Sähköposti Tulosta PDF
Pääkirjoitus:
Auto, tekniikka ja kuljetus 03/2018

Renkaat ja väylät kuntoon


Tienpinnan ja renkaan välinen suhde määrittää kuljetusten sujuvuuden.

Kumipyöräliikenteessä kohdistuu erittäin kova kulutus rajapintaan, jossa ajoneuvo ja planeetan pinta kohtaavat. Tämä liikettä, kitkaa ja massallisten kappaleiden kohtaamista sisältävä prosessi johtaa ensimmäisenä renkaiden ja tienpinnan kulumiseen.
 
Kuljetusalalla ymmärretään renkaiden arvo. Ne muodostavat liiketoiminnassa ison kuluerän. Renkaiden laatu vaikuttaa myös polttoaineenkulutukseen, työmukavuuteen ja yleiseen liikenneturvallisuuteen.
 
Renkaat ovat suurin henkilö- ja pakettiautojen ajo-ominaisuuksiin liittyvä riskitekijä. Rengasalan teknisen foorumin lausunnon mukaan renkaat ovat olleet riskitekijänä joka seitsemännessä henkilö- ja pakettiauton aiheuttamassa kuolonkolarissa.
 
Kuljetusliikenteessä renkaiden kunnon huomioimiseen tulee kiinnittää erityisesti huomiota, koska ammattiliikenteessä autojen seisominen tarkoittaa rahavirtojen hyytymistä. Renkaiden elinkaari on siis kuljetusyrityksessä lyhyt.
 
Perinteisten rengasmerkkien rinnalle on tullut uusia, edullisempia kiinalaisia ja itäeurooppalaisia rengasmerkkejä (Atk 3/2018, s. 26). Verkkokaupan kasvu on taas tuonut erilaiset rengasmerkit ja hintavertailun entistä helpommin asiakkaan ulottuville.
 
Kuljetusyrittäjälle tilanne tarjoaa toki lisää mahdollisuuksia, mutta myös lisää pähkäilyn määrää, sillä oikeanlaisten renkaiden valinta on talouteen ja liikenneturvallisuuteen vaikuttava tekijä. Lisää päänvaivaa rengaskaupoille tulleelle aiheuttaa se, että kaikkien rengasvalmistajien tuotteista ei välttämättä löydy merkintää käyttötarkoituksesta, vaikkakin suurin osa renkaista on asiallisesti merkittyjä (Atk 3/2018, s. 32).
 
Oikeanlaisten renkaiden ostamisen lisäksi, on syytä pitää huoli, että renkaat pysyvät hyvässä käyttökunnossa. Vaurioita välttääkseen yrittäjän on esimerkiksi pidettävä renkaiden paineita tiuhaan silmällä (Atk 3/2018, s. 34).
 
Kun rahaa ei ole, niin silloin säästetään, myös renkaista. Talouden elpyminen on näkynyt positiivisesti suomalaisten autojen alla. Kun Autonrengasliitto, Liikenneturva ja poliisi tekivät viimeksi rengasratsioita syksyllä 2016, kesärenkaiden syyskunto oli kohentunut ennätyslukemiin koko 20 vuoden seurantajaksolla. Huonokuntoisilla renkailla on pahimmillaan ajanut lähes 25 prosenttia tienkäyttäjistä, viimeisimmässä rengasratsiassa heitä oli noin joka kymmenes.
 
Maantiet kuluvat renkaiden kanssa yhtä aikaa. Teiden kunto vaatii renkaiden tapaan jatkuvaa huomioimista ja tarvittavia korjausliikkeitä.
 
Teiden kunnon tarkkailuun kehitetään uusia työkaluja. Posti varustaa autojaan Espoossa keräämään dataa teistä (Atk 3/2018, s. 14). Kyseinen kokeilu on hyvä esimerkki teknologian oivaltavasta käytöstä, sillä Postin autot kulkevat kattavasti kaikilla Suomen teillä, sekä taajamissa että valtaväylillä.
 
Tieinfran vaaliminen vaatii myös lainsäädännöllistä selkeyttämistä. Hallitus kaavailee muutoksia maantielakiin ja selkeästi määritelty tiestö auttaisi teiden kunnossa pysymisessä ja muutenkin sujuvamman liikenteen takaajana. Selkeyttä selkeästi kaivataan. Jopa niin paljon, että yleensä tukkanuottasilla olevat EK ja SAK ovat löytäneet yhteisen linjan vaatiessaan hallitusta vihdoin määrittämään liikenteen runkoverkon.
 
Runkoverkon määrittelyllä voidaan esimerkiksi määritellä suuntaviivat normaalia raskaammille kuljetuksille. Liikenne- ja viestintäministeriö onkin jo ehdottanut yhdistelmien suurimman sallitun mitan kasvattamista 34,5 metriin (Atk 3/2018, s. 24) ja massoihin liittyviä muutoksia vielä suunnitellaan. Massa- ja mittamuutosten on tarkoitus tulla voimaan syksyllä.
 
Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry ehdottaa runkoverkon yhdeksi ominaisuudeksi määriteltäväksi sen, että kaikki yleisesti sallitut HCT-yhdistelmät voisivat liikennöidä sillä rajoituksetta. Siinä olisi kyse aika monesta renkaasta.

 



Lue uusimmasta numerosta

UUSI AIKAKAUSI
Futuristisesti suunniteltu ProCabin-ohjaamo merkitsee Mercedes-Benz Actros-malliston päivitystä uudelle aikakaudelle.

VILLILÄNSI JATKUU
Suuresta taksiuudistuksesta on jo useita vuosia. Lähes heti todettiin että pieleen meni ja korjattavaa riittää. Aikaa kuluu ja edelleenkään mitään ei tapahdu.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen


 


 

 
"Virastojen ja virkamiesten määrä on Suomessa kasvanut yli äyräidensä. Apulaisiksi tarkoitetut ovat kasvaneet herrakansaksi..."  
Lue lisää >>



Yhteistyössä:

 


[ 02.05.2024 13:57 ]
feed-image Feed Entries

Mainospalkki