Mainospalkki

Mursketta umpikaapeilla

Sähköposti Tulosta PDF

50 tonnia kivimursketta lähdössä on Lapinlahdelta Paraisille kivivillan raaka-aineeksi. Tarkasti kuormatilan keskilinjalle kuormaten murske ei edes kosketa kuormatilan reunoja.

Karttulalaisen Kuljetusliike H. Vehviläisen uuden Scania-yhdistelmän salaisuus on liukas muovipohja, josta murskekuorma irtoaa helposti. Toiseen suuntaan viedään villaa. Päällirakenteet ovat LIPE-laatua.  
 
Raskaan kivimurskeen ajaminen louhokselta sivulta aukeavalla ja sivulle kippaavalla korkealla umpikaappiyhdistelmällä tuntuu äkkiseltään hölmöläisten hommalta. Normaalistihan murskeet hoidetaan kasettiyhdistelmällä.
 
Kuopion kupeessa Karttulasta käsin toimivalle Kuljetusliike H.Vehviläiselle LIPEn valmistamien lokkisiipikaappien valinta on kuitenkin viimeisen päälle harkittu ratkaisu. Menokuormassa saatetaan viedä Lapinlahdelta tai Mäntyharjulta raskasta kivimursketta sulatettavaksi Paraisille Parocille kivivillan raaka-aineeksi. Paluukuormassa korkeat kaapit ovat sitten täynnä murskeesta tehtyjä valmiita villapaketteja.


Henri Vehviläinen aloitti yhtiössä vuonna 2003. Vetovastuun hän otti sukupolvenvaihdoksessa helmikuussa 2020.

- Kasettiyhdistelmällä jouduttaisi todennäköisesti ajamaan usein tyhjänä takaisin, toteaa Kuljetusliike H.Vehviläistä nykyisin vetävä kolmannen sukupolven automies Henri Vehviläinen.
 
- Parocin ajoissa on suhdannevaihtelua. Nyt esimerkiksi ei ole tarvinnut kahteen kuukauteen ajaa kivimursketta lainkaan, vaan ajot ovat olleet valmiiden villatuotteiden jakelua ympäri Suomen, jatkaa Vehviläinen.


Villapaketteja on kuljetettu enimmillään 750 yhdessä kuormassa.

MURSKEEN AJOA
Murske kuormataan louhoksella pyöräkuormaajalla kuormatilan sivusta, vasen sivulaita avattuna. Kun kuormaus tehdään huolella, pyöräkuormaajan kauha kipataan tarkasti kuormatilan keskilinjalle. Pyramidin muotoinen noin 1,5 metriä korkea murskekasa ei juurikaan kosketa laitoja eikä kuormaa tarvitse tasata.
 
Koska kuormatilat on mitoitettu riittävän pitkiksi, niin tällä kuormaustavalla saadaan hyödynnettyä yhdistelmän täysi 76 tonnin kokonaispaino. Lyhempää yhdistelmää ei voisi kuormata avattujen sivulaitojen kautta. Perillä Paraisilla lokinsiivet sitten avataan ja murskeet kipataan sivulle.
 
Vetoauton ja perävaunun kääntyvillä takimmaisille akseleilla saadaan tälle HCT-yhdistelmälle parempi kääntyvyys. Perävaunun manuaalisesti ohjattavalla takimmaisella akselilla päästään sivukippauksen jälkeen siirtymään kauemmaksi kipatusta murskekasasta.
 
- Terävät murskeet aiheuttavat helposti renkaisiin vaurioita, Henri Vehviläinen kertoo.
 
Sivukippauksella ajetaan vain hienompaa 8 - 25 mm kivimursketta. Isompaa kivilaatua (jopa 120 mm) sivukippaavalla ei voi kippauksen jälkeisillä renkaiden vaurioitumisvaaran vuoksi ajaa. Ne ajetaan Vehviläisen kahdella muulla yhdistelmällä, jotka ovat kantaan kippaavia eli peräkippaavia.


Risto Vehviläinen on ollut kuljetusliikkeen toiminnassa mukana yli 50 vuotta. Vetovastuun hän siirsi pojalleen alkuvuodesta.

POHJAT MUOVIA
Kuormatilan pohjamateriaali on kuuden millin paksuista muovia. Kipatessa kivimurskeet liukuvat helposti muovipohjalla ja eivät jäädy pakkasilla pohjaan kiinni. Valittu muovilaatu kestää myös kohtuullisen hyvin kulutusta. Muovipohja on myös kevyt verrattuna metallipohjaan ja lisää näin hyötykuormaa.
 
Vehviläiset ovat kokeilleet kuormatilan pohjina myös vaneria ja metallia, mutta niiden ongelmana on ollut kuorman jäätyminen pohjaan kiinni. Paraisille jäi kipatessa vain osa murskekuormasta.
 
Kuormatilojen seinäelementeissä on LIPEltä vakiona tuleva kevyt lämmöneristys.


Hydraulisesti avautuvan sivuseinän nostomekanismi on integroitu samaan rakenteeseen kattopeiton kääntäjän kanssa. Takana on pariovet. Kuormaa voidaan käsitellä sivusta, takaa tai yläkautta.

PARAISILTA VILLAA
Paraisilta paluukuormaksi lastataan villapaketteja, joita on ollut suurimmassa kuormassa 750. Täydellä villakuormalla saavutetaan noin 35 tonnin kokonaispaino ja raskaammalla kattovillakuormalla päästään lähes 76 tonnin kokonaispainoon. Villan ajossa kuormatilan tilavuus tulee kokonaan hyötykäyttöön.
 
Villat kuljetetaan suoraa rakennuksille ympäri maata. Yhdistelmässä ei ole nosturia.
 
- Purku tapahtuu joko tilaajan työvälineillä tai sitten käsipelissä lemppaamalla, kertoo Henri Vehviläinen aidolla Pohjois-Savon murteella.
 
Yhdistelmällä ajetaan myös VR Transpointin massatavarakuljetuksia, kuten lankkua, sellua, levyjä, rautaa, keräyspaperia, kuormalavoja, haketta, multaa, sementtiä, kiertojätettä ja seinäelementtejä. Pääpaino Vehviläisellä on ollut kuitenkin vuodesta 1993 alkaen Parocin villanajo.


Kalustoon kuuluu kolme Scaniaa. Autojen yhtenäinen ulkonäkö on Iisalmelaisen Jouni Hartikaisen suunnittelema. Ohjaamoiden sisustus on alkuperäinen, tuunaamaton.

ENSIMMÄINEN LIPE
Konepaja Antti Ranta Oy:n toimittamista LIPE-päälirakenteista Vehviläisillä ei ollut aikaisempaa kokemusta. Uuteen yhdistelmään tarjouksia pyydettiin muiltakin toimittajalta.
 
Lopulta LIPE valittiin lyhyen toimitusajan ja edullisemman hinnan perusteella. Oli myös kuultu, että LIPEn hydraulisesti toteutettu sivukippaus on parasta, mitä markkinoilla on.
 
- Tuotteiden laadussa ei ole kuulemma moittimista, kertoo uutta autoa vuoden 2019 Power Truck Show näyttelyssä esitellyt Henrin isä Risto Vehviläinen.
 
- Ja ilman ongelmia on toiminut nyt 10 kk ja reilut 100 000 km, vahvistaa Henri Vehviläinen kesäkuussa 2020. Hydraulisesti avautuvan sivuseinän nostaja on vain 200 mm korkea ja se on integroitu samaan rakenteeseen kattopeitonkääntäjän kanssa. Seinän lukitus on myös hydraulinen. Kokonaisuudessaan kuormakorien rakenne on saatu kestäväksi ja kevyeksi erikoislujilla teräksillä.


Lattiat ovat muovia. Sen etuna on keveys, kestävyys, liukkaus ja lämmöneristys. Kivimurske ei jäädy kuormatilan lattiaan kiinni. Seinissä on LIPEn vakiotoimituksena tuleva kevyteriste.

KERRAN SCANIA - AINA SCANIA
Vehviläisille hankittiin ensimmäinen Scanian 1970-luvun alussa ja sen jälkeen merkkiuskollisuudesta ei ole tingitty.
 
- Kerran Scania, aina Scania, Risto Vehviläinen toteaa.
 
Samoilla linjoilla jatkaa helmikuussa 2020 sukupolven vaihdoksen kautta yrityksen jatkajaksi siirtynyt Henri Vehviläinen.
 
- Ei ole ollut tarvetta lähteä muuttamaan merkkiä. Kuopiossa on tosi hyvä Scania-huolto. Täyden kympin huollot löytyvät myös Tampereelta ja Oulusta, Henri Vehviläinen toteaa.


Uusimman yhdistelmän pituus on 28 m, omapaino 27 t ja kokonaispaino 76 t.

Huoltosopimukset ovat kaikissa kolmessa Scania (R580 vm. 2019, R580 vm. 2015 ja R620 vm. 2013). V8-kolmikko on väritykseltään identtisiä.
 
Ulkonäön on suunnitellut Jouni Hartikainen Iisalmesta. Maalauksen on toteuttanut Lapinlahden Automaalaus ja Korjaus Oy. Ohjaamon väri oli alun perin tehtaan jäljiltä valkoinen.
 
Rosterit ovat Custom Partsilta. Alcoa-alumiinivanteiden pintana on Dura Bright. Auto on ilmajousilla, napaperillä ja levyjarruilla.
 
Kilometrejä Vehviläisen ajossa tulee autoa kohden 150 000 - 180 000 km vuodessa. Uuden Scania-LIPE yhdistelmän suurinta etua Henri Vehviläinen kuvaa sanalla taloudellisuus eli polttoaineenkulutus suhteutettuna hyötykuormaan.


Vuonna 1970 Vehviläisillä oli taksina Toyota Corona ja kuorma-autona Kontio-Sisu vuodelta 1964. Kuvassa on Hannu Vehviläinen (vas.) ja 13-vuotias Risto Vehviläinen.

LIPE, KONEPAJA ANTTI RANTA OY
Konepaja Antti Ranta Oy on perustettu vuonna 1977 ja se sijaitsee Liperissä Ylämyllyllä Joensuun naapurissa. Yrityksen tuotevalikoimaan kuuluvat LIPE-merkkiset kuorma-autojen päälirakenteet ja perävaunut ketjupurulla tai sivukaatokippauksella. Ylämyllyllä valmistetaan myös kontinlastausalustoja.

Konepaja Antti Ranta kertoo käyttävänsä tuotantomenetelmissään kovissa olosuhteissa kestäviksi koettuja ratkaisuja. Niissä on otettu huomioon Pohjolan pakkaset ja kovat päivittäiset rasitukset.
 
Rannalla on myös kolme tuotantolaitosta. Tienhoitokalustoon erikoistunut Ratemex Oy sijaitsee Kiteellä. Teollisuuden tilauskonepaja Rannan Teollisuuskone Oy sijaitsee Leppävedellä. Kaapelikoneita valmistava Rannan Teollisuuskone Oy sijaitsee puolestaan Vantaalla.


Henri Vehviläinen on ”iskän matkassa puun ajussa” vuonna 1988.

RISTO AJELI JO 14-VUOTIAANA
Kuljetusliike H.Vehviläisen juuret ovat vuodessa 1956. Silloin veljekset Pentti Vehviläinen ja Heikki Vehviläinen aloittivat Pohjois-Savossa Karttulassa ajot taksilla ja yhdellä kuorma-autolla. Hannu Vehviläinen oli veljiensä mukana apumiehenä.

Vuonna 1968 toiminta siirtyi kokonaan Hannu Vehviläiselle, joka keskittyi pelkästään puutavaran ajoon. Hannun mukana automieheksi kasvoi myös hänen poikansa Risto Vehviläinen.
 
- Vuonna 1971 olin 14-vuotias ja isän apumiehenä. Into ajohommiin kasvoi, kun nokallisella Scania-Vabis 76:sella sain ajaa tyhjänä maalaisteitä tukkilaaneille. Vallesmanin tullessa vastaan piti lierihattua vetää syvemmälle päähän ja morjestaa, kuin ratissa olisi ollut vanha tekijä, Risto Vehviläinen muistelee.
 
Virallisesti Risto Vehviläinen alkoi ajamaan puuta vuonna 1975 saatuaan ajokortin.
 
- Mikäs oli silloin aloittaa, kun autona oli vuoden 1971-mallinen Scania 140 Super, hän kertoo legendaarisesta V8-koneesta.
 
Puutavara-ajot Vehviläisellä loppuivat vuonna 1991, kun ajosopimukset päättyivät. Sen jälkeen Vehviläisen yhtiöön hankittiin vaihtolava-auto nosturivarustuksella Savon Kuljetuksen ajoihin.
 
Hannu Vehviläinen jäi eläkkeelle vuonna 1994. Edellisvuonna 1993 oli aloitettu rahdinajo Combitransilla ja siitä lähtien on ajettu pääasiassa Parocin villateollisuuden kuljetuksia.
 
Taksiajot tulivat uudelleen mukaan vuonna 1992, kuljettajana Riston puoliso Eeva Vehviläinen. Hän eläköityi vuonna 2015, jolloin taksiajo loppui.
 
Henri Vehviläinen kasvoi isä Riston opissa ajohommiin.
 
- Jo ennen kouluikää olin iskän matkassa ajussa, Henri Vehviläinen muistelee.
 
Mieleen on jäänyt ahtaat puulaanit. Välillä oltiin akseleita myöten upoksissa ja samalla opittiin muutama kirosanakin.
 
Yhtiön toimintaan Henri Vehviläinen tuli vuonna 2003 ja nyt helmikuussa kuljetusliikkeen omistajaksi. Isän ja pojan lisäksi kuljettajia on kolme.

Teksti: Ari Jääskeläinen, kuvat: Ari Jääskeläinen ja Henri Vehviläinen

TILAA AJOLINJA!

 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä

Lue uusimmasta numerosta

V8-SCANIA TIENPÄÄLLÄ
Sen moottorin ääntä ei ole eristetty. Sen veto näkyy suurena keskinopeutena. Sellainen on maailman tehokkain dieselkuorma-auto.

A2B FINLAND
Helsinkiläisen jakeluyrityksen ympäristöasiat eivät ole jääneet pelkiksi puheiksi. Kaikki 50 jakeluautoa kulkevat hiilineutraalisti.

Pääkirjoitukseen
Tilaa lehti



Yhteistyössä


[ 04.12.2020 03:28 ]
feed-image Feed Entries