Hillityn hienosti tuunattu

Sähköposti Tulosta PDF

XXL-Volvo julkistettiin ensin Australiassa. Auton luovutti Mika Simolle Janne Pelttari.

Mika Simolla on Suomen ensimmäinen FH4-mallin XXL-Volvo.
 
Keravalainen omistajakuljettaja uusi nestekonttiveturinsa ja sai 110 senttiä leveän vuoteen.
 
Keravalainen kuljetusyrittäjä Mika Simo (MJS Trucking) oli purkanut juhannuksen jälkeisenä maanantaina nestekontin läheiselle Koffin panimolle. Kuusiakselinen puoliperävaunuyhdistelmä kaartaa Keravan Kuljetuksen pihalle.
 
- 6 800 km mittarissa, Mika Simo kertoo uudenkarhean FH-Volvon ajokilometrit.
 
Vetoauto on Suomen ensimmäinen FH4 XXL. Hytti on 25 senttiä vakiota pidempi, jolloin alavuoteen leveys on 110 senttiä.
 
- Se on sängylle iso mitta, kolme päivää viikossa autossa yöpyvä yrittäjä sanoo.
 
Vuoteessa on helppo lueskella nousevan päädyn ansiosta.
 
Toinen iso juttu on 600 litraa suuremmat säilytystilat. Ulkoisesti XXL-lisäpituus on piilossa takatuuliohjaimien takana.
 
Mika Simo ja haki elämänkumppaninsa Sari Virran kanssa uuden ajokin Göteborgin tehtaalta. Korona oli silloin voimalla kaatumassa päälle, joten Suomen Volvolla lentoa ja lauttapaikkaa jouduttiin muuttamaan moneen otteeseen.
 

- Hellekelillä taukoilmastointi on ollut lyömätön varuste, Mika Simo kertoo. Vaikka autossa on kaksi vuodetta, takaseinälle mahtuu vielä yläkaapistot.

SCANIASTA VOLVOON
Ammattikuljettajana Mika Simo on ollut 25 vuotta. Vuonna 2007 hän meni töihin lammilaiselle Kuljetusliike E. Salolle, jolta hän osti vuonna 2012 työajokkinsa 143-Scanian. Muutaman vuoden päästä kolmossarjalegenda vaihtui R500 -malliin (vm. 2007). Se meni uuteen Volvoon vaihdossa 1,05 miljoonaa kilometriä ajettuna.
 
Uuden auton hankinnassa Mercedes-Benz, Scania ja Volvo kiinnostivat. Ruotsalaismerkeiltä hän sai tarjoukset, Scanialta S500-mallista.
 
- Hinnoissa ei ollut juuri eroa. Volvo tuli XXL-mallin uutuusarvon takia, Mika Simo kertoo.
 
Auto tuli viiden vuoden Gold-sopimuksella.
 
Uudet pituusmitat mahdollistavat aikaisempaa pidemmän puoliperävaunuyhdistelmän. Niinpä Volvo otettiin noin metriä perinteistä takatelistä pidemmällä akselivälillä.
 
FRESH AND CLEAN
Mika Simo halusi autosta näyttävän, mutta hillityn (fresh and clean). Perusväri on tehtaalta.
 
Suurimman työn varustelussa on tehnyt keravalainen MMR Metallirakenne ja sieltä Kauko Böök.
 
- Taitava, ei sellaisia meinaa syntyä enää, Mika Simo kertoo.
 
Böök teki alumiinisen kävelytason riisinjyvälevystä, taivutti alumiinista takapään pellityksen ja letkulaatikon hytin taakse. Lisäksi hän teki rosterista vedettävät tikkaat, jotka ovat piilossa kävelytason alla.
 
Sivuhelmat on toimittanut Nordic AB, valorauta ja Lazer Lamps lisävalot RST-Steel.


Led-valojen loistetta. Kuva: Volvo Finland.

HARVALLA PERÄLLÄ
500-heppainen TC-koneinen Volvo tuli kaikkein polttoainetaloudellisemmalla ohjelmalla. Ennakoivassa maastontuntevassa I-See vakionopeussäätimessä on 20 km/h nopeusikkuna asetusnopeudesta alaspäin.
 
- Pudottaa joskus mäessä 83 km/h nopeuden 65 km/h:iin, Mika Simo sanoo.
 
I-See parametrejä ei voi nyt säätää, mutta lukituksen saa pois ohjelmoinnilla ja sen kuljetusyrittäjä varmaan teettää merkkikorjaamolla.
 
Perä on harva. 80-81 km/h nopeudessa kone kiertää 1050. Uusimman Euro 6 sukupolven moottorin alavääntö on yllättänyt, kun mennään alle tuhannen kierroksen.
 
Uusi auto vie kuorma päällä viitisen litraa vähemmän kuin entinen Scania, joka olikin selvästi vanhempaa tekniikkaa. Kokonaispainoa on kuorma päällä yleensä 46 - 47 tonnia. Toinen sivu tullaan tyhjänä.
 
- En ottanut kaksoiskytkinautomaattia, koska kaksoiskytkin ei ole käytössä pienellä alueella, jossa sitä eniten tarvittaisiin, yrittäjä kertoo.
 
Perävaunun säiliössä liikkuvan nesteen takia liikkeellelähdöt ja vaihtamiset hiljaisessa nopeudessa tulee tehdä rauhallisesti.

MUKANA YHDISTYSTOIMINNASSA
Mika Simo on mukana Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n Etelä-Suomen Kuljetusyrittäjien jäsenyhdistyksessä, Keski-Uudenmaan Kuljetusyrittäjissä. Simo on sen hallituksessa. Tietoa siis on kertynyt, millä ammattiliikenteen sektorilla korona on pahiten vaikuttanut yhdistyksen alueella.

- Henkilöliikenne bussit ja taksit ovat olleet ihan katastrofissa. Toisille korona on lisännyt töitä eli elintarvikepuolella isoihin kauppoihin ajaville. Työt loppuivat, jotka ajoivat mm. suurkeittiöihin, Mika Simo kertoo.

Teksti ja kuvat: Jouni Hievanen

TILAA AJOLINJA!


 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä

Lue uusimmasta numerosta

SÄHKÖLLÄ HÖYSTETTY
Joonas Ranto on ajanut HKK Kuljetuksen Hybrid-Sisulla puolitoista vuotta. Dieselin ja sähkömoottorin kombinaatio on osoittautunut toimivaksi yhdistelmäksi.

AJO- JA LEPOAJAT
Maantiekuljetusten kiistelty liikkuvuuspaketti on osin jo voimassa. Muutoksia tuli elokuussa, luvassa on kiristyksiä ja helpotuksia.

Pääkirjoitukseen
Tilaa lehti



Yhteistyössä


[ 19.09.2020 15:12 ]
feed-image Feed Entries