Racing-henkeä

Sähköposti Tulosta PDF

Iceman oli Oslo Motor Show näyttelyn paras (Best in Show) ja paras myös maalauksessa. Kuvassa auton kuljettaja Pasi Miilumäki (vas.), kuljetusyrittäjä Juha Ristimaa ja motiivimaalari/pääsuunnittelija Perttu Papunen.

Ajolinjan 9/2021 numeron julisteyhdistelmällä ajetaan Pohjolan liikenteessä. Ja ilmeisesti ensi kesänä HCT-mittaisena.
 

Kiitos, Kimi. Kaikista näistä vuosista. F1-ajoura loppuu tähän kauteen.

Ajolinjan 8/2021 numerossa hehkutettiin Kuljetus Ristimaan Nordic Trophy voittoa uudella Iceman- Scanialla ruotsalaisten nenän edestä. Kun juhlat Mantorpissa hiljenivät, voittajalla alkoi heti arki. Lindköpingistä lastattiin kyytiin kananmunia.
 

Iceman kertoo Kimin F1-tallit.

Yhdistelmällä ajaa Pasi Miilumäki Suomesta Ruotsiin ja Norjaan. Näin mennään tuleva talvi. Kun autossa asutaan ja eletään, tasalattiainen kookas S-hytti tulee tarpeeseen.


HCT-yhdistelmänä ajoa testattiin Ristimaan terminaalin ympäristössä.

Perävaunu on Ekerin valmistama, 13,6-metrinen peruspuolikas 4,2 metrin korkeuteen tehty, kokosivuaukeavalla FNA-korilla. Takaohjaava akseli varmistaa HCT-kääntyvyysvaatimusten täyttymisen. Ja onhan ketteryydestä apua Norjan mutkateillä, jos sinne kuljetukset vievät.
 

Maalauksen pääaiheena on Kimi Räikkönen, joka on kuvissa oma itsensä eli luonnollisena.

Perävaunun keulassa on kylmäkoneena Mitsubishi TFV 150, joka toimii invertteriohjauksella. Koneessa hyödynnetään Mitsubishin lämpöpumpputekniikkaa ja on hiljainen (65 db). Lämmityskapasiteettia on reippaasti eli yli 17 kW (-10°C).


Rosterinen kävelytaso on niin karheaa, ettei jalka varmaan lipeä. Maalatut koristeosat ovat alumiinia. Metalliosat ovat Custom Partsilta.

Scanian 650-heppainen V8-moottori pääsee puoliperävaunun edessä helpolla, mutta kesän koittaessa tilanne varmaankin muuttuu. Silloin puoliperävaunun perään kytketään joku täysperävaunu Ristimaan valikoimasta ja juhannusjuomia lähdetään hakemaan Lahdesta HCT-mittaisena.
 

Keulan yksityiskohdissa on racing-henkeä.

Kuljetus Ristimaalla on tusinan verran autokalustoa, terminaali Seinäjoella. Yrityksen kotipaikka on edelleen Lapualla.

Teksti: Jouni Hievanen, kuvat: Perttu Papunen

TILAA AJOLINJA!
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä

Lue uusimmasta numerosta

MAN-MAAILMA AUKENI
Volvo-talo M. Holmström yllätti ja hankki MAN:in. Löytyi valmis alusta ja koripaikka VAK:lta. Kaksi kuukautta ja auto oli ajossa.

PUDAKSEN UUSI SCANIA
Pudaksella pitkää karjan- kuljetusuraa juhlistetaan rakennetulla Scanialla. Autossa on näyttävyyttä, mutta myös työtä helpottavaa varustusta.

Pääkirjoitukseen
Tilaa lehti



Yhteistyössä


[ 28.01.2022 10:41 ]
feed-image Feed Entries