Nostot kolmivaihevirralla

Sähköposti Tulosta PDF

Tällä kertaa taakat nostetaan Scanian dieselmoottorin voimin. Auton molemmat etuakselit ovat 10-tonnisia.

Oulun Ramirent siirtyi raskaampaan kokoluokkaan Kurko Cranen rakentamallaainutlaatuisella nosturiautolla.

Oululaisella rakennustyömaalla ahertaa uudenkiiltävä nosturiauto. Viisiakselisessa ja lähes 12 metriä pitkässä autossa esitellään uutena ominaisuutena nosturin sähkökäyttö kolmivaihevirralla. Nyt sähköä kuitenkaan ei käytetä, sillä sähkövoimayksikköä ei otettu mukaan tälle työmaalle. Hydraulipumppua pyörittää toinen valittavissa oleva voimanlähde eli auton dieselmoottori.
 
Rakennuskonevuokraamo Ramirentin kurottajapuolen liiketoiminnan päällikkö Kimmo Haka kuvailee tilanteita, joissa nosturin sähkökäyttö pääsee oikeuksiinsa:
 
- Päästöttömän sähkökäytön ansiosta tämä nosturiauto voidaan huoletta viedä työskentelemäänsellaisiin sisätiloihin, joissa on ihmisiä ja tuotanto käynnissä. Vaikka kuorma-autojenmoottorit ovat puhtaita, sähkökäytöllä pääsemmeeroon lopuistakin pakokaasuista.
 
Toisen energialähteen helpon irrotettavuuden vuoksi nosturiautoa voidaan luonnehtia hybridiksi ilman hybridin haittoja.
 
AVAINTEKIJÄ UUDELLA TEHTÄVÄKENTÄLLÄ
Ramirentin helmikuussa 2021 hankkimalla Scania R 580 -nosturiautolla on tärkeä rooli yrityksen työmaapalveluissa. Sen avulla työmaatilat, liikenneturvatuotteet,mastolavat, hissit ym. toimitetaan asiakkaalle ja asennetaan paikalleen. Raskaankin esineen nostamisessa 115 tonnimetrin Fassi 1150 -nosturi tekee, mitä pyydetään.
 
Auton hydraulisen jatkoperän ansiosta jokainen kuorma voidaan tukea riittävästi. Kantavuutta kertyy 11 660 kg, sillä autonomamassa on 30 340 kg ja tieliikenteessä sallittu suurin massa 42 tonnia.
 
Ympäristöystävällisen nosturiauton hankinta on osa Ramirentin tahtoa kehittää asioita paremmiksi. Auto on myös käyttäjäystävällinen. Sen tulevilla työmatkoillaPohjois-Suomessa kuljettaja viihtyy autonkorkean varustetason ansiosta. Omien työmaidenlisäksi auto tullaan näkemään asiakkaille tehtävissä asennustöissä.
 
Haka taustoittaa lisää auton hankintaa:
 
- Ramirent kuuluu vapaaehtoiseen työkonealan Green Deal -sopimukseen. Pyrimme puhdistamaan nostotyöt päästöttömiksivuoteen 2025 mennessä. Ajatusta “vihreästä” nosturiautosta valmisteltiin suunnilleen kesästä 2020 lähtien. Kun hankintapäätös Kurko Cranelta tehtiin, asiat etenivät nopeasti.
 
Nosturiauto on ensisijaisesti kovaan työhön tehty työkalu.
 
- Kurko Cranen runkorakenne oli tärkein syy, miksi valitsimme sen.


Sähkövoimapaketti sijoitetaan lavalla nyt lumen peittämälle alueelle. Sähkövoimapaketin liitännät näkyvät pystysuorassa linjassa välittömästi niitä suojaavan metallilevyn vieressä. Punaisen suojan takana on imulinja. Harmaa liitin sen yläpuolella kuuluu sähköohjaukseen. Musta laatikko molempien yläpuolella käsittää pumpun liitännät.

AINA PAREMPAA
Kurko Cranella yhden raskaan nosturiauton valmistaminen kestää noin kuusi viikkoa, kertoo yrityksen myynnissä toimiva Tuomas Paarnio:
 
- Kurko Crane ja Ramirent löysivät nosturin sähkökäyttöä kehitettäessä yhteisen sävelen. Asioita kuuluu tehdä paremmin. Nykyään toimitaan eri mentaliteetilla kuin entisvanhaan.
 
Sähkömoottorin sisältävä paketti on vajaan kuutiometrin kokoinen. Nosturiautossa se sijoitetaan lavan päälle hieman etuakseleista taakse päin. Sähkövoimapakettia voidaan käyttää myös siten, että se on siirretty auton päältä vaikkapa rakennuksen seinän taakse.
 
Sähkövoimapaketti kytketään 32 ampeerin voimavirtapistorasiaan. Sähkökäyttö ei vaadi lisäkouluttamista eikä taikatemppujen opettelemista.
 
Kurko Cranen valintaa Ramirentin auton valmistajaksi puolsi muitakin seikkoja. Auton nosturella on täydet nostoarvot 360 asteen sektorilla. Vahvan runkorakenteen ansiosta nosturille saadaan erinomaiset nostoarvot vajaillakin tukijaloilla.
 
Erinomaiset nosto-ominaisuudet edellyttävät nosturilta laadukasta runkoa. Paarnio alleviivaa asian merkittävyyttä:
 
- Autossa on sen koko pituudelta vahvistettu runko.


Auton ja perävaunun yhdistelmä saa painaa 76 tonnia, millä kuljetetaan paljon uuden työmaan tarvikkeita. Aikaa säästyy, koska vetoauto eli nosturiauto pystyy nostamaan raskaatkin tarvikkeet paikoilleen.

DOKUMENTOITUA LAATUTYÖTÄ
Kurko Crane antaa omille töilleen poikkeuksellisen pitkän viiden vuoden takuun. Paarnio taustoittaa asiaa:
 
- Normaalisti nosturiautoille annetaan 12 kk takuu. Meidän ohjenuoramme on, että runkorakenteen täytyy kestää monta vuosikymmentä aktiivikäytössä. Tuona aikana mikään osa ei saa ruveta taipumaan.
 
Kurko Cranen tuotteilla on hankittu CE-merkintä helpottamaan vientiä EU:n alueelle. Yrityksellä on jo jalka oven raossa Sveitsiin suuntautuvalle kaupalle.
 
Paarnio pitää kaikkien töiden ja asioiden dokumentointia mm. osana työturvallisuuden edistämistä:
 
- Meidän ideologiamme auton rakentamisessa on se, että kaikki asiat dokumentoidaan. Samoin kaikesta tarvittavasta tulee tehdä lujuuslaskelmat.
 
Kattava dokumentointi parantaa käyttäjäystävällisyyttä.


Vihreä sähkövoimapaketti on tässä kiinnitettynä nosturiautoon. Kaikki kytkennät on tehty ja nostotyö kolmivaihevirran voimin voi alkaa. (Kuva: Kurko Crane).

TEHTAALTA TYÖMAALLE
Ramirentille nousu sadan tonnimetrin nosturiluokkaan mahdollisti uudenlaista liiketoimintaa.
 
- Vaikka Kurko Crane on vasta nelivuotias, yrityksessä kokemusta nostotöistä on kartutettu jo 60 vuoden ajan. Koska myymme nosturiauton avaimet käteen -toimituksena, huolehdimme koko paketista: alustasta, nosturista ja päällirakenteesta. Huolehtimalla kaikesta pystymme varmistamaan, että asiakas saa juuri oikeanlaisen lopputuloksen.
 
Ramirentin uutukainen toimitettiin täysin varusteltuna. Se olisi voitu ajaa valmistajalta suoraan työmaalle. Pienintäkin työkalua myöten kaikki tarvittava kuului varustukseen.
 
SUURTEN SPESIALISTI
Kurko Crane on erikoistunut yli sadan tonnimetrin kokoluokan nosturiautoihin. Autojen alustojen suhteen asiakas lähtökohtaisesti saa haluta minkä merkkistä ajoneuvoa tahansa. Aivan kaikkia vaatimuksia ei kuitenkaan voida toteuttaa kaikilla merkeillä. Alustoina Scania ja Volvo ovat olleet suosituimpia.
 
Nosturiksi voidaan ottaa Ramirentin tavoin Fassi, mutta valikoimasta löytyvät myös Hiab, Palfinger ja Effer.
 
Koponen kuvailee valmistajan tekemisen meininkiä:
 
- Nosturiautot valmistuvat sarjatyönä. Samanaikaisesti työn alla tyypillisesti on kolme nosturiautoa. Tuolloin neljäs on jo valmistunut, mutta odottaa viimeistelyä. Uuni käy kuumana koko ajan.

Teksti ja kuvat: Seppo Alaruikka

TILAA AJOLINJA!
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä

Lue uusimmasta numerosta

SOTAVALMIS SISU
Kimmo Kirveslahden entisöimä Sisu SL171 VK 4x4 on tuntityöläisen auto, mutta maastossa neli- vetoisella mennään eikä meinata.

PAAJASEN FH16-VOLVOT
Kanttilamppuinen FH16 häviää yllättävän vähän uudelle Volvo-mallille. Mutta F16-malli alkaa olla jo eläkeläinen, sanoo savonlinnalaisyrittäjä.

Pääkirjoitukseen
Tilaa lehti



Yhteistyössä


[ 17.04.2021 20:07 ]
feed-image Feed Entries