Täyssähköiset MAN-kuormurit tuotantoon kahden vuoden päästä

Sähköposti Tulosta PDF

MAN esitteli lähellä tuotantoautoa olevan sähköisen prototyypin helmikuussa Nürnbergissä.

MAN kertoi huomisen voimalinjoistaan. Samalla esiteltiin sähkörekkaveturin prototyyppi. Vety tulee ennakoitua myöhemmin.
 
MAN Truck & Bus aloittaa raskaiden täyssähköisten kuorma- autojen tuotannon SaksanMünchenissä vuoden 2024 alussa. Se on vuotta suunniteltua aikaisemmin. Mercedes-Benz aloitti eActros-mallin sarjatuotannon viime lokakuussa.
 
200 esisarjan MAN kuorma-autoa kerrotaan valmistuvan tehtaalta hyvinnopeaan tahtiin vuoden 2024 alussa.Omalla tehtaalla aloitetaan myös akkupakettien kokoonpano.
 
MAN käyttää akkuja sarjatuotannossaolevassa Lion’s City E kaupunkibussissa,jossa on kuusi 80 kWh:n akkupakettia. Niillä kerrotaan päästävän 350 kilometriä, mutta pidemmällekin on menty. 
 
Taloudellisuusajossa viime toukokuussa MAN Lion’s City E kaupunkibussi kulki Münchenissä linjalla vuorokaudessa ilmanvälilatausta 550 kilometriä. Muistutettakoon,että toimintamatkaan vaikuttavat ajoreitin maastonmuodot, ajotyyli sekä lämmityksen tai ilmastoinnin käyttö.
 
VETYTESTIT ALKAVAT 2024
MAN lisää panoksia myös vetytekniikkaan. Ensimmäiset vetypolttokennoiset MAN-kuormurit tulevat asiakastesteihin kahden vuoden päästä Saksassa Baijerissa. Baijerin osavaltio tukee tätä Bayernflotte-tutkimusprojektia 8,5 miljoonalla eurolla.
 
Polttokennokuorma-autoprojektissa on MAN-tehtaan teollisina kumppaneina Bosch, Faurecia ja ZF. Viittä testiautoa operoivat BayWa, DB Schenker, GRESS Spedition, Rhenus Logistics ja Spedition Dettendorfer.
 
- Vetykuorma-autot ovat ajankohtaisia tietyissä käyttökohteissa vasta vuoden 2030 jälkeen, kun vihreää vetyä on riittävästi saatavilla ja tarvittava infrastruktuuri on olemassa, kertoo MAN Truck & Bus toimitusjohtaja Alexander Vlaskamp.
 
Mercedes-Benz on kertonut tuovansa vetyrekat markkinoille vuona 2027, Ivecon kumppani Nikola jo vuonna 2023.
 
MAN ei näe akkukäyttöisiä ja polttokennoisia täyssähköautoja kilpailevina ratkaisuina, vaikka näin saattaa julkisessa keskustelussa ajoittain vaikuttaa. MAN korostaa teknologioiden kehittyvän rinnakkain. Tämä näkyy myös uuteen MAN kuorma-autosukupolveen perustuvassa akkukäyttöisessä täyssähkökuorma- auton prototyypissä.
 
Vetypolttokennoiset kuorma-autot ja bussit perustuvat samaan sähköiseen voimalinjaan kuin akkukäyttöiset. Painavat akut korvataan vain kevyemmillä vetysäiliöillä ja polttokennolla.
 
SÄHKÖÖN PAKKO MENNÄ
Energiakustannukset muodostavat suurimman osan hyötyajoneuvojen kokonaiskuluista (TCO), jotka ovat vedyllä selvästi sähköä kalliimmat. MAN toteaa, että kustannusetu johtaa nopeaan siirtymään akkukäyttöisiin kuorma- autoihin. Niitä tarvitaan pakosti, jotta kuljetusalan ilmastotavoitteet saavutetaan.
 
Vetyyn siirtymistä hidastaa sekin, että vihreää vetyä ei ole lähitulevaisuudessa saatavilla riittävästi. Sitä tarvitaan aluksi ensisijaisesti teräs- ja kemikaaliteollisuudessa.
 
Latausinfrastruktuurin kehittämisessä poliittinen tuki on välttämätöntä. MAN Truck & Busin emoyhtiö TRATON Group on mukana Eurooppaan huipputehokasta latausverkosta rakentavassa yhteisyrityksessä.

Teksti: Jouni Hievanen, Kuva: MAN

TILAA AJOLINJA!
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä

Lue uusimmasta numerosta

V8-HUUMAA
Nurmijärven Åbergin punaisilla vinkkeli-Scanioilla ajetaan soraa, maata ja menestystä. 770-heppainen on kuningasmallina.

POWDER-TRANS
50 VUOTTA

Carl-Johan Blomqvist puhui pojilleen kuljetusalasta niin hyvää, että he halusivat jatkaa. Nyt Powder-Trans on 120 auton jauhekuljetusjätti.

Pääkirjoitukseen
Tilaa lehti



Yhteistyössä


[ 18.05.2022 00:44 ]
feed-image Feed Entries


Mainospalkki