se johtaa samaan tulokseen: 20 tonniin lisätään 350 kilogrammaa jokaiselta 0,10 metriltä, jonka perävaunun äärimmäisten akselien välinen etäisyys ylittää 1,80 metriä.
 
Yhdistelmän sisäinen siltasääntö saattaa rajoittaa massoja yhdistelmissä, joissa yhdistyy vetoauton kolmiakselinen teli ja perävaunun lyhyt vetoaisa. Vetoauton kolmiakselinen teli mahdollistaa 27 tonnin massan ja perävaunun kaksiakselisella telillä päästään lähtökohtaisesti 18 tonniin. Siltasäännön mukaan tämä 45 tonnin massa vaatii 8,95 metrin etäisyyttä.
 
- Poliisi ei kuitenkaan tässä vaiheessa puutu asiaan ylikuormamaksulla, koska ylikuormamaksulaki ei tunne yhdistelmän sisäistä siltasääntöä. Traficom painostaa asian tiimoilta kovasti, joten lakimuutos tullee varsin pian, arvelee Roima.

Teksti ja kuva: Ari Perttilä

TILAA AJOLINJA   |   LUE DIGILEHTI
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä

Lue uusimmasta numerosta

ISTUVA HÄRKÄ
Kuljetus Ristimaan uudessa näyttävässä Scaniassa on huomioitu monikäyttöisyys ja kuljetustehokkuus. Poltto- ainesäästöä saadaan Super-rivikoneella.

HENNA RAHKONEN
Elämässä on hyvä olla varasuunnitelmia, sanoo ylivieskalainen maito- autonkuljettaja Henna Rahkonen.

Pääkirjoitukseen
Tilaa lehti



Yhteistyössä


[ 29.04.2024 23:18 ]
feed-image Feed Entries

Mainospalkki