Kerralla kärkeen

Sähköposti Tulosta PDF

DAF on mitä ilmeisemmin Truck of the Year 2022.

XF, XG ja XG+. Siinä on DAFin uusitun maantiemalliston ylpeydet, jotka tekevät kuljettajasta kuninkaan.
 
Uuden DAF-malliston tuloa on odotettu jonkin aikaa ja nyt se on sitten totista totta.
 
XF-malli julkistettiin vuonna 1997 ja sitä on myyty yli 650 000. XF on ollut mm. Euroopan suosituin rekkaveturi.
 
DAF on tunnettu autovalmistajana, joka ottaa varovasti käyttöön uusia innovaatioita. Nyt se kuitenkin yllätti ja pisti maantieautomalliston kokonaan uusiksi eikä aristellut uusien varusteiden kanssa.
 
KOLME HYTTIÄ
DAF hyödynsi ensimmäisenä eurooppaisena valmistajana uusia EU-mittasäädöksiä. Hytissä on 16-senttinen keulapidennys.
 
XF-mallin hytin lattia 7,5 senttiä matalammalla kuin ennen. Seisomakorkeus on jopa 208 cm.
 
Uusina lippulaivamalleina esitellään XG ja XG+. Niiden lattiataso on 12,5 senttiä korkeammalla kuin nykyisessä XF:ssä. Lattia on osittain tasainen ja ohjaamoa on pidennetty 33 senttiä.
 
XG:n seisomakorkeus on enimmillään 210 senttiä ja XG+:ssa 222 senttiä,
 
XG+ on markkinoiden suurin hytti, jossa on sisätilaa peräti 12,5 kuutiota.
 
VIRTAVIIVAISUUTTA
Ohjaamo on keulasta kapeneva, koripaneelit ovat saumattomat ja tuulilasi on virtaviivainen. Ilmavirtauksiin on kiinitetty huomiota joka puolella, myö alustassa. Näillä toimilla kulutusta on saatu alas 7 %.
 
Kolmeosaisessa teräksisessä etupuskurissa on komposiittipinta. Ajovalot ovat led-tekniikalla.
 
Suuren 2,3 neliöisen tuulilasin ansiosta näkyvyys on hyvä. Ikkunoiden alareuna on matalalla.
 
Patentoidun turvajärjestelmän ansiosta ohjaamo voi liikkua rungolla 40 senttiä kolaritilanteessa. Takaseinässä on myös törmäysvyöhyke, joka suojaa kuorman liikkuessa.
 
PALJON UUTTA MOOTTOREISSA
Moottorien koot ovat pysyneet ennallaan. Tarjolla on 10,8-litran ja 12,9-litran Paccar-moottorit. Voimakkain versio on edelleen 530-hevosvoimainen.
 
Vääntöä on kasvatettu eri tehoversioissa 50–100 Nm suurimmalla vaihteella (suora vaihde). Parhaat väännöt alkavat jo 900 r/min käyntinopeudella.
 
Voimanlähteissä on uutta lohkot, kannet, sylinteriputket, männät ja suuttimet. Turbokin on uusittu, samoin kompura, laturi ja öljypumppu. Moottoria on saatu kevennettyä 10–15 kiloa. Moottorijarrun tehoa on kasvatettu pienillä kierroksilla.
 
Pakokaasut kulkeutuvat SCR-järjestelmään mahdollisimman lyhyttä reittiä, jotta eivät ehtisi jäähtyä.
 
Huoltoväli on jopa 200 000 kilometriä tai yksi vuosi. Päivitykset voidaan tehdä langattomasti. Ennakoivat huolto-ohjelmat ovat arkea DAFissakin.
 
Moottoritekniikka tuo 3 % kulutusparannusta.
 
Tuttuun tapaan vaihteistona on ZF:n automatisoitu TraXon, jonka saa mm. ryömintätoiminnolla.
 
Perissä on alhainen öljytaso ja uudet vetopyörän laakerit. Lisäksi jarrusatulat on uusittu.
 
XF-rekkaveturin kerrotaan painavan tyypillisesti 6 912 kiloa.


Digimittaristo, kamerapeilit...

KAMERAPEILIT JA MUUTA KIVAA
Apukuskin oveen on saatavana apuikkuna. Se parantaa sivunäkyvyyttä, kun apukuskin istuinkin on taitettava.
 
Kovin uutuus on kuitenkin kamerapeilit, jotka saa lisävarusteena. A-pilarissa oleva peilinäyttö seuraa perävaunua kaarteissa. Näytössä on myös auton pituudet.
 
Peilikamerat hytin ulkopuolella ovat lämmitettävät ja sähköisesti vedettävissä sisään. Kuolleen kulman näyttö on laajempi kuin perinteiset peilit.
 
Kääntymisapu auttaa näkemään muut tielläliikkujat.
 
Ohjaamossa on uutta mittaristo, joka on digitaalinen 12 tuuman näytöllä. Saatavilla on 10-tuumainen sivunäyttö, jossa on mm. navigaattori ja audiolaitteet. Näyttöjä voi säätää mieleisekseen.
 
Monitoimiratti on uusi ja sen säätövaraa on kasvatettu, kuten myös istuimen. Näin hyvä ajoasento on entistä helpompi saavuttaa. Istuimia voi kääntää. Taitettavaa niskatukea voi käyttää pöytänä.
 
Tarjolla on mittava joukko erilaisia varusteita. Niitä ovat mm. kaukovaloautomatiikka, sähköinen käsijarru, pysäköinti-ilmastointi ja hitaan vauhdin perävaunujarru (kärryn kytkentäapu). Hätäjarrutusapu on entistä tehokkaampi.
 
Vuoteet ovat 222-senttiä pitkät. Tarjolla on täysin sähköinen luksusvuode, jota voi säätää monipuolisesti. Takaseinän paneelista voi käyttää auton toimintoja ja peilinäyttöjä käyttää ulkopuoliseen valvontaan.
 
Vuoteen alle saa jääkaapin, johon mahtuu 1,5 litran juomapullo pystyyn. Säilytystilaa on tullut muuallekin lisää, kuten vetolaatikko kojetaulun alle.
 
Sisävalaistus on saatavana monipuolisilla led-valoilla.
 
Laatua tuo lisää edustusautoissa käytetty kojetaulun pehmeä pintamateriaali, joka mahdollistaa terävien muotojen käytön.
 
LOPPUVUONNA TUOTANTOON
Uuden sukupolven DAF-malliston tuotanto alkaa tämän vuoden viimeisellä neljänneksellä. Silloin alkaa tulla kaksi- ja kolmeakselisia. rekkavetureita ja alustamalleja.
 
Ajolinja toivoo pääsevänsä uuden mallin rattiin mahdollisimman pian kesälomien jälkeen. Silloin selviää, millainen uusi DAF on todella. Odotukset ovat korkealla, sillä alustaa ja ohjausgeometriaa on uusittu monella tavoin.
 
Ja myynti on muuten jo alkanut.

Teksti: Jouni Hievanen, kuvat: DAF

TILAA AJOLINJA!
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä

Lue uusimmasta numerosta

RISTIMAAN
ICEMAN-SCANIA

Räikkös-Scania saattaa tuoda Ristimaalle viidennen Nordic Trophy voiton – varsinkin, kun rakennettu perävaunukin on tulossa syksyllä.

AUVISEN UUSI SCANIA
Mika Auvinen kierrätti vanhaa ja teki uuden rekkahenkisen Scanian omaksi työajokikseen.
Keep On Truckin'!.


Pääkirjoitukseen
Tilaa lehti



Yhteistyössä


[ 24.09.2021 05:59 ]
feed-image Feed Entries