Auto, tekniikka ja kuljetukselle tarjoutui mahdollisuus jakaa palkinnot Suomen Vuoden 2025 Kuorma-autolle ja Suomen Vuoden 2025 Pakettiautolle Auto25 suurtapahtuman yhteydessä.
Tartuimme ilomielin mahdollisuuteen. Olihan Auto25 messut ja näyttely ainutkertainen suurtapahtuma, joka keräsi kumipyörillä kulkevat suomalaiset ennätysyleisöksi.
Kuvittelimme ammattiautoilun edustajina puhuvamme samaa kieltä yksityisautoilijoiden kanssa. Olemmehan samalla puolella aitaa verottajaan ja liikenneviranomaisiin nähden.
Petyimme pahasti.
Vuoden 2025 Kuorma-auto Suomessa ja Vuoden 2025 Pakettiauto Suomessa palkintojen jako ei kerännyt yleisöä Auto25 näyttelykansan täyttämässä Helsingin Messukeskuksessa.
Auto25:n päänäyttämö Helsingin Messukeskuksessa tarjosi upeat puitteet Suomen Vuoden 2025 Kuorma- ja Pakettiauton palkitsemiselle. Messukeskus oli täynnä sähköautoja ja uusia kiinalaisia autoja ihastelevaa autokansaa.
Jouduimme näkemään, että nk. tavallista autokansaa ei kiinnostanut ammattiautoiluun liittyvä tapahtuma vähääkään. Isossa katsomossa vain kourallinen katselijoita seurasi palkintojenjakoamme.
Kokemus nostaa esiin monta mielenkiintoista asiaa.
Henkilö-, paketti- ja retkeilyautoihin sitoutunut ”tavallinen” autokansa edustaa suurta kansallista voimavaraa. Se sitoutuu tiiviisti ammattiautoiluun, jonka kuljetuskyky toimii kuin veri verisuonistossa ”tavallisella” autokansalla.
Verottaja, liikennesäännöt, kumipyörillä kulkemisen ehdot ja valvonta tiivistävät tavallisen kansan ja ammattiautoilun yhteisöllisyyttä.
Suomen kuorma-autoliitto, SKAL, on tehnyt uraauurtavaa työtä liittäessään SKALin, Linja-autoliiton ja Taksiliiton Liikenne- Suomi -nimiseen yhteistyöhön.
LiikenneSuomella on pitkälti samat tavoitteet ja päämäärät, jotka ovat ratkaisevan tärkeitä myös Suomen ”tavalliselle” autokansalle. Suomen Autoliitto yhdistää tänään ”tavallisen” autokansan muodostaman voimavaran.
SKALin, Linja-autoliiton, Taksiliiton ja Autoliiton yhteistyö LiikenneSuomen puitteissa voisi nostaa kaikkien osapuolten painoarvoa yhteistyössä Suomen valtion ja sen vero- ja liikenneviranomaisten kanssa.
LiikenneSuomi yhdessä Suomen Autoliiton kanssa voisi tuoda kaivattua realismia kumipyöräliikenteen avainasioihin hyödyksi ja voitoksi koko Suomen kansalle.
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä