Pullasorsa-kevytkori

Sähköposti Tulosta PDF

Verhoomo Sorsa muistuttaa, että heidän valmistama umpikori on Avainlippu- tuote. Merkin myöntää Suomalaisen Työn Liitto.

Ruokakuljetusten odotetaan lisääntyvän. Siihen saumaan tunnettu pakuvarustaja Verhoomo Sorsa iski.
 
Kevyen hyötyautokaluston tunnettu varustaja Verhoomo Sorsa on tehnyt uuden aluevaltauksen umpikorimaailmaan. Ensimmäinen Pullasorsaksi nimetty kevytkori on asennettu Mercedes-Benz Sprinter alustamallin päälle.
 
- Auto on varusteltu ruokatoimitusten jakeluun. Haluttiin tehdä lattiatasosta mahdollisimman matala, kertoo Marko Hakkarainen Verhoomo Sorsalta.
 
Koria ei ole siis varustettu rullakko- ja lavakuljetuksiin. Seinissä ei ole sidontakiskoja.
 
Yhden askelman kautta nousu 70 sentin lattiatasolle käy vaivattomasti. Mataluuteen on muutamia viisastenkiviä. Auto on etuveto, joten alusta saadaan 10-15 senttiä matalammalle kuin kardaanisessa takavetomallissa. Erillistä apurunkoa ei ole, vaan tukirakenne on integroitu lattiaan. Takapyöriä ei ole piilotettu lattian alle, vaan niille on pyöräkotelot.


Marko Hakkaraisen sanoma: Sinne vain ruokakasseja kyytiin. Kyllä mahtuu.
 
Kokonaispainoltaan 3 500 kiloiseen pakettiautoon jää kantavuutta kiitettävät 1 100 kiloa. Painonsäästöä tulee siitä, ettei perälautaa ei ole ja näin ollen teräksistä takakehikkoa ei tarvita.
 
Korielementit on toimittanut forssalainen Suomen Kerroslevy, korivalmistaja Fokorin sisaryritys. Luokittelemattomaan kevytkoriin on asennettu kylmäkone, joka on tarkoitettu ajonaikaiseen viilennykseen (Carrier Vecto Viento). Ajatuksena on, että valmiiksi kylmästä tuodut elintarvikkeet pysyvät autossa riittävän kylminä ennen asiakkaille luovutusta.
 
Mutta ennen ruokakuljetuksia auto tarvitsisi hyllyt. Sellaiset asiakas voi halutessaan valita Verhoomo Sorsan tavarantoimittajien valikoimasta.
 
Pullasorsa-kori ei ole luonnollisesti sidottu mihinkään automerkkiin tai auton vetotapaan. Toistaiseksi on valmistunut vain tämä yksi kappale ja se on vapaa. Muutamia on tilausputkessa, kunhan saadaan ensin pakettiautoalustoja ensi vuoden alkupuoliskolla.
 
Miksi lähditte umpikorituotantoon?
 
- Pitkään tätä on mietitty ja on ollut ylimääräistä aikaa, kun pakettiautojen toimituksissa on ollut viivettä, Hakkarainen kertoo.
 
Samalla Pullasorsan kanssa valmistettiin taukovaunu. Molempia esiteltiin alkusyksystä metsäalan Metko-näyttelyssä.

Teksti, kuvat: Jouni Hievanen

TILAA AJOLINJA!
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä

Lue uusimmasta numerosta

VUODEN ÄRJYIN 2023
Ajolinjan Ärjykisan voittaja on Kuljetusliike K. Salosen Scania R 660. Voittajan kanssa perattiin Scania-maailmaa.

POHJANMAAN POTTER
Topi Niinimaan maltillisella budjetilla rakennellut autot ovat rohmunneet näyttelyissä pokaaleja. Vakava loukkaantuminen ei vienyt intoa yrittäjyyteen.

Pääkirjoitukseen
Tilaa lehti



Yhteistyössä


[ 28.03.2024 16:08 ]
feed-image Feed Entries

Mainospalkki