Urasyvyys ja rengaspaine automaattisesti

Sähköposti Tulosta PDF

Ahola Transportin Åke Nyblomin ja Goodyearin Laurent Lichtin edessä lattiassa on renkaiden mittauspiste.

Kun renkaiden kunto selviää kuin itsestään autopesun yhteydessä, se lisää turvallisuutta, vähentää rengasmenoja ja helpottaa rengashuoltoa.
 
Kuljetusliike Ahola Transportin toimitusjohtaja Åke Nyblom tutustui Ruotsissa Goodyearin toimittamaan raskaan kaluston rengasmittausjärjestelmään (Goodyear CheckPoint). Sellainen hankittiin ensimmäisenä Naantalin toimipisteelle. Kun kuorma-auto ajaa terminaalin pesulinjan läpi, ennen ulostuloa kamerat ja laserit mittaavat renkaiden kunnon. Auto tunnistetaan RFID-tunnisteella ja tieto tallentuu Goodyearin rengashallintajärjestelmään. Auton ei tarvitse mittauskohdassa pysähtyä.


Kaikki on hyvin, kuten vihreä valo kertoo. Kuljettaja saa alhaalta tulosteen mukaan.
 
- Pesulinjan jälkeen on paras paikka mittaukseen, kun renkaat ovat puhtaat. Meillä kalusto pestään vähintään kaksi kertaa kuukaudessa, Åke Nyblom kertoo.
 
Kun kuorma-auto tai ajoneuvoyhdistelmä on ajettu ulos, kuljettaja näkee heti mittatolpalta (Goodyear CheckPoint), millainen on renkaiden kunto. Automaattisesti analysoitu tieto on siirtynyt tolpalle langattomasti.
 
Jos kaikki on kunnossa, mittatolpan yläosaan syttyy vihreät valot ja näyttöön tulee Goodyearin hyvän matkan toivotusteksti. Jos rengasongelmaa on havaittu, se kerrotaan punaisella. Tarkemmin katsomalla näytöltä näkee joka renkaan urasyvyyden millimetreinä ja rengaspaineen. Joka akselilta kerrotaan akselipaino eli vaakauskin kuuluu mittauspalveluun.


8-akselisen täysperävaunuyhdistelmän rengastiedot. Ensin on kulutuspinta milleinä, vihreän alla on rengaspaine bareina. Oikealla on akselipainot.

Kuljettaja voi ottaa tulosteen mukaan. Kuljettaja voi myös katsoa rengastiedot Goodyearin kännykkäsovellukselta, jos on sellaisen ladannut.
 
Rengasmittausjärjestelmän kulut tulevat takaisin rahallisena säästönä ja turvallisuuden paranemisena, kun rengasvaurioiden määrä vähenee. Vajaa rengaspaine puolestaan lisää polttoaineenkulutusta.
 
Kerrottakoon vielä, että rengasmittausta edeltävä läpiajettava pesulinja on Kärcheriltä hankittu. Pesuvedestä kierrätetään 90 %. Näin ollen ajoneuvoyhdistelmän pesuun kuluu vettä vain 200 litraa, ilman kierrätystä 2 000 litraa. Varsinainen pesu hoidetaan puhdistetulla kierrätysvedellä, huuhtelu tapahtuu puhtaalla vedellä.


GoodYearin raskaan kaluston myyntipäällikkö Sami Virtanen.

SAMI HOITAA SUOMEN
Goodyear Finland on perustettu vuonna 1993. Toimialana on renkaiden maahantuonti ja tukkukauppa. Kahdeksaa työntekijää tukee pohjoismainen organisaatio.

Goodyearin Pohjolan pääpaikka on Tukholmassa. Pohjoismaiden fleet-myynnistä vastaa Tomas Andersson. Raskaan kaluston Pohjolan ja Baltian myyntijohtaja on Mats Sävström.
 
Sami Virtanen on ollut Suomessa 2,5 vuotta raskaan kaluston myyntipäällikkönä. Hänellä on Goodyear-historiaa takana yhdeksän vuotta.
 
- Keskitymme fleeteihin, Virtanen sanoo.
 
Ahola Transport on yksi näkyvä esimerkki Goodyearin suurasiakkuuksista. Euroopan laajuisia rengassopimuksia mm. rahtiyhtiö DB Schenkerin, perävaunuvuokraaja TIP Trailerin ja ympäristöhuoltoyhtiö Urbaserin kanssa. Euroopassa Goodyearilla on Total Mobility Solutions- sopimus 1 400 kuljetusyrityksen kanssa.
 
Pienempi kuljetusyrittäjä voi hankkia Goodyear renkaita rengasliikkeiltä. Kesärenkaiksi on tarjolla Goodyear Kmax ja talveen GoodYear UltraGrip Max. Goodyear on 125-vuotias rengasmerkki.
 
- Joka vuosi olemme menneet eteenpäin, Virtanen kertoo Suomen Goodyearin raskaan kaluston liiketoiminnan muutamasta viime vuodesta.

Teksti ja kuvat: Jouni Hievanen

TILAA AJOLINJA!
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä

Lue uusimmasta numerosta

ISTUVA HÄRKÄ
Kuljetus Ristimaan uudessa näyttävässä Scaniassa on huomioitu monikäyttöisyys ja kuljetustehokkuus. Poltto- ainesäästöä saadaan Super-rivikoneella.

HENNA RAHKONEN
Elämässä on hyvä olla varasuunnitelmia, sanoo ylivieskalainen maito- autonkuljettaja Henna Rahkonen.

Pääkirjoitukseen
Tilaa lehti



Yhteistyössä


[ 28.04.2024 01:13 ]
feed-image Feed Entries

Mainospalkki