Sähköposti Tulosta PDF
Pääkirjoitus:
Auto, tekniikka ja kuljetus 8/2021

Virastosatujen maa

EU vaatii kiristämään liikennepäästöjen leikkausta 40 %:sta 55 %:iin vuoteen 2023 mennessä säädöspaketillaan Fit for 55 (FF55). Samalla EU vaatii sitä sovellettavaksi tie- ja raideliikenteen lisäksi myös lento- ja meriliikenteeseen.
 
Minkään muun EU-maan hyvinvointi ja elintaso ei ole yhtä riippuvainen meriliikenteestä kuin Suomen. EU:n pisimpien merikuljetusten lisäksi talvi ja jäät vaativat vahvistettuja rahtialuksia, enemmän konevoimaa ja vahvaa jäänmurtaja-tukea – kaikki päästöjä moninkertaisesti lisääviä tekijöitä.
 
EU on ilmoittanut jättävänsä Suomen vaatimuksen erityiskohtelusta huomiotta. Se pakottaa Suomea hakemaan uusia kuljetusratkaisuja.
 
Pisimpien merikuljetusten takana ja eniten jäänmurtaja-avusta riippuvien Perämeren satamien kohdalla – Tornio, Kemi, Oulu, Raahe – junakuljetukset ovat nousseet vaihtoehdoksi. Juna kulkee jo nyt Norjan Atlanttirannikolta Narvikista Tornion kautta Suomen läpi Kiinaan saakka.
 
Tavarajunan menestymisellä on kuitenkin ehtonsa. Sekä Suomen että Ruotsin selvitys osuu samaan: tavarajunan pitää kulkea kuormallaan vähintään 500 km tullakseen kannattavaksi, ilman turhia viivytyksiä, nopealla ja joustavalla byrokratialla.
 
Osa Pohjois-Suomen vientirahdista voisi kulkea tavarajunalla Ruotsin läpi etelään ja Eurooppaan – ja suoraan länteen Norjan Atlantin satamiin. Samoin tietysti myös HCT-rekoilla pääteitä pitkin.
 
Tavarajuna pelaisi samoilla periaatteilla myös Suomen sisäisissä kuljetuksissa pohjoisesta etelään ja etelästä pohjoiseen jos...
 
Tullaan ongelman ytimeen: Suomessa VR edustaa pysähtyneisyyttä, toivottoman hidasta ja kankeaa byrokratiaa, mennyttä aikaa. Sama koskee Ratahallintokeskuksen perimää nykyisessä Liikennevirastossa. Sen silmät ovat sokeita mm. Helsinki-Tampere ja Pohjanmaan rata-ahtaumille samalla kun sen pääjohtaja Kari Wihlman puhuu satuja mm. Turun Tunninjunan ja henkilöliikenteen silmittömästä rahantuhlauksesta.
 
Pääradan Oulu-Helsinki lisäksi rantarata Hangosta Haminaan, rataverkon tehokas sähköistäminen, pistoraiteiden tekeminen etelärannikon kasvusatamiin (Inkoo-Kantvik), vapaan kilpailutuksen avaaminen Suomen nykyisessä rataverkossa ja Helsinki- Oulu moottoritien rakentaminen olisivat suunnattomasti tärkeämpiä toteuttaa FF55:n uhkien torjumiseksi ja hyvien tavoitteiden edistämiseksi kuin vääristelevien virastosatujen puhuminen suomalaisille.
 
Aikaa ei ole paljon. Kilpailukykymme säilyminen ja menestyminen EU:ssa vaatii toimenpiteitä viipymättä!
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä


Lue uusimmasta numerosta

TULEVAISUUDEN AIRUT
Renault Trucks pyrkii olemaan maantiekuljetusten sähköistämisen edelläkävijä. Testasimme mitkä ovat E-Techin vahvuudet ja missä löytyy vielä parannettavaa.

HYUNDAIN VETYHANKKEET
Monista päinvastaisista spekulaatioista huolimatta Hyundain vetyhankkeita ei olla lopettamassa.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen


 


 

 
"Mitä alempi nopeusrajoitus, sitä enemmän ylinopeuksia ja liikenneonnettomuuksia... Sitä enemmän sakottamalla parannettavaa liikenneturvaa, poliisimme ajattelutavan mukaan..."  
Lue lisää >>



Yhteistyössä:

 


[ 19.09.2024 08:15 ]

Mainospalkki