Kone Pistemaasta tuli DAF-edustaja Ouluun

Sähköposti Tulosta PDF

Yksi DAF puuttuu, sillä moottoritie on kuuma ja auto on koeajossa. Avajaispäivänä Kone Pistemaa järjesti paikalle vahvan DAF-esittelyn.

Hollantilaismerkin heitteillejättö pohjoisessa Suomessa on ohi. Kone Pistemaa hoitaa nyt DAF:n myynnin ja huoltoedustuksen. Monimerkkikorjaamolla on laaja kokemus raskaista autoista ja koneista.
 
Oululainen Kone Pistemaa ryhtyi kuluvan vuoden maaliskuussa yhdellä iskulla DAF:in sopimusmyyjäksi ja sopimuskorjaamoksi.
 
- Kävimme edustuksista neuvotteluja puoli vuotta. Ajatus ehti hautua mielessämme pari vuotta. DAF on kiinnostanut meitä pitkään, sillä se on kasvava merkki, sanoo Janne Pistemaa.
 
Kone Pistemaa jatkaa vastaisuudessakin monimerkkikorjaamona, mutta DAF-merkkiedustuksen korottamalla tasolla.


Kaksi Kone Pistemaan kunnostamaa Scania-vaihteistoa. Vaihteistojen tasalaatuisuus varmistetaan mittaamalla testipenkissä mm. niiden öljyvirtausten lämpötiloja. Vaihteistot maalataan ja varustetaan raskaskonekorjaamon omilla tunnistetiedoilla.
 
Oulun seudulla myös Wihelän Konepaja toimii DAF-korjaamoedustajana, mikä ei yhtään harmita uutta toimijaa.
 
- Luotamme omaan asiakaspalveluumme, toteaa Pistemaa.
 
Pohjoisessa Suomessa DAF lähtee etenemään vaatimattomista asemista.
 
- Myyjän puutteen vuoksi DAF on päässyt kuihtumaan Oulun seudulla. Työsarkaa on siis luvassa, kuvailee Pistemaa.


Janne Pistemaa ehti maistaa edellisessä elämässään niin koneasentajan kuin autonkuljettajan tehtäviä. Asentajan työ veti pidemmän korren. Vuonna 2016 hän korotti panoksia ja perusti raskaskonekorjaamo Kone Pistemaan. (Kuvalähde: Kone Pistemaa).
 
Pistemaa ei käy veikkaamaan odottamiaan DAF:in myynnin tai huoltoasiakkuuksien lukumääriä. Tähänastiset, lähinnä pitkämatkalaiset huollon asiakkaat ovat tulleet niin kotimaasta kuin kaikkialta Euroopasta.
 
Raskaskorjaamon osaamisalueisiin kuuluvat mm. sähkö- ja päällirakennevarustelut ynnä -asennukset, hydrauliikan muutostyöt, maalaamo ja vauriokorjaukset.
 
Kone Pistemaan erikoisuus on oma vaihto-osatuotanto voimansiirto- ja moottorikorjauksiin. Työn alle otetaan moottoreiden sylinterinkansia, hydraulisia hidastimia ja vaihteistoja. Vaihto-osien merkkivalikoima kasvaa koko ajan, ja niitä voidaan toimittaa tarvitsijoille tarvittaessa maailman ääriin saakka.


DAF-sopimuskorjaamoksi ryhtymisen jälkeenkin muun merkkiset autot ovat tervetulleita Kone Pistemaalle.

HUOLTOA OULUSSA JA KAIRASSA
Kone Pistemaalla on hydrauliikkaletkupalvelu, johon hydrauliletkujen komponentit toimittaa Hydroscand. Korjaamo valmistaa hydrauliletkuja niin Oulun toimipisteen letkupalvelussa kuin vaihtelevan kurjissa olosuhteissa esimerkiksi Lapin kairassa.
 
Letkupalvelun työpisteen laitteisiin kuuluu mm. Finn-Power P32–letkuliitinpuristin sisältäen ilmastointiletkuille soveltuvat pakat. Varaosamyymälän hyllystä löytyy suoraa letkua 350-420 bariin saakka ja vähintään R-, ORFS-, JIC- ja putkiliittimiä.
 
- Letkut tehdään aina korvattavien osien kaltaisiksi. Letkuihin tarvittavia päitä on valtava määrä, kuvailee Janne Pistemaa.
 
Kone Pistemaan liikkuva huoltopalvelu pelastaa maastoon rikkoutuneita työkoneita. Samoja tehtäviähän Pistemaa hoiteli 2010-luvulla touhutessaan koneasentajana.
 
- Jokainen maastokeikka on ainutlaatuinen ja mielenkiintoinen. Milloin puomi on katkennut, milloin jotain muuta, kertoo Pistemaa.
 
Liikkuvan huoltopalvelun reviiri ulottuu Oulusta Kittilään ja tarvittaessa kauemmaksikin. Koneita kunnostetaan pienistä kaivinkoneista suuriin kaivoskoneisiin saakka.
 
Kenttäolosuhteissa riittää haasteita. Eniten hydrauliikkaletkujen korjauksia kenttäolosuhteissa tehdään kaivinkoneiden puomistoille, metsäkoneisiin ja poravaunuihin. Pakkanen rikkoo letkuja ja saa puhelimen soimaan, tiedetään Kone Pistemaalla.
 
Oulun toimipisteen erittäin pitkät aukioloajat kruunaa korjaamon ovessa kerrottu päivystysnumero, josta hätään joutunut saa apua.


Katsastettavaksi tuotu Iveco Stralis väitti jarrudynamometrille, että sen jarrut olivat kunnossa. Niin olivat, ja leima tuli. Auton oikeassa takakulmassa näkyvää paineilmasyöttöä tarvitaan, jotta jokainen kolmesta akselisesta saadaan mitattua.

RASKAAN KALUSTON HOIVAAMISTA
Raskaan kaluston korjaamo asentaa ajoneuvoihin päällirakenteita sekä tekee niihin muutoksia ja korjaa vaurioituneita.
 
Kunhan Kone Pistemaalle kerrotaan asiakkaan ajosuorite, tämä voidaan kutsua huoltoon oikeaan aikaan. Huoltomuistutuksena voidaan käyttää vaikkapa yksityistä Whatsapp-ryhmää antamaan turvaa huonomuistisuutta vastaan. On osoittautunut toimivaksi hyödyntää asiakasyrityksissä luottokuljettajia, jotka kaitsevat ajoneuvojen huoltotarpeita. Kullekin asiakkaalle mietitään tälle sopivin määrä pitää yhteyttä.
 
Kone Pistemaa voi ottaa huoltokeikalle mukaan karskin diagnostiikkalaitteen, kuten tablettitietokoneen Panasonic Toughbook. Pistemaalla on käytössään mm. DAFin Davie sekä useita eri merkkitestereitä vaativampaankin vianhakuun. Yleistestereinä on Bosch, Wabco ja Knorr.
 
Kone Pistemaa ei toistaiseksi pysty lukemaan etänä DAF-autojen vikakoodeja. Autojen käyttäjät voivat kuitenkin hankkia telemetrian kerätäkseen itse etänä monenlaista hyödyllistä tietoa ajokistaan.


Sähkö ei koskaan maksa niin kamalasti, etteikö maalaamoa valaistaisi kirkkaaksi. Kuvan Volvo maalattiin valkoiseksi, koska sen uusi omistaja halusi autoon saman brändi-ilmeen muun laivaston kanssa.

TUHANNEN TAALAN VIHJE
Pistemaa ei aristele sahata omaa oksaa kertomalla, miten kaiken merkkisten laitteiden omistajat voisivat vähentää eurojen palamista huoltoihin ja korjauksiin.
 
- Paras lääke kustannusten alentamiseen on asioiden ennakointi. Sellaisiakin paikkoja pitää huoltaa, joista oletetaan, etteivät ne sitä kaipaa, vinkkaa Janne Pistemaa.
 
Esimerkkinä hän mainitsee perävaunujen pyörien laakerit. Niidenkin lämpötiloja on syytä seurata.

Teksti ja kuvat: Seppo Alaruikka

TILAA AJOLINJA!
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä

Lue uusimmasta numerosta

ENNAKKOLUULOT KARISSEET
Jylängin veljekset Haapajärveltä ajavat haketta ja turvetta kahdella Renault C520:lla. Kilometrit ovat menneet huolettomasti.

TUPLA-TRANSPORTER
Tunteja ei laskettu kun parolalainen Aki Uppa teki hirmutuunauksen ja muutti Volkkarin uuteen loistoon. Tuloksena on 12 metrinen yhdistelmä.

Pääkirjoitukseen
Tilaa lehti



Yhteistyössä


[ 07.12.2023 16:45 ]
feed-image Feed Entries

Mainospalkki