Sähköposti Tulosta PDF
Pääkirjoitus:
Auto, tekniikka ja kuljetus 6/2021

Ripeitä toimia

Kansainvälisen ilmastopaneeli IPCC:n elokuun alussa julkaistun raportin mukaan ihmisten toiminnasta aiheutuvat kasvihuonepäästöt ovat muuttaneet ilmastoa merkittävästi ja ilmastonmuutoksen ehkäisemiseksi tarvitaan ripeitä toimia.
 
Näitä ripeitä toimia on muun muassa Euroopan komission julkaisema säädösehdotuspaketti, jonka tavoitteena on vähentää EU:n kasvihuonepäästöjä vähintään 55 prosenttia vuoteen 2030 mennessä vuoden 1990 tasosta.
 
Osa kasvihuonepäästöistä tulee tietenkin liikenteestä, joten vaikutukset näkyvät autokaupassa ja kuljetusyrityksissä. Säädökset muuttavat väkisinkin ajokalustoa ja monilla autonvalmistajilla onkin jo olemassa suunnitelmat polttomoottoriautoista luopumiseen lähitulevaisuudessa.


Hiilidioksidipäästöjä tullaan vähentämään merkittävästi.
 
Tällä hetkellä vedetään suuria suuntaviivoja tulevaisuuden suhteen, mutta käytännön ratkaisut ovat vielä monessa mielessä epäselviä. Ainakin raskaan liikenteen osalta. Pitkän matkan kuorma-autojen sähköistäminen ei onnistu yhtä helposti kuin henkilöautojen tai linja-autojen. Minkälaiseen kalustoon pitäisi sijoittaa? Onko sillä tankkauspaikkoja, jälleenmyyntiarvoa, kannattavaa tai edes mahdollista ajaa tulevaisuudessa?
 
Toinen kysymys on, millä kaluston uusiminen rahoitetaan. SKAL ry:n mukaan ammattiliikenteen kuljetuskustannukset ovat nousseet melkein kymmenen prosenttia vuoden sisällä. Uuteen, puhtaampaan kalustoon sijoittamista joudutaan kuljetusyrityksissä varmasti tällaisen hinnannousun jälkeen miettimään vielä entistä hartaammin.
 
Ammattidiesel toisi kuljetusyrityksille tilanteessa helpotusta ja mahdollisuuksia sijoittaa vähäpäästöisempään kuljetuskalustoon. Raskasta liikennettä puhdistetaan vielä ainakin hetken uudella, kehittyneemmällä dieselkalustolla, koska käytännön vaihtoehtoja ei hirveästi ole tarjolla. Tämä osaltaan puoltaa ammattidieseliä, koska sillä kompensoidaan tarpeellista ammattiliikennettä ja kuljetusyrityksiä, jotka toimivat jo pienillä marginaaleilla.
 
Tulee pitkässä juoksussa raskaan liikenteen käyttövoimana olemaan sitten mikä tahansa (todennäköisesti vety), pitää kalustosiirtymä pystyä tekemään mahdollistaen samalla reilulla tavalla kuljetusyritysten toimintakyky. Sama pätee dieselin kohteluun ammattiliikenteessä tilanteessa, jossa vaihtoehdot ovat vähissä.
 
Ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi tarvitaan toimia ja niitä joutuvat tekemään jokainen, halusi sitä tai ei. Liikenteen ratkaisuista puhuttaessa keskitytään yleensä pelkkään tekniseen puoleen. Ei ole hyvä kuitenkaan unohtaa yhteiskunnallisia ja taloudellisia seikkoja, jotka lopulta mahdollistavat suurten teknisten murrosten tekemisen.
 



Lue uusimmasta numerosta

FUSO CANTER
JA eCANTER

Canter on kieltämättä ketterä kokoisekseen. Sillä onnistuu kaupungin keskustassakin pyörittely, peruutuskameran puuttumisesta huolimatta.

CAETANON VETYBUSSIT
Tulevan kesän aikana on tarkoitus aloittaa Jyväs- kylässä kaupunkiliikenne Caetanon vetybusseilla.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen


 


 

 
"Eivät nämä kuuliaiset "ei-koskaan-ylinopeutta" ajavat edes ymmärrä, mitä heidän takanaan tapahtuu. Tuskin koskaan edes vilkaisevat taustapeiliin..."  
Lue lisää >>



Yhteistyössä:

 

[ 06.07.2025 21:41 ]
feed-image Feed Entries