Ajon keskeytykset minimiin

Sähköposti Tulosta PDF

Transport Heimosen uusi näyttävä Renault Trucks T High 520 oli esillä Power Truck Show:ssa.

Suomessa on 60 Renault Trucks kuorma-autoa etäyhteyspalvelujen piirissä. Palvelujen laajuus on lähes sama kuin Volvossa.
 
Renault Trucks kuorma-autojen Uptime-palvelut ovat teknisesti samalla tasolla kuin Volvossa, joka on Volvo Group konsernin päämerkki Suomessa. Joitakin eroja palveluissa kuitenkin on. Renault Trucks ei esimerkiksi tarjoa Volvon kaltaista käyttöastelupausta, jolloin asiakas saisi korvauksen, jos auton korjaus kestää yli neljä tuntia.
 
Renault Trucks kuorma-autojen seurannassa ovat samat kriittiset komponentit kuin Volvossa. Keskitytään siis niihin komponentteihin, joiden vikaantuminen aiheuttaa noin 80 % ajotehtävien keskeytyksistä. Kuorma-auton käyttöastetta parantavaa seurantaa tehdään etäyhteyspalvelulla ja siihen liittyvällä huoltosuunnitelmalla kuorma- auton kotikorjaamon toimesta ja reaaliaikaista kriittisten komponenttien seurantaa Uptime-keskuksessa Belgian Gentissä.
 
Etäyhteyspalvelut on mahdollista saada T, C ja K-sarjan malleihin. Komponenttiseuranta edellyttää Renault Trucks Excellence Predict huoltosopimusta. Palvelun piirissä on Suomessa noin 60 Renault Trucks kuorma-autoa.
 
Renault Trucks tarjoaa kuljetusyrittäjille kaluston hallintaan Optifleet-asiakasportaalin. Sitä kautta asiakas ei kuitenkaan näe autosta tulleita hälytyksiä tai muutakaan Uptime-palveluihin liittyvää.
 
KOTIKORJAAMO AVAINASEMASSA
Mobiiliyhteydellä varustettu telematiikkayksikkö kuuluu T, C ja K-sarjalaisten vakiovarusteisiin.Se mahdollistaa jatkuvan reaaliaikaisenyhteyden Belgian Gentissä sijaitsevaan Volvon ja Renaultin yhteiseen Uptime-centeriin. Telematiikkayksikkö kerää auton järjestelmistä ja toimilaitteista tietoa, mikä sitten siirtyy mobiiliverkon välityksellä Uptime-centeriin käsiteltäväksi.
 
Myös korjaamo voi lukea vaikkapa auton vikakoodit etäyhteyden kautta. Vikakoodien lukeminen on mahdollista tehdä kaikilla Renault-korjaamoilla. Kotikorjaamo näkee lisäksi auton täydelliset tiedot vaikkapa jarrujen kitkapintojen kuluneisuuden tai pääsee päivittämään huoltosuunnitelmaa, jos vaikka auto hälyttäisi huoltosuunnitelman ylittävistä käyttötiedoista.
 
ETÄYHTEYSPALVELU
Omasta portaalista etäyhteyttä hyödyntäen Service-center tai Renault Trucks kotikorjaamo näkevät seurannassa olevan kuorma-auton akkujen kunnon, jarrujen ja kytkimen kitkapintojen kuluneisuuden sekä jarrujärjestelmän ilmankuvaimen jäljellä olevan käyttöajan. Myös kuorma-auton käyttötiedot saadaan huoltosuunnitelman seurantaa varten autosta etäyhteydellä: Moottorin öljynvaihtotarve, ajokilometrit, moottoritunnit, polttoaineen kulutustiedot, yhdistelmäpaino, ajetun tiestön topografia ja muut ajo-olosuhteet. Näiden tietojen pohjalta voidaan sitten muuttaa seurattavien komponenttien ja koko kuorma-auton huoltosuunnitelmaa.
 
Etänä onnistuu myös vikakoodien luku, jolloin kuorma-auton vikadiagnostiikkaa voidaan tehdä ennakkoon ennen auton saapumista korjaamolla. Vastaavasti korjauksen jälkeen voidaan varmistaa vikakoodien etäluvulla suoritetun korjauksen onnistuminen. Vikakoodien kuittauksia etänä ei kuitenkaan tehdä, vaan sen tekee ainoastaan korjaamo tai huoltoauto tien päällä.


Maahantuonnin yhteydessä Vantaalla toimiva Service-center palvelee kaikkia Suomen Volvo Truck Centereitä. Wetteri Power, Käyttöauto Truck, Autokilta Trucks ja HF Autohuolto omaavat myös Service- centerit. Kuvassa on maahantuonnin palvelumyynti- ja käyttöastepäällikkö Joonas Alaspää (vas.) ja Vantaan Service-centerin asiakaspalvelija Markku Ahonala.

REAALIAIKAINEN KOMPONENTTISEURANTA
Käyttöasteen maksimoimiseksi Renault Trucks kuorma-auton seuranta on mahdollista liittää maailmanlaajuiseen reaaliaikaiseen komponenttiseurantaan tekemällä Renault Trucks Excellence Predict palvelusopimus. Euroopassa tämän sopimuksen piirissä olevat kuorma-autot lähettävät koko ajan reaaliaikaista tietoa Belgian Uptime-centeriin. Tätä kautta seurattavia komponenttejä ovat etäyhteyden toimivuus, akkujen kunto, pakokaasujen jälkikäsittelyjärjestelmä (adblue-suutin, adblue-pumppu, DFP-hiukkassuodatin ja NOx-anturit), polttoainejärjestelmä (polttoainesuodatin ja paineanturi) sekä moottori (EGR-venttiili, kaasuläppä ja käynnistinmoottori).
 
Seurantaa varten autossa ei tarvita lisäantureita tai -järjestelmiä. Tieto saadaan autossa jo valmiiksi olevilta eri antureilta, toimilaitteilta sekä järjestelmiltä. Kerättävä tieto analysoidaan koneälyllä Belgian Uptime-centerissä.
 
Kun korjaustarvetta ilmenee, hälytys välitetään toimintaohjeineen sähköpostilla kuorma-auton kotikorjaamon Service-centeriin. Hälytys voi olla pikaisia toimenpiteitä vaativa eli kiireellinen tai normaali, jolloin autolla yleensä voi ajaa noin 10 tuntia.
 
Kotikorjaamon Service-center sitten huolehtii kuorma-autolle tarvittavat toimenpiteet. Se voi olla vaikkapa korjaamokäynti kotikorjaamolla tai kiireellisissä tapauksissa lähimmällä korjaamolla.
 
OHJELMISTON ETÄLATAUS
Renault Trucks voi toimittaa kuorma-autoon etäyhteydellä jonkun järjestelmän ohjelmiston päivitystiedoston. Päivityksen asennukseen kuljettajalle annetaan ohjeet ja hän sitten käynnistää asennuksen sopivana ajankohtana, vaikkapa lepotauon alkaessa.
 
Etäpäivityksellä saadaan esimerkiksi lisämaksullinen lisävaruste käyttöön tai voidaan muuttaa halutun järjestelmän parametrejä (mm. maksimiajonopeus, automaattinen moottorin sammutus). Kuorma-autoa voidaan myös korjata etäyhteydellä, jos vika saadaan eliminoitua ohjelmistopäivityksellä. Näistä autojen valmistajat, kuten myös Renault Trucks, voi käynnistää useita autoja koskevia kampanjoita. Jos ne voidaan tehdä etäyhteydellä ilman korjaamokäyntiä, niin se parantaa kyseisen automerkin käyttöastetta.
 
ÄLYKÄS RENGASPALVELU
Merkittävä osa Renault Trucksin Uptime-palveluita on lisämaksullinen älykäs rengaspalvelu. Se on saatavissa myös perävaunuun.
 
Jokaisen renkaan sisäpintaan kiinnitetään painetta ja lämpötilaa mittaava anturi. Anturit ovat yhteydessä kuorma-autoon asennettavaan ohjainyksikköön. Siitä on sitten yhteys palvelimeen, josta kotikorjaamon Service-center ja kotikorjaamo näkevät renkaiden paineet ja lämpötilat. Paine- ja lämpötilatiedot sekä niistä tulevat hälytykset välittyvät myös kuorma-auton kuljettajalle ja kuljetusyritykselle.

TRANSPORT HEIMONEN KY: UPTIME TUO TURVAA

Kuopiolainen Transport Heimonen Ky kuljettaa Renault Trucks vetoisella puoliperävaunuyhdistelmällä kalakuormia Pohjois-Norjasta Etelä-Eurooppaan. Reilut 400 000 km ajettu Renault Trucks T High 480 vaihtui juuri uuteen Renault Trucks T High 520 veturiin. Niin uudessa kuin aikaisemmassakin Renaultissa on Uptime-palvelut sisältävä Renault Excellence Predict sopimus.
 
- Ajon keskeytys maksaa. Varsinkin kalliissa Norjassa ja kalakuorman kanssa ei muutenkaan haluta jäädä tien päälle, siksi sopimus on tarpeellinen ja kannattava, kuljetusyrittäjä Simo Heimonen toteaa. Heimosen Renaulteissa ei ole juurikaan ollut yllättäviä ongelmia.
 
- Auto ja palvelu toimii, toteaa Heimosella pääasiassa Renaulteja ajanut kuljettaja Mikko Suomela.
 
Suomela muistelee, että vaihtoon menneessä Rellussa oli adblue-järjestelmässä alkuvaiheessa ongelmia.
 
- Kerran kun olin Hollannissa menossa, niin Suomesta maahantuonnin Truck Centeristä tuli yhteydenotto. Toki autokin alkoi ilmoitella samaa adblue-vikaa, minkä se oli lähettänyt Belgian Uptime-centeriin. Minut ohjattiin Hollannissa Renault-korjaamolle. Siellä auto laitettiin nopeasti kuntoon, adblue- järjestelmään oli tullut juuri vian poistava ohjelmistopäivitys, Suomela muistelee.
 
Heimosella on yhden Renault Trucks kuorma- auton lisäksi kymmenen Scaniaa, kolme Volvoa ja yksi Iveco. Eurooppaan suuntautuviin kuljetuksiin valikoitui Renault Trucks sen kattavan huoltoverkoston vuoksi.
 
- Euroopassahan Renault-merkkikorjaamo löytyy lähes joka kylästä. Renault on myös hinnaltaan edullinen ja komponentit ovat samoja kuin huomattavasti kalliimmassa Volvossa. Myös kuljettajamme Mikko Suomela tykkää ajaa Renaultia ja onhan tämä meidän uusi keltainen T High 520 myös ulospäin todella upea, hehkuttaa Simo Heimonen.

Teksti ja kuvat: Ari Jääskeläinen

TILAA AJOLINJA!
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä

Lue uusimmasta numerosta

POWER TRUCK SHOW
Power Truck Show:ssa oli 500 autoa. Haastajaluokan paras on yleisön suosikki. Härmässä se oli vöyriläisen Mikael Haahkan Scania 580 S.

PUUKIITURI
Holmbergin Sisu E14 sai Ajolinja-palkinnon. Sisu on tehty etupäässä 76-tonniseen puunajoon, mutta myös maansiirtoon ja rekkatapahtumiin.

Pääkirjoitukseen
Tilaa lehti



Yhteistyössä


[ 06.10.2022 10:18 ]
feed-image Feed Entries


Mainospalkki