Salassa ei pysty kulkemaan

Sähköposti Tulosta PDF

Pasi Miilumäki on ollut luottamuksen arvoinen. Iceman on pysynyt uudenveroisena.

Räikkös-Scaniaa ei käytetä harjakoneessa, jottei lakkapinta harmaannu. Ylläpito vaatii aikaa, tuloksena on edelleen uudenveroinen näyttelykalu.
 
Mansen mörinöiden Scania Suomen toimipisteessä Pirkkalassa oli magneettina Kuljetus Ristimaan Scania S 650 ”Iceman”. Sen tuntee kaikki, se on rohmunnut palkintopyttyjä missä näyttelyissä on vieraillutkin. Kirkkaimpana kruununa on kaksi peräkkäistä Nordic Trophy voittoa Ruotsista kovassa seurassa.
 
Auton esikuva Kimi Räikkönen tutustui Scaniaan Helsingissä ja antoi täyden tunnustuksen erityisesti häntä esittäville kuville. Niiden takanahan on Perttu Papunen. Räikkönen vetäisi nimmarit apukuskin oveen.
 
OSLOA JA LAHTEA
Iceman-autolla on ajettu 190 000 kilometriä.
 
- Melkein kaikki ovat minun ajamia, kuljettaja Pasi Miilumäki kertoo.
 
Scania on ensirekisteröity 23.6.2021, mutta lähti liikenteeseen vasta syksymmällä näyttelykauden jälkeen. Ensimmäisessä vuosikatsastuksessa kilometrejä oli takana 86 000. Nykyisellä ajosuoritteella kilometrejä kertyy vuodessa noin 120 000.
 
Talvikautena autolla ajetaan Scandic Transin ajoja Norjaan.
 
- Oslon ympäristöön, Trondheimiin, muutaman kerran olen käynyt Stavangerissa, Miilumäki tuumaa.
 
Kesäkautena Iceman siirtyy Hartwallin virvoitusjuomien ajoon, jota Ristimaa on ajanut vuosikymmeniä. Silloin perään laitetaan toinenkin perävaunu eli HCT-yhdistelmänä mennään. Juomia ajettiin myös pääsiäisen aikana ja viikko sen jälkeen.
 
- Tämän perään ei ole toista omaa perävaunua. Tänne Tampereelle tulin Firebirdin perävaunulla, Miilumäki kertoo.
 
Saattaa olla, että elokuun Power Truck Show:ssa Iceman-yhdistelmässä on sen perään räätälöity toinenkin oma kärry. Yli 30-metrinen yhdistelmä mahtuisi kyllä Ristimaan osastolle.


Kimi Räikkönen vetäisi oveen nimikirjoituksen.

PERUUTUSTA
No miten peruutus onnistuu, kun perässä on toinenkin perävaunu?
 
- Kunhan jotenkin saa perän lipan alle, auto vinossa. On hankala hahmottaa, minne pitäisi kääntää. Kyllä sitä kesän mittaan taas oppii, Miilumäki sanoo.
 
Rekkaveturin perässä on vetokytkin, joten takimmaisen perävaunun saa työnnettyä yksin laituriin tai muuhun lastaus- tai purkupaikkaan.
 
- Koukulla perävaunun saa laituriin monesti nopeammin.
 
Jos pitkää yhdistelmää hieroo liian kauan kuorma päällä, Scanian kytkin alkaa lämmetä.
 
650-heppaisesta V8-moottorista huolimatta polttoaineen kulutuslukemat eivät vaikuta hurjilta.
 
- 30 litran tienoilla Oslon välillä, Pasi Miilumäki sanoo.
 
HUOLENPITOA
Iceman on Pohjolan tunnetuimpia ja näyttävämpiä yhdistelmiä.
 
- Salassa ei pysty kulkemaan, Miilumäki toteaa.
 
Autoa kuvataan paljon. Pyydetään jopa pysähtymään tarkempaa tutkistelua varten.
 
Puoliperävaunuyhdistelmän rakentamiseen mennyt aikaa 2 500 tuntia. Viimeisen päälle rakennettua autoa pyritään pitämään tietysti uutta vastaavassa kunnossa mahdollisimman pitkään. Uudelta pian kaksivuotias Iceman-yhdistelmä edelleen näyttää ja siihen on merkittävänä syynä huolehtiva ja ammattitaitoinen kuljettaja.
 
- Shampoolla ja vedellä pestään. Jos ajaisi harjakoneen läpi, auto muuttuisi ajan myötä harmaaksi.
 
Monikerroksista lakkapintaa on varjeltava kuin valtionsalaisuutta. Hiekkaa ja suolaa ei hierota auton pintaan.
 
- Koko vehkeen olen pessyt käsin pari kertaa tikkailta, kuljettaja kertoo.
 
Rekkapesukonetta voidaan käyttää, mutta harjat eivät silloin pyöri. Ennen Mansen mörinöitä Icemanin pestiin Suomen Raskaspesulla, jolla on toimipiste Pirkkalan Veholla.

Teksti ja kuvat: Jouni Hievanen

TILAA AJOLINJA!
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä

Lue uusimmasta numerosta

ISTUVA HÄRKÄ
Kuljetus Ristimaan uudessa näyttävässä Scaniassa on huomioitu monikäyttöisyys ja kuljetustehokkuus. Poltto- ainesäästöä saadaan Super-rivikoneella.

HENNA RAHKONEN
Elämässä on hyvä olla varasuunnitelmia, sanoo ylivieskalainen maito- autonkuljettaja Henna Rahkonen.

Pääkirjoitukseen
Tilaa lehti



Yhteistyössä


[ 28.04.2024 00:19 ]
feed-image Feed Entries

Mainospalkki