Sähkökoneikolla käyttökuluja alas

Sähköposti Tulosta PDF

Hongiston Volvo, Palfinger ja sähkökoneikko.

Sähkövoima tulee nostotöihin perinteisen dieselmoottorin rinnalle. Näin on jo Oulussa.
 
Kurko Crane oli valmistanut oululaiselle Hongistolle nosturiauton. FH540-Volvon yllä on 135-tonnimetrinen Palfinger (135.002 Tec 7). Monipuolisen nostokaluston omaava Hongisto on Oulun vanhin nosturiliike, perustettu vuonna 1954.
 
Kurko Cranen runkorakenteessa apurunko on tyypillisesti 20-senttinen, matalassa versiossa 18-senttinen. Muut vahvistukset eivät nosta auton painopistettä.
 
- Emme vahvista ylös, vaan sivulle ja alle, kertoo Kurko-yhtiöiden hallituksen puheenjohtaja ja perustaja Juha Koponen.
 
Lavakorkeus on saatu pysymään matalana. Se on Volvossa noin 115 senttiä.
 
- Kaikista osista on 3D-luvat ja dokumentit. Ja täydet nostoarvot saadaan joka puolelle ilman rajoituksia, Koponen kertoo.
 
Runkovahvistus, sivulevyt molemmin puolin, ovat samaa levyä perästä keulaan asti. Näin voidaan tehdä, koska hytti on irrotettu ja nostettu sivuun ennen runkotöitä.


Juha Koponen (vas.), tuotantopäällikkö Jani Pusila ja tuotantoinsinööri Joonas Mustonen.
 
Hongiston Volvon Palfinger on isojen nosturien tavoin kaksipiirinen. Toiset puomiliikkeet saavat voimansa moottorin ulosotosta, toiset vaihteistosta.
 
Nosturia voidaan käyttää myös erillisellä sähkökoneikolla (2 x 32 A voimavirta). Kun työmailla ei synny lähipäästöjä, siitä urakoitsija saa kilpailuvalttia.
 
- Sähkövoima on työmailla yleensä ilmaista, ainakin vielä, Koponen tietää.
 
Nosturiyrittäjä säästää siis käyttökuluissa. Kookas nosturiauto haukkaa työssä 7-15 litraa dieseliä tunnissa. Auton huoltokulujakin säästyy, kun moottori ja SCR-järjestelmä saavat levätä. Sähkökoneikko kustantaa 25 000-30 000 euroa.
 
Kurko Crane on toimittanut Ouluun toisenkin sähkökoneikon, Ramirentille. Tästä oli juttua Ajolinjassa pari vuotta sitten.
 
Kurko-yhtiöt ovat erikoistuneet nosturipalveluihin. Kurko Crane rakentaa nosturiautoja Varkaudessa, Kurko-Koponen tarjoaa nosturiautopalveluja ja Kurko Academy tarjoaa nosturikoulutusta. Juha Koponen kertoo aloittaneensa nosturihommat Lokomolla.

Teksti ja kuvat: Jouni Hievanen

TILAA AJOLINJA!
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä

Lue uusimmasta numerosta

POWER TRUCK SHOW
Power Truck Show:ssa oli 500 autoa. Haastajaluokan paras on yleisön suosikki. Härmässä se oli vöyriläisen Mikael Haahkan Scania 580 S.

PUUKIITURI
Holmbergin Sisu E14 sai Ajolinja-palkinnon. Sisu on tehty etupäässä 76-tonniseen puunajoon, mutta myös maansiirtoon ja rekkatapahtumiin.

Pääkirjoitukseen
Tilaa lehti



Yhteistyössä


[ 06.10.2022 10:39 ]
feed-image Feed Entries


Mainospalkki