Siirtolupa mahdollistaa pommit

Sähköposti Tulosta PDF

Renkaan runko petti ja katsastamattoman nosturiauton rengas räjähti kuin olisi tykillä ammuttu.

Jos ajoneuvon katsastus on mennyt pitkäksi, voi tilapäiset siirrot tehdä siirtokilvillä. Ongelmana on, että vastuu kunnosta jää täysin omistajan ja kuljettajan kontolle.
 
Syksyisenä sunnuntaiaamuna 25-tiellä Nurmijärvellä Kiitosimeonin paikkeilla meni Hangon suuntaan massiivinen noin 50-tonninen nosturiauto. Se oli amerikkalainen Link-Belt HC-218 8x4, vuosimalliltaan 1974.
 
Ruosteenkirjava 48-vuotias erikoiskuljetusajoneuvo oli katsastettu viimeksi noin 2,5 vuotta sitten ja oli poistettu liikennekäytöstä vuoden 2021 alussa. Nyt oltiin liikkeellä siirtoluvalla eli autossa oli punavalkoiset siirtotarrakilvet.


Nosturiautolla oli ikää 48 vuotta.

RENKAAN RUNKO PETTI
Asfalttia vasten pyöri 12 kappaletta noin metrin korkuista 14 tuumaa leveää 28 kankaista maastokuvioitua rengasta. Renkaaseen merkitty suhdeluku 28PR tarkoittaa, että runkokudokset vastaavat kestävyydeltään 28:aa perinteistä ristikudosta.
 
Takimmaisen akselin sisempi paripyörä räjähti ojan puolelta vastaan tulleen henkilöauton kohdalla. Tienoo peittyi savuun ja paksuja ulkorenkaan kappaleita leijaili ilmassa. Renkaasta petti runko.
 
Räjähdyksen ääni oli verrattavissa tykillä ampumiseen. Umpinaisen henkilöauton sisälle asti levinnyt paineaalto avasi hipaisulukollisen aurinkolasikotelon sekä lukkiutti hetkeksi kuljettajan korvat. Jos kohdalla olisi ollut jalankulkija, niin hengen lähtö olisi ollut todennäköinen.
 
Ehjissäkin renkaissa näkyi palkeenkieliä ja muutamat näyttivät hapertuneilta. Muiltakin osin ajoneuvon kunto herätti epäilyksiä. Kuljettaja ei luottanut pysäköintijarruun, vaan pysähtymisen jälkeen hän laittoi takapyörän taakse pönkän.


Link-Beltin muissakin renkaissa oli vaurioita. Iän myötä kumin kovettuessa syntyy pykimiä.

TARKASTUS SIIRTOLUVAN EHDOKSI?
Tapahtuneen jälkeen heräsi kysymys, miten estetään tielle pääsemästä vaarallisia ”pommeja”. Siirtoluvan myöntämisen edellytyksissä on kyllä maininta, että ajoneuvon pitää olla liikenteeseen soveltuva sekä rakenteiltaan, varusteiltaan, kunnoltaan ja muilta ominaisuuksiltaan turvallinen. Vastuu tästä jää täysin ajoneuvon kuljettajan ja omistajan kontolle. Mutta jos yrittäjä elää esimerkiksi kassavajeessa, liikenneturvallisuusvaatimukset tuskin ovat ensimmäisenä mielessä.
 
Ratkaisuna voisi olla vaatia ulkopuolisen ammattihenkilön etukäteistarkastus, jos ajoneuvo on katsastamaton ja ylittää tietyn painorajan. Tarkastuksesta tehty kirjallinen pöytäkirja olisi siten siirtoluvan myöntämisen lähtökohta.
 
Poliisien järjestämiä tienvarsitarkastuksia on harvoin, varsinkaan sunnuntaiaamuna. Eikä ratsiasta välttämättä olisi liikenneturvallisuuden kannalta edes täyttä hyötyä, sillä ajoneuvo on yleensä osan matkasta tehnyt ja tieltäkin se on ajettava pois.

Teksti ja kuvat: Ari Jääskeläinen

TILAA AJOLINJA!
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä

Lue uusimmasta numerosta

ÄRJYVOITTAJA KLEIMOLA
Esa Kleimolan kuljetusyritys rakensi traktorien ohjaamoiden kuljetukseen näyttävän HCT-yhdistelmän. Sillä voitettiin Ajolinjan perinteikäs Ärjykisa.

LAKEUDEN NOSTAJAT
Mäkelän veljekset nostelevat kahdella Effer-nosturisella Scanialla Etelä-Pohjanmaalla.

Pääkirjoitukseen
Tilaa lehti



Yhteistyössä


[ 23.03.2023 03:38 ]
feed-image Feed Entries


Mainospalkki