Vauhdissa poikittain

Sähköposti Tulosta PDF


Erikoiskuljetusyhdistelmän askeliohjaukseen tuli sähkävika. Kuljettaja oli kytkenyt virheellisesti maantieajoon jyrkän käännöksen ohjauksen. Tämä yhdistettynä tekniseen vikaan johti henkilövahinkoon.
 
Volvo kuorma-auton (vm. 1998) perässä oli Faymonvillen erikoiskuljetusperävaunu(vm. 2015). Se kulki valtatietä 80 km/h mittarissa 69-vuotiaan kuljettajan ohjaamana. Kuljettaja oli ajanut 300 kilometriä ja matkaa satamaan oli 200 kilometriä.
 
Yhdistelmää vastaan tuli 80-vuotias naiskuljettaja Opel Corsa henkilöautolla (vm. 2006).
 
Noin 300 metriä ennen ajoneuvojen kohtaamista perävaunun takaosa kääntyi sivulle ajoradan puolelle. Rekankuljettaja huomasi tämän ja hän jarrutti, jolloin takaosa siirtyi vielä enemmän sivulle sulkien lopuksi kokonaan vastaantulijan kaistan.
 
Henkilöautoilija huomasi tilanteen ja hän ohjasi autonsa ajokaistan reunaan ja pysähtyi. Erikoiskuljetusyhdistelmä sen sijaan liikkui vielä ja perävaunun kulma osui henkilöauton kuljettajan puolen etukulmaan. Törmäysnopeus oli tutkijalautakunnan mukaan noin 5 km/h.
 
Törmäyksen voimasta henkilöauto lensi 20 metriä taaksepäin sorapientareelle. Sen kuljettaja sai aivotärähdyksen ja haavan päähänsä, kun pää osui sivulasiin. Turvavyö oli kytkettynä, joka tutkijoiden mukaan lievensi vammautumista. Auton turvatyyny ei lauennut, mutta sillä ei todettu olevan merkitystä.
 
Erikoiskuljetusperävaunussa olleet kaivinkoneen kauhat pysyivät paikoillaan, kiitos hyvän kuormansidonnan.
 
KAHDEN OHJAUSJÄRJESTELMÄN PERÄVAUNU
Pitkän tavaran kuljetukseen tarkoitettu jatkettava perävaunu oli yleisesti tiellä sallitussa pituudessa.
 
Perävaunussa oli kaksi erilaista ohjausjärjestelmää. Ensimmäinen oli vetopöydän ohjaama suljettu hydrauliohjaus, joka käänsi loivemmin.
 
Toisen hydraulijärjestelmän avulla pyöriä saatiin kääntymään jyrkemmin ja tämä oli tarkoitettu lähinnä tiukkoihin paikkoihin perävaunun ollessa pitkänä. Tälle järjestelmälle oli perävaunussa erillinen hydraulipumppu, jonka toiminta edellytti vetoauton sähköjen liittämistä perävaunuun pistotulpalla. Tällöin kääntymistä ohjattiin langattomasti vetoauton hytistä.
 
Tutkijoiden mukaan välittömäksi syyksi onnettomuuteen oli perävaunun ohjausjärjestelmään tullut vika. Sähkörasiaan tuli oikosulku, joka antoi virheellisen käskyn hydraulipumpulle kääntää vetopyörästöä.
 
Lisäksi yhdistelmän kuljettaja, joka ei ajanut yhdistelmää vakituiseen, oli kytkenyt tietämättään perävaunua jyrkästi kääntävän hydraulijärjestelmän.
 
Tutkijalautakunnan mukaan henkilöauton kuljettaja olisi voinut käyttää mahdollisuutta väistää enemmän oikealle. Henkilöauton takana tullut pakettiauton kuljettaja pysähtyi ja lähti peruuttamaan välttäen törmäyksen.
TUTKIJOIDEN SUOSITUKSET
- Jyrkempi perävaunun ohjausjärjestelmä ei ole tarkoitettu maantieajoon. Sähkön kytkemisestä tulisi ilmoittaa pistorasian vieressä ja hytissä tulisi olla varoitus äänellä ja valolla.
 
- Sähkölaitteet tulisi tarkistaa säännöllisesti ja huoltaa tarvittaessa.
 
- Uudemmissa vastaavissa perävaunuissa valmistaja on muuttanut sähköjärjestelmää, joka kytkee jyrkemmän kääntymisen pois nopeuden ylittäessä 20 km/h. Tämä tulisi tehdä kaikkiin käytössä oleviin perävaunuihin.

Teksti: Jouni Hievanen, piirros: Benkku Andersson

TILAA AJOLINJA!

 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä

Lue uusimmasta numerosta

KAKKOSKOTI
Keravalainen omistajakuljettaja Mika Simo uusi nestekonttiveturinsa ja sai 110 senttiä leveän vuoteen.

SUOMEN AINOA
NOKKA-IVECO

Se on jutun paikka, kun kohdalle osuu nokalla varustettu eurooppalainen 2000-luvulla valmistettu raskas kuorma-auto.

Pääkirjoitukseen
Tilaa lehti



Yhteistyössä


[ 12.08.2020 11:39 ]
feed-image Feed Entries