1980-luvun tyylillä customoitu

Sähköposti Tulosta PDF

Aholan perinneautoprojektissa on pitäydytty 1980-luvun teemassa - peltiset, kumireunoin varustetut lokasuojat, Lampisen pystyputket ja hehkulankapolttimot äärivaloissa.

Marko Aholan Scania LBS 141:sen hytin takana on Custom Lampisen pystyputket, katolla Michelin- ukot ja torvet, puskurin alla lisävalot ja roiskeläpät. Siinä on 1980-luvun alun customointia parhaimmillaan.
 
Kuljetusalan kultaisia vuosikymmeniä elettiin 1980-luvulla, jolloin keikat saatiin ajotoimiston tiskiltä ja määränpäähän suunnistettiin paperikarttojen avulla. Raahelainen Scania LBS141 vie meidät takaisin 1980-luvun vanhoille teille.
 
- Uutena tämä on ollut Lapväärtissä Lillträskillä pitkänä rahtiautona. Jossain vaiheessa tämä lyhennettiin heillä rekkaveturiksi ja taisipa tämä seistä heillä hallissakin jonkin ajan, kertoo Marko Ahola autonsa historiasta.
 
Vuonna 2009 auto siirtyi Saloon eli Tepa Transille DHL:n irtoperien vetoon. Paju käytti autoa vuoteen 2013 saakka. Aholalle Scania siirtyi vuonna 2016.
 
- Harrasteautoksi tämän ostin, sillä meillä oli tämmöinen samanlainen, tosin vuodelta 1980, kertoo Marko.
 
Autoa on rakennettu pikkuhiljaa muiden töiden lomassa tallilla. Pääarkkitehtinä on ollut Markon isä jonka käsialaa olivat autot, kun ne olivat uusia. Isona apuna ovat olleet Markon poika sekä kuljetusyrittäjäkollega.
 
- Pekka Oja-Heiniemi oli isona apuna kärryn peltien hionnassa, kun meinasi tulla kiire ennen kesän 2021 Härmän näyttelyä, kertoo Marko.
 
Auton väritys on edelleen Pajun käyttämä. Pystyputket ja valorauta puskurin alle sekä muuta pientä rakentelua on tehty Raahessa Aholan tallissa.
 
- Tavoitteena on tehdä kopio siitä meidän autostamme. Jossain vaiheessa hyttiin suihkutetaan pintaan meidän käyttämä sinihopea väritys, kertoo Marko suunnitelmistaan.


- Isä toi lisävaloja Ruotsista ja ruuvasi kiinni kotona. Poliisit ja katsastajat sitten poistattivat niitä tien päällä ja katsastusten yhteydessä, muistelee Marko Ahola 1980-luvun customointiaikoja.

KÄRRY PERÄÄN
Scanialla kiskotaan nyt myös perävaunua, vuonna 1973 valmistunutta ”alkoholikärryä”.
 
- Tämä on NTM:n valmistama perävaunu, jolla on ajettu alkoholituotteita Helsingistä pohjoiseen. Kärryn on uutena ostanut raahelainen kuljetusliike Niemi, tietää Marko.
 
Aholan peräänkuuluttamien tunnusmerkkien mukainen perävaunu paikallistettiin erään maatalon pihasta muutamia vuosia sitten. Kaupankäynti harrastekärrystä osoittautui kuitenkin hankalaksi, koska myyjä ei suostunut luopumaan varastokäytössä olleesta puoliperävaunusta.
 
- Otin käyttöön taktiikan, eli vaihtokaupan. Ehdotin, että otan tämän ja tuon tilalle toisen kärryn varastoksi.
 
Tämä taktiikka puri. Scanian perään saatiin aikakauden mukainen 12-metrinen umpiperävaunu itsekantavalla korirakenteella.
 
- Kaapin alareunaan laitettiin uutta peltiä ja akselit tarkastettiin. Alustassa päästiin helpolla, koska tässä on 10 tonnin akselit, vaikka laki sallii vain 8 tonnin akselipainot. Laakerit ja jarrut ovat kaikki ”ylikokoisia”, joten ne olivat todella hyvässä kunnossa, kertoo Marko.
 
Eniten töitä on teettänyt kärryn etukulmat, joihin tarvittiin uutta peltiä.
 
- Minulla oli malli mukana ja kiertelin peltiverstaita eri puolilla Suomea keikkojen lomassa. Tätä sanotaan r-kulmaksi, eikä sellaisen tekijöitä meinannut löytyä. Lopulta Kokkolasta löytyi paja, jossa kysyttiin, että montako metriä tehdään, kertoo Marko.

Teksti ja kuvat: Ari Perttilä

TILAA AJOLINJA!
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä

Lue uusimmasta numerosta

MONTA TUKIJALKAA
Kuljetusyrittäjä Asko Viitasaloa hirvittää kuljetusyrityksen kulurakenne, joka on karannut muutamassa vuodessa järkyttävästi.

V-M RAJA-AHO KY
Yli 70 vuotta ovat Raja-ahot olleet tien päällä. Nyt kuljetetaan alumiinia ja kalusto on sen mukaista.

Pääkirjoitukseen
Tilaa lehti



Yhteistyössä


[ 22.05.2024 04:05 ]
feed-image Feed Entries

Mainospalkki