Kahden asentajan voimin

Sähköposti Tulosta PDF

Uusien mittojen myötä JR Tarvekuljetuksen elintarvikekuljetusyhdistelmien vetoautot ovat pidentyneet. Kuvan P410-Scania VAK-korein ja perävaunuin on 27-metrinen.

Kun Raskone lopetti Kotkassa, JR Tarvekuljetuksen Juho Räsänen vuokrasi kaksi läpiajettavaa hallipaikkaa ja aloitti korjaamotoiminnan.
 
Kotkalainen kuljetusyrittäjä Juho Räsänen perusti vuonna 2013 JR Tarvekuljetus osakeyhtiön, kun aloitti Keskon elintarvikeajot yhdellä autolla. Sen hän osti Kuljetus Ylärakkolalta, jossa oli kuljettajana. Nyt Räsäsellä on neljä Scaniaa, kaksi Volvoa ja kaksi Ford-pakua.
 
Viime joulukuussa Räsänen aloitti rekkakorjaamon Jylpyllä. Kun Raskone lopetti, tiloista vuokrattiin kaksi läpiajettavaa hallipaikkaa.
 
- Olihan tämä iso investointi, Juho Räsänen sanoo.
 
Kyse on kuitenkin ihan oikeasta ulkopuolisille palveluja tarjoavasta raskaan kaluston korjaamosta, vaikkei uutta yritystä kuljetusliikkeen rinnalle perustettukaan. JR Tarvekuljetuksella oli tarvetta omankin kaluston hoitoon.
 
- Ennen piti viedä Scanialle. Pihalla tehtiin jotain hommia, yrittäjä kertoo.


Juha Vilkki (vas.), Roman Polosukhin ja Juha Räsänen.

KAKSI MEKAANIKKOA
Molemmat mekaanikot tulivat Kotkan Scanialta. He tähdentävät, ettei lähdön syynä ollut tyytymättömyys.
 
- Vaihtelu virkistää. Täällä on saanut tehdä kahdessa kuukaudessa sellaista, mitä ei Scanialla kymmeneen vuoteen, kertoo työhön osallistuva työnjohtaja Juha Vilkki.
 
Esimerkiksi paperia ajavaan omaan autoon tehtiin uusi lattia. Vanhoista lattialankuista tehtiin korjaamon pihalle pöytäkalusto.
 
- Päällirakennehommat tuovat vaihtelua, autothan ovat samanlaisia, Vilkki sanoo.


JR Tarvekuljetuksen yksi yhdistelmistä on vuoden vanha Scania R580, joka on HJN Logisticsin ajossa. Kuvassa kuljettajat Samu Ojala (vas.) ja Janne Pasenius.
 
Toisena mekaanikkona on Roman Polosukhin, joka ehti olla Scanialla kahdeksan vuotta. Hän muutti vaimonsa kanssa keski-Siperiasta vuonna 2010 ja opiskeli Kouvolan Aikuiskoulutuksessa asentajaksi. Suomen kansalaisuuteen auttoi vaimon Inkerin sukujuuret.
 
Hallissa oli Ajolinjan vieraillessa perävaunu, johon vaihdettiin kääntökehän pultteja, laitettiin valoja, korjattiin ABS-vika.
 
Korjaamon varustukseen kuuluu mm. monttu, tolppanosturi, induktiokuumennin, diagnostiikkalaitteet ja ilmastoinnin huoltolaite. Kun tarvitaan jarrudynamometriä, silloin käännytään Katsastus Kinnusen puoleen. Varaosat tulevat pääasiassa Tarvike- Aholasta, osaksi Scanialtakin.
 
- Saisihan sitä korjaamolla enemmänkin töitä olla, yrittäjä Räsänen tuumaa.
 
- Viime vuosi oli rauhallinen Scaniallakin, Juha Vilkki jatkaa.
 
Hiljaista taisi olla 12 asentajan Raskoneellakin, kun lopetti. Sen ansiosta Mercedes- Benz kuorma-autoilla ei ole enää merkkihuoltoa Kotkassa.


Kevythybridi ottaa talteen jarrutusenergiaa ja auttaa dieselmoottoria kiihdytyksissä.

RUOKAJAKELUA
JR Tarvekuljetus teki kuljetussopimuksen Kotkan Citymarketin kanssa elintarvikkeiden kotiinkuljetuksesta. Ajokiksi hommattiin Nelipyörältä Ford Transit kevythybridi.


Perälaudalle mahtuu rullakko.


Pakkasosasto.

Kylmävarustus, Thermo King kylmäkone ja Palfinger-perälauta ovat VTA Tekniikalta. Kyytiin mahtuu kolme kaupan rullakkoa. Väliseinä on liikutettava, kuljetuslämpötiloja on kaksi eli -19 ja + 5 astetta.


Kuljettajana Heikki Lonka.

- Yhdessä kuormassa on 10-11 paikkaa, kuljettaja Heikki Lonka sanoo.

Teksti ja kuvat: Jouni Hievanen

TILAA AJOLINJA!
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä

Lue uusimmasta numerosta

RISTIMAAN
ICEMAN-SCANIA

Räikkös-Scania saattaa tuoda Ristimaalle viidennen Nordic Trophy voiton – varsinkin, kun rakennettu perävaunukin on tulossa syksyllä.

AUVISEN UUSI SCANIA
Mika Auvinen kierrätti vanhaa ja teki uuden rekkahenkisen Scanian omaksi työajokikseen.
Keep On Truckin'!.


Pääkirjoitukseen
Tilaa lehti



Yhteistyössä


[ 24.09.2021 06:41 ]
feed-image Feed Entries