Valtiovarainministeriö on esittänyt, että 15 000 km jälkeen kilometrikorvausta laskettaisiin ensi vuoden alusta 25 snt:iin/km. Perusteena olisi se, että korkeampaa, sekä käyttökulut että auton pääomakulut kattavaa korvausta ei maksettaisikaan enää loputtomasti, vaan tietyn (15 000 km) laskennallisen kilometrimäärän jälkeen katsottaisiin pääomakulujen kuittaantuneen ja korvattaisiin vain käyttökuluja.
Oheinen laskelma osoittaa, että VM:n kaavaileman uudistuksen jälkeenkin kilometrikorvaus olisi edelleen erittäin kilpailukykyinen verrattuna työsuhdeauton käytöstä maksettavaan hintaan. Autoedun verotus perustuu Verohallinnon yksityiskohtaiseen laskelmaan auton todellisista käyttökustannuksista. Tällä hetkellä Verohallinnon laskelman mukaiset autoedun käyttökustannukset ovat uusilla autolla 19 snt/km ja yli kuusi vuotta vanhoilla autoilla 20 snt/km. Verohallinto korotti autoedun laskennallista käyttökustannusta tälle vuodelle yhdellä sentillä.
"Näyttää siltä, että verotonta kilometrikorvausta pitäisi laskea itse asiassa hieman enemmän kuin mitä VM on nyt esittänyt, jotta se olisi linjassa todellisten käyttökustannusten kanssa. Tässä valossa on hieman outoa, että keskusteluun on nostettu autoedun verotusarvon kiristäminen vaihtoehtona sille, että kilometrikorvausten ylikompensointia ollaan purkamassa", Kallio sanoo.
Kallion mukaan auton käytöstä maksettavan korvauksen tulisi aina pohjautua todellisiin käyttökustannuksiin, ei poliittiseen kompromissiin. Autoedun verotusarvoakaan ei siis voida mennä noin vain korottamaan tai laskemaan, sillä myös sen tulee perustua kaikissa olosuhteissa todellisiin kustannuksiin.
Laskelma löytyy alla olevasta linkistä
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä