SCT ostaa ja myy nosturiautoja

Sähköposti Tulosta PDF

P-Scania vaihdokki lähtee kauas, FM-Volvosta tehdään nosturiauto.

Ajolinjan numero 3 ilmestyy 9.4. Siinä on laaja teema nosturiautoista ja autonrakentelusta. Yksi nosturijutuista on Scandinavian Crane Trucks autokauppa, jossa Mikko Seppälä valottaa nosturiauton hankinnan haasteita ja karikoita.

Ettei Seppälä ja Scandinavian Crane Trucks tulisi jymäytetyksi nosturiautokaupoissa, tarvitaan syvää osaamista.
 
Seppälän Scandinavian Crane Trucks yrityksen (SCT) myyntipiste on Liedossa Avantin teollisuusalueella, Scania Suomen palvelukeskuksen vieressä. Nokka kehätielle päin seisoo kymmenkunta SCT-vaihdokkia.
 
- Tämä on vaikeaa bisnestä, agenttihommaa, Mikko Seppälä sanoo.
 
Jos asiakkaalle sopivaa nosturiautoa ei löydy markkinakanavista, sitten sellainen on tehtävä. Varustelun hoitaa Seppälän toinen yritys, Turun Hydrauliikka-Asennus.
 
NOSTURITARKASTAJA APUNA
- Alalla on paljon jobbareita. Ne eivät yleensä ymmärrä nosturien päälle mitään. Teen siksi kauppaa pääasiassa nosturiexperttien kanssa, Seppälä toteaa.
 
Käytettyjen peruskauppiaat osaavat kyllä hinnoitella rekkaveturin alta aikayksikön, mutta se tietomäärä ei monen tärkeän yksityiskohdan ja ominaisuuden nosturiautoon riitä.
 
Kun suomalainen autokauppias menee Keski-Eurooppaan hakemaan erikoisempaa kuorma-autokalustoa, itse on osattava hakea ja tutkia. Muuten tulee helposti jymäytetyksi, kun myyjäkään ei tiedä piilovioista.
 
- Minulla on mukana usein suomalainen nosturitarkastaja, joka tutkii nosturiauton ennen hankintaa ja tekee samalla virallisen määräaikaistarkastuksen. Kannattaa maksaa siitä 5 000 euroa. Nosturiautossa voi olla 50 000 euron viat, Seppälä sanoo.
 
Kerran Seppälä kävi Oslossa katsomassa nosturiautoa, tutkien sitä useamman tunnin. Hän kertoi myyjälle viat ja palasi tyhjin käsin takaisin. Myöhemmin sama auto oli myynnissä suomalaisessa vaihtoautotarhassa.
 
- Nosturiautoja on kunnioitettava, millainen sielu sillä on, Seppälä heittäytyy runolliseksi.


Mikko Seppälä.

VANHAT KAUKOMAILLE
Käytäntönä on yleisesti, että 2000-mallia vanhemmat nosturiautot on hävitettävä johonkin Suomesta. Rajana on tyypillisesti kaksi ”kympitystä”. Nosturin 10-vuotistarkastus on sen verran laaja ja hintava, ettei sitä kannata usein vanhaan tehdä.
 
Yksi SCT:n pihalla seisovista autoista on pinkki Scania 124 vuodelta 2002, jossa on nosturina 60-tonnimetrinen Fassi. Ajokki on lähdössä Etelä-Amerikkaan.
 
- Sinne on sitä parempi, mitä vähemmän on tukijalkavalvonnan antureita, Seppälä sanoo.
 
Scanian vieressä seisoo Ruotsista tuotu FM500-Volvo vuodelta 2016. Neliakselisen nousuteliauton toinen akseli (ei nouse) on asennettu uutena VTA:lla. Autosta piti tulla aluksi nosturiauto, mutta päälle tulikin kookas umpikori. Kun auto tuli myyntiin, SCT kaappasi sen nosturiautoaihioksi.
 
- Tällaisia 2+2-mallisia on vähän myynnissä, tridemeitä kyllä on, Seppälä arvioi.
 
Akselisto on passeli nosturiautoon. Eikä kilometrejäkään ole takana kuin 150 000. Päälle on tulossa 92-tonnimetrinen Palfinger.

Teksti, kuvat: Jouni Hievanen

TILAA AJOLINJA!
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä

Lue uusimmasta numerosta

SISU KULKEE KISKOILLA
Tässä ollaan uuden ja jännän äärellä, sipoolaisyrittäjä sanoo. Tuukka Laasosen nosturiautot ovat tiettävästi maailman ainoat raskaat kuorma-autot, joissa on kiskovarustus.

LAHMAN ALBIINO-VOLVO
Urjalan Lahmat rakensivat monipuolisen HCT-yhdistelmän, joka pitenee tarvittaessa 34-metriseksi..

Pääkirjoitukseen
Tilaa lehti



Yhteistyössä


[ 27.05.2020 13:17 ]
feed-image Feed Entries