Verkosta myös purkuosaa

Sähköposti Tulosta PDF

Nimestään huolimatta Kauppilan Autohajottamo on aktiivinen toimija myös käytettyjen kaupassa – vuodessa myydään noin 100 autoa. Nuorimmat myytävät ovat muutaman vuoden ikäisiä, mutta ajetaan pihasta ulos myös rippikouluikäisillä. Kuvassa Jari Kauppila.

Jalasjärven Ilvesjoella toimiva Kauppilan Autohajottamo on harjoittanut hyötyautojen myyntiä ja purkamista reilut 60 vuotta. Tänään puretaan aiempaa uudempia autoja, joiden osia myydään myös verkkokaupan kautta.
 
Toiminnan sähköistyminen, netti ja verkkokauppa tunkevat ominaisuuksiaan ja vaikutuksiaan erityisesti kaupallisten alojen toimijoiden elämään. Raskaan kaluston purkamotoiminnassa on perinteisesti työskennelty kaasupilleillä ja pajavasaroilla, joilla on edelleenkin tärkeä rooli kenttätyössä ajoneuvojen parissa. Mutta näiden perinteikkäiden työvälineiden ohella on alalla otettu vähitellen käyttöön myös hienomekaanisempia työkaluja.


Ajoneuvon purkaminen tehdään vuonna 2005 valmistuneessa hallissa lakien ja asetusten mukaan.

Kauppilan Autohajottamon perustaja Toivo Kauppila nojasi kaupankäynnissä sanomalehtiin, puhelimeen ja vanhoihin kontakteihin. Seuraavan sukupolven edustajat Jari Kauppila ja Jukka Kauppila ovat jatkaneet ja kehittäneet toimintaa Toivon viitoittamalla tiellä ajan mausteita hyödyntäen. Nettisivut, sähköposti ja älypuhelimen monet viestintävälineet yhdessä nettihuutokauppojen kanssa ovat omalta osaltaan helpottaneet kaupantekoa niin oston kuin myynninkin osalta.
 
Kauppilan kolmas sukupolvi on hypännyt mukaan yrityksen toimintaan jo vuosia sitten tuoden mukanaan jälleen uusia ja ajalleen tyypillisiä seikkoja perinteikkään yrityksen arkeen.


Kauppilan Autohajottamo on raskaan kaluston sekatavarakauppa.
 
VERKKOKAUPASTA UUSIA JA KÄYTETTYJÄ OSIA
Verkkokaupat ovat omalta osaltaan mullistaneet kaupankäyntiä monellakin eri saralla. Kauppilan toimipisteessä Ilvesjoella uskotaan, että verkkokauppaa tarvitaan myös raskaan kaluston osakaupassa. Aloite verkkokaupan rakentamiseen tuli alkujaan Jarin pojalta Teemu Kauppilalta.
 
- Vaikka olenkin hiukan vanhanaikainen, näytin saman tien vihreää valoa verkkokaupalle, sanoo Jari Kauppila, joka uskoo vahvasti 24/7 -periaatteella toimivaan sähköiseen varaosamyymälään.
 
Kauppilan mukaan vastaavaa, raskaan kaluston purkuosien ympärillä toimivaa kauppapaikkaa, ei tiettävästi ole kenelläkään muulla alan toimijalla ainakaan Suomessa.
 
- Tavoitteena on olla lajissaan ensimmäinen ja siten näyttää suuntaa alan kehitykselle, jatkaa Kauppila.
 
Verkkokauppa on ollut toiminnassa kohta parin vuoden ajan kävijämäärien ollessa samaan aikaan vahvasti nousujohteisella uralla.
 
- Tällä hetkellä kaupassa on lähes 2000 nimikettä ja niiden määrä kasvaa jatkuvasti, kertoo idean isä Teemu Kauppila.
 
Hänen mukaan verkkokaupassa on käytettyjen komponenttien ohella myös paljon uusia osia ja komponentteja, kuten keulan muoviosia, jousituksen osia sekä äänenvaimentimia ja katalysaattoreita sekä muita pakoputkiston osia.
 
Teemu Kauppilan mukaan verkkokaupassa on näkyvissä kohteen hinta ja kuva sekä varaosanumerot mahdollisimman laajalti. Varaosanumeroiden kanssa ollaan helposti syvällä suossa, joten Teemun mukaan esille laitetaan mieluummin liian vähän kuin liikaa osanumeroita sopivuuden takaamiseksi. Lähtökohtaisesti näkyvillä on originaaliosan sekä mahdollisen tarvikeosan numerot.


Netissä toimiva verkkokauppa toimii myös tuoteluettelona, jonka perusteella asiakkaat kysyvät tarkempia tietoja.
- Tämä on ollut meille iso panostus, jonka merkitys tuntuu korostuvan alati, Teemu Kauppila sanoo.

VERKOSSA SAA MYÖS HUUTAA
Teemu Kauppilan mukaan käytetyt renkaat ja rengassarjat ovat olleet yksi suosituimmista verkkokaupan artikkeleista. Verkkokaupasta saatiin samalla työkalu myös omille myyjille, sillä nyt kaikki myynnissä olevat renkaat ja rengassarjat ovat hallissa järjestyksessä ja tiedot niistä ovat kaikkien myyjien käytössä reaaliaikaisesti.
 
Kaikki myyntiin laitettavat renkaat tarkistetaan, valokuvataan ja pinotaan kuormalavoille, jolloin samalla akselilla pyörineet renkaat pysyvät aina yhdessä. Varsinkin kolariautojen mukana myyntiin saadaan todella hyväkuntoisia rengassarjoja, painottaa Teemu.
 
Nettisivujen, verkkokaupan ja lehti-ilmoitusten ohella kauppaa tehdään nykyisin myös netin huutokauppasivustoilla. Jari Kauppilan mukaan nettihuutokaupat toimivat varsin tehokkaana kauppapaikkana myytäessä edullisia autoja. Haastattelun lomassa eräs huutokauppaan osallistunut asiakas kävi koeajamassa huudon kohteena ollutta ajokkia var- G Piha-alueen laajennuksella ajoneuvot saadaan siisteihin riveihin ja samalla toiminnasta saadaan aiempaa tehokkaampaa. mistuakseen sen kunnosta. Täysin pimennossa ei huutokauppaakaan tarvitse tehdä.


Kauppilan varastoista löytyy myös kunnostettuja komponentteja esimerkiksi voimansiirtoon. Etualalla on Volvon vaihteisto.

KOTIMAA VETÄÄ - VIENTI EI
Toivo Kauppilan vuonna 1953 perustama purkamo aloitti toimintansa mopoilla ja autoilla, mutta keskittyi hyvin pian kuorma-autoihin ja työkoneisiin. Ne ovat edelleen yrityksen toiminnan kulmakivenä. Jari Kauppilan mukaan yritys ostaa vuosittain noin 300 autoa, joista noin kolmannes myydään eteenpäin ja loput puretaan varaosiksi.
 
- Tosin purettavien autojen määrä vaihtelee vuosittain paljolti kysynnän heilahtelujen mukaan. Purkuosien sekä käytettyjen autojen suosio lisääntyy aina silloin, kun talouselämän ylle kerääntyy tummasävyisiä pilviä, Jari Kauppila kertoo.
 
Kuluva vuosi on talousmaailmassa ollut kaikella tavalla poikkeuksellinen, mikä on näkynyt myös 15 henkilöä työllistävän yrityksen arjessa. Kauppilan mukaan kotimaan markkinat ovat olleet ilahduttavan pirteät niin osamyynnin kuin autokaupankin suhteen. Vientimarkkinat sen sijaan ovat olleet lähestulkoon pysähdyksissä heti koronapandemian alusta lähtien.
 
Kauppilan yrittäjät ovat kuudessa vuosikymmenessä nähneet niin kiivaita kasvupyrähdyksiä kuin synkkiä taantumiakin, joten usko huomiseen ei hevillä horju. Kuluvan kesän aikana piha-aluetta on laajennettu parilla hehtaarilla toiminnan tehostamisen nimissä.


Legendaarisia Scaniaveteraaneja.
 
- Vaikka kenttää on kasvatettu vuosien saatossa useita kertoja, tuntuu meillä olevan aina ahdasta. Tällä laajennuksella pyritään saamaan purkuautot pihalle riveihin, joista autot on helppo napata jatkokäsittelyyn, jatkaa Jari Kauppila esitellessään kenttää, joka tulee loppuvuoden aikana saamaan ylleen myös lainmukaisen asfalttikerroksen.
 
Ajoneuvon purkaminen tehdään vuonna 2005 valmistuneessa hallissa huomioiden niin ympäristö- kuin työturvallisuussäännöksetkin.
 
- Taivasalla tehtävä purkutyö on kyllä jo taakse jäänyttä aikaa, Jari Kauppila painottaa.
 
Purkamisessa lajitellaan eri metallilaadut. Näin Jalasjärveltä saadaan puhdasta raaka-ainetta uusien hyötyajoneuvojen valmistamiseen.


Piha-alueen laajennuksella ajoneuvot saadaan siisteihin riveihin ja samalla toiminnasta saadaan aiempaa tehokkaampaa.

VÄHÄN VUOSIA - PALJON KILOMETERJÄ
Kauppilan piha-alueella kohtaloaan odottavan ajoneuvokaluston ikähaitari on varsin laaja, sillä edustettuina ovat viimeiset viisi vuosikymmentä pääpainon ollessa kuitenkin 2000-luvun kalustossa.
 
- Vakuutusyhtiöiden kautta tulevat kolariautot ovat oma lukunsa, mutta muutoin autoilla on yleisesti ottaen taivallettu se ensimmäinen miljoona meille tullessaan, kertoo Jari Kauppila muistuttaen samalla tämän rajapyykin merkityksen muuttumisesta.
 
Viime vuosituhannella miljoonan kilometrin tahkonnut ajettu auto oli elämänsä ehtoopuolella, nyt siitä on ajettu vasta kalliit kilometrit pois. Samalla Kauppila suuntaa katseensa pihalle, missä näkyy siistejä kolmen-neljän vuoden ikään yltäneitä rahtiautoja. Ne ovat taivaltaneet suomalaistiestöllä sen ensimmäisen miljoonan. Kauppila uskoo, että näillä autoilla ajetaan Suomessa vielä toinenkin miljoona.
 
Toisessa laidassa pihaa seisoo hiukan virttyneen oloisia, joskin täysin työkykyisen oloisia autoja vuosituhannen vaihteesta. Näille yksilöille onkin tällä hetkellä hankalampi löytää ottajaa, sillä ilmajousitetut alustat eivät vieläkään ole suosiossa päiväntasaajan eteläpuolisilla markkina-alueilla.
 
- Näitä tarjotaan meille päivittäin, mutta valitettavasti näille ei oikein ole markkinoita, harmittelee Jari Kauppila parinkymmenen vuoden ikäisten, mutta luotettavuudeltaan ja toimivuudeltaan hyvien autojen kohtaloa. Suomessa niin kovin yleiset, muun muassa ensimmäisen sukupolven FH-Volvot ja nelossarjan Scaniat, ovat ikänsä puolesta jo hävinneet ammattiliikenteestä, joten näiden purkuosillekaan ei oikein ole kysyntää.


- Tällä hetkellä tarjotaan ostettavaksi huomattavan paljon epämuodikkaita kamppeita, kuten kolmiakselisia ilmajousialustoja tai pienillä painoilla olevia neliakselisia, pohtii Jari Kauppila alan nykytilaa.

PALVELULLA PÄRJÄÄ
Kauppilan mukaan purkuosia myydään lähtökohtaisesti 5-10 vuoden ikäiseen kalustoon. Uudet, varsinkin takuunalaiset autot korjataan alkuperäisosilla, joten liian uusille osille ei oikein ole markkinoita. Toisaalta taas rippikouluikäisen kaluston määrä ammattiliikenteessä on vähäistä, jolloin markkina häviää hyvinkin nopeasti.
 
- Osien kysyntä lisääntyy jälleen ikävuosien karttuessa ja ajoneuvon tullessa harrastusikään, Jari Kauppila tietää.
 
Kuuden vuosikymmenen aikana piha- alueelle on kertynyt huomattava määrä osia vanhempiin veteraaniautoihin.
 
Kauppilan Autohajottamo tunnetaan alallaan hyvästä asiakaspalvelusta. Kauppilan mukaan niin pientä kauppaa ei olekaan, etteikö sitä kannattaisi tehdä.
 
- Lähtökohtaisesti pyrimme auttamaan kaikkia käyttäjiä, olipa kyseessä sitten aktiivikäytössä olevaa ajokkia korjaava iso kuljetusliike tai harrastuksenaan veteraanikuormuria korjaava yksityishenkilö, painottaa Jari Kauppila puheluidensa välillä.

Teksti ja kuvat: Ari Perttilä

TILAA AJOLINJA!

 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä

Lue uusimmasta numerosta

SÄHKÖLLÄ HÖYSTETTY
Joonas Ranto on ajanut HKK Kuljetuksen Hybrid-Sisulla puolitoista vuotta. Dieselin ja sähkömoottorin kombinaatio on osoittautunut toimivaksi yhdistelmäksi.

AJO- JA LEPOAJAT
Maantiekuljetusten kiistelty liikkuvuuspaketti on osin jo voimassa. Muutoksia tuli elokuussa, luvassa on kiristyksiä ja helpotuksia.

Pääkirjoitukseen
Tilaa lehti



Yhteistyössä


[ 18.09.2020 17:59 ]
feed-image Feed Entries