Vetoauto R590 on vuoden vanha, saksalaisen FMS Fahrzeugbaun valmistama perävaunu 2,5-vuotias.
Hankolainen
Jari Pihlapuro, 61, on Suomen kokeneimpia autonkuljetusrekan kuljettajia. Ajoura alkoi jo ennen ajokorttia.
Kokkolalaisen Ahola Transportin Scania R590 aikoi kääntyä Pirkkalan Vehon pihalle pääportin kautta, mutta aikomukseksi jää. Mansen mörinöiden aikaan portin pielessä Jasperintien varrella oli niin paljon parkkeerattuja autoja, ettei armeija-autolastinen yhdistelmä pysty kääntymään. On heitettävä lenkki ja mentävä takaportin kautta sisään.
Ajolinjan toimittaja oli juuri käynyt pikavisiitillä tutustumassa Vehon tapahtumatarjontaan. Magneetiksi hankittu täyssähköinen umpikoritettu eActros lähti koeajolle, joten mielenkiintoisimmiksi uutuuksiksi jäi autonkuljetusauton lavalla olevat kaksi intinvihreää Arocsia. Niitä tosin ei yleisölle näytelty, ei etupihalle tuotu.
Hankolainen Jari Pihlapuro on Suomen kokeneimpia autonkuljetusauton kuljettajia.
TUNNETTU AUTONKULJETTAJA
- Neljä vuotta olen ajanut Aholalla, autonkuljetusrekan kuljettaja tuumaa.
Ulkokengät ovat vinkkeli-Scanian rappusilla. Ajokengät on juuri riisuttu pois.
- Ei kotonakaan olla ulkokengillä sisällä.
Kuljettaja esittäytyy Jari Pihlapuroksi.Hetkinen. Hangossahan oli aikanaan autonkuljetusliike Pihlapuro.
- Myin firman pois vuonna 2003, Jari Pihlapuro kertoo.
Tuolloin John Nurminen osti kymmenen autonkuljetusauton Kuljetusliike L.Pihlapuron ja Jari Pihlapuron vaimon kuljetusliikkeen kahdeksan auton V M Tikkisen. Nurmisen vuosikertomus vuodelta 2003 kertoo, että hankituilla kuljetusliikkeillä oli 23 työntekijää.
Vuonna 2007 Nurmisen kanssa kimppaan autologistiikkaan tuli Capman rahasto, jolloin autologistiikka sai nimen Skandia Autologistics ja pian se oli sulautettu Itämeren alueella toimivaan Avelon Groupiin. Suomessa Avelonin maahantuontipalvelut olivat Turussa ja Nurmijärvellä Karhunkorven teollisuusalueella. Sitten tuli lama ja autokauppa hyytyi.
Työkenkien paikka on tietysti rappusilla, ajokengät on juuri riisuttu.
Vuoden 2011 lokakuussa kerrottiin Vehon omistaman Assistorin ostavan suomalaisyhtiön Avelon Autologistics Oy:n autojen maahantuontipalvelut. Vuonna 2015 yritys Avelon Autologisticsin toiminta lakkautettiin.
Yritysjärjestelyjen maailmassa Jari Pihlapuro jatkoi autojen ajamista, sillä sitä hän osaa. Sitä on tehty suvussa vuodesta 1962, jolloin isä Lauri Pihlapuro aloitti Magirus-Deutzilla.
- Isä oli ajan pioneereja, Jari Pihlapuro kertoo.
Laurin kilsat tulivat täyteen 70-vuotiaana. Hän menehtyi ollessaan 82-vuotias.
Nuorena Jari-poikakin lähti ajoon.
- 15-vuotiaana jäin kiinni kortitta ajosta. 22-metrisellä, hankolainen tuumaa.
Nyt 61-vuotias Jari Pihlapuro saattaa olla Suomen eniten autoja ajanut kuljettaja, joka on vielä työelämässä. Ennen Aholaa hän ajoi autoja Autolinkillä.
Kyydissä Arocs 4452-mallit.
KOLME ISOA MAHTUU KYYTIIN
Ahola Transport ajaa raskaat Scaniat Turun ja Mercedekset Hangon maahantulosatamista päällirakentajille, autoliikkeisiin tai muihin asiakkaan haluamiin kohteisiin.
- Ajossa on kolme omaa autoja ja yksi alihankkijan, Pihlapuro kertoo alkaessaan purkaa kuormaa.
Perävaunu näyttää suorana ollessaan yhdeltä pitkältä, mutta B-juna se on.
- B-juna venyy ja paukkuu, kuljettaja hymähtää.
Liukkaalla on apuna Onspot-ketjunheittäjät vetoautossa.
Pihlapuron ajamaan yhdistelmään mahtuisi kolmen kuorma-auton sijaan kuusi henkilöautoa. Yhden Atego-Mersun hän tiputti Forssaan - varmaankin Fokorin koritehtaalle. Suomen autonkuljetusjätin SE Mäkisen uudempiin ja pisimpiin yhdistelmiin mahtuu 13-14 henkilöautoa. Nämä ovat räätälöity nimenomaan henkilöautojen rahtaukseen.
Pyöräkiila kanittaa, ei tahdo lähteä pois lukituksesta. Ruuvimeisseli auttaa.
Kun Pihlapuro aloittaa Arocs-Mersujen purkamisen, ensin pitää kiinnittää virtajohto. Ajosillat toimivat siis sähköllä, ei siis hydraulisesti. Perävaunukin on jatkettava. Kun ajosillat on pidennetty ajoasennosta lastaus- ja purkuasentoon, vasta sitten voi alkaa kuorma-autojen ajo perävaunusta - sivuikkunasta tarkasti ajolinjaa tähtäillen.
Aholan Scanian tuomat Mersut ovat osa Puolustusvoimien 145 auton kauppaa, joka julkistettiin alkukesästä 2022. Viimeiset autot toimitetaan vuonna 2025. Suurimpaan osaan tulee päällirakenteeksi Multiliftin koukkulaite.
Nyt tuodut neliakseliset ovat 8x8-vetoisia Arocs 4452 malleja. Moottorina on 16-litrainen rivikuutonen, ”Detroit Diesel”. 520-heppainen tehoversio on malliston matalaviritteisin.
VENÄJÄN TOYOTAT HANGOSSA
Kun Venäjä aloitti sodan Ukrainaa vastaan, maalle määrättiin pakotteet. Sen seurauksena Venäjälle matkalla ollut autonkuljetuslaiva käännytettiin takaisin. Kyydissä olleet 3 000 Toyotan valmistamaa autoa purettiin Hangon satamaan. Siellä ne ovat vieläkin, Landcruiserit ja V8-Lexukset.
Hankoon puretut Toyotat on valmistettu Venäjän vaatimusten mukaan. Näin ollen rekisteröinti Eurooppaan ei taida onnistua, koska EU:ssa on tiukemmat määräykset mm. päästöille ja turvavarusteille.
3 000 autoa ei pienelle autokentälle mahdu, mutta Hangossahan tilaa riittää. Hangon kautta meni aikanaan paljon henkilöautoja Venäjälle. Tuolloin Hanko-Hyvinkää tie oli täynnä venäläisiä autonkuljetusrekkoja.
Teksti ja kuvat: Jouni Hievanen
TILAA AJOLINJA!
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä