Maailma täynnä mahdollisuuksia!

Sähköposti Tulosta PDF

Katson positiivisesti tulevaisuuteen ja olen varma, että vuosi 2021 tuo mukanaan myös kauniita asioita. Mustiksi naamioituna, ennakoi Harry Wolters arvoituksellisesti.

DAF Trucksin Toimitusjohtaja Harry Woltersia arvioi kanssamme taakse jäänyttä vuotta 2020. Sen iloja ja murheita. Woltersin mukaan koronakriisin värittämänä vuodesta 2020 muotoutui monella muotoa hieman erilainen kuin sitä edeltäneistä vuosista. Nyt Wolters valottaa meille, millä tavoin.

Toimitukselle avautui hollantilaisen kollegallamme välityksellämahdollisuus tavata toimitusjohtaja Harry Wolters henkilökohtaisesti. Toki vain 1,5 metrin etäisyydeltä, eikä kasvomaskia ollut luvallista poistaa ennen kuin kumpikin oli istunut suuren neuvottelupöydän ääreen DAF Trucksin pääkonttorissa Eindhovenissa.
 
- Vuosi 2020 oli monella tapaa erilainen kuin edelliset vuodet. COVID-19 luonnollisesti väritti vahvasti viime vuotta, muttakokonaiskuva ei ole pelkästäännegatiivinen, arvioi DAF Trucksintoimitusjohtaja Harry Wolters ja jatkoi:
 
- Selvisimme varsin hyvin koronakriisin mukanaan tuomista haasteista. DAF Trucks kykeni toimimaan kuten aiemminkin. Katson,tästä johtuen vuoteen 2021 hyvin luottavaisin mielin.
 
Toimitusjohtaja Wolters, työskentelettekö nyt myös kotoa käsin? Vai eikö se onnistu teidän asemassanne?
 
- Työskentelen myös kotoa käsin, yhtenä päivänä viikossa. Työntekijämme, tuotantohenkilöstöä lukuunottamatta, työskentelevät tätä nykyä niin paljon kuin mahdollista etänä ja kotoa käsin.
 
- Kaikki olemme nykyisin jo kokeneita Teams- kokousten ja palaverienkäyttäjiä. Ne eivät kuitenkaan ole parempia tai toimivampia ratkaisuja kuin reaaliset tosielämän tapaamiset. Yksittäiset tapaamiset vielä hoituvat ja onnistuvat, mutta suuren ryhmän kanssa.
 
- Yritämme toki olla mahdollisimman tehokkaita verkkokokoustemme protokollien suhteen.


Kahden viimeisen kuukauden positiivista tuloksista huolimatta vuosi 2020 päättyi Euroopan yhteismarkkinoilla (EU 27 +3) raskaiden kuorma-autojen rekisteröintien osalta negatiivisesti. Rekisteröintien kokonaismäärän, 198 352 raskasta kuorma-autoa, laskiessa 27,3 prosentilla vuoteen 2019 verrattuna.
 
Korona-kriisi puhkesi Hollannissa maaliskuussa 2020. Milloin DAF:lla totesitte: meidän on tehtävä jotain tälle asialle?
 
- Tämä tapahtui jo vuoden 2019 lopulla ja heti vuoden 2020 alusta. Tuohon aikaan keskityimme turvaamaan osien virtausta Kiinasta.

- Sitten ongelma siirtyi Italiaan. Sen jälkeen virus tuli aina vain lähemmäksija lähemmäksi. Kävi ilmeiseksi, että meidän oli viisastavarmistaa työntekijöidemme terveys pyrkimällä säilyttämään toiminnoissamme 1,5 metrin työskentelyetäisyys.
 
- Kuorma-autojen kokoaminen 1,5 metrin etäisyydet työntekijöiden välillä säilyttäen oli käytännössämahdotonta. Joten totesimme: tuotanto oli pysäytettävä. Se oli ainoa vaihtoehto tämän tyyppisessä valmistusteollisuudessa.
 
Pysäytä vasta viimeisenä keinona
- Kuljetukset ja logistiikka ovat yhteiskunnille elintärkeitä, ne olipidettävä pyörimässä. Niinpä jälleenmyyjämme pitivät ovensa auki, vaikka heillä oli nyt vähemmäntyötä. He arvioivat yhdessä asiakkaidensa kanssa, voisiko kaluston huoltoa ja kunnossapitoa suorittaa seisokin sattuessa nyt aikaisemmin.
 
- Paccar Financial ja Parts jatkoivat myöskin toimintaansa ja asiakkaidensa avustamista.


Kuorma-autojen valmistaminen 1,5 metrin turvavälit työntekijöiden välillä säilyttäen on haastavaa. Me onnistuimme siinä. Ensin yhden ajoneuvon kohdalla, sitten kahden ja nyt kykynemme jo tuottamaan päivittäin melkein saman määrän kuin ennen COVID- 19:sta puhkeamista, iloitsee toimitusjohtaja Wolters.

Toimituspäivän oltava tiedossa
- Varsin pian aloimme suunnitella ajoneuvotuotannon uudelleen käynnistämistä. Dynamiikka, joka siinä kehittyi on hyvin erikoista ja ainutlaatuista.
 
- Kaikki halusivat tähdätä samaan suuntaan ja päämäärään, vaikka emme olleet koskaanhaaveilleetkaan 1,5 metrin turvaetäisyyksin hoidettavasta tuotannosta.
 
- Me onnistuimme siinä. Ensin yhden ajoneuvon osalta, sitten kahden.
 
- Kokeilimme ja säädimme ja sitten, onneksi, kykenimme jälleen pyörittämään tuotantoa. Aluksi oli toki vain 20 auton päivätahdilla.
 
- Tämä oli on erittäin tärkeää, koska nyt kykenimme jälleen kertomaan asiakkaalle, milloin hänen kuorma-autonsa valmistuu, kun hän sellaisen tilaa.


CAF CF Electriä valmistetaan 19 tonnisena 5,3- ja 5,9-metrin akseliväleillä. Ajokki mahdollistaa 11,7 tonnin hyötykuorman, joka mahdollistaa suurimman osan kaupunkijakelusovelluksia.

Miten kaikki hoituu 1,5 metrin sääntöä vaalien?
- Huhtikuusta 2020 lähtien tuotanto on pyörinyt täällä Eindhovenissa. Leylandin saimme mukaan toukokuussa ja siitä lähtien olemme jatkuvasti petranneet tilannetta. Se on vaatinut kaikkiensopeutumista.
 
- Minusta on ollut hienoa nähdä, miten kaikki henkilöstöstä osallistuivat. Löytyi päättäväisyyttä, myöskin täältä johdosta.
 
- Ensin yhdessä pohtimista, hieman keskustelua, jopa väittelyä ja sitten päätöksen tekeminen ja sitten jo siirtyminen uuteen käytäntöön. Ihailtavaa on, että kaikki työskentelivät uudet säännöt huomioiden. Tämä kaikki sujui hyvin vaivattomasti.
 
- Tuotamme nyt päivittäin jo melkein saman määrän ajoneuvoja kuin ennen COVID-19:sta puhkeamista.


Viime vuoden osalta vahvistamattomia tuloksia lukuunottamatta ajoneuvovalmistajien välinen markkinaosuuskehitys on ollut piirroksen mukaista.

Hallituksen tuki antoi työrauhaa
Useat kuorma-autovalmistajat joutuivat tuotannon pysäyttämisen ohessa turvautumaan myös lomautuksiin. Toisinaan menetettiin tuhansia työpaikkojakin. Ei kuitenkaan DAF. Työskentelittekö jo ennen kriisiä niin tehokkaasti?
 
- Olemme jo pitkään olleet tehokkaita. Tarkastelemme joka päivä toimintojamme ja sitä, mitä muutoksia meidän niihin on ehkä tehtävä.
 
- Meidän ei myöskään pidä aliarvioida Alankomaiden hallituksen NOW-järjestelmän arvoa. Kuorma- autotuotannon pysäyttäminen aiheutti työntekijöidemme keskuudessa runsaasti epävarmuutta.
 
- Kun kykenimme NOW1:n ja NOW2:n turvin varmistamaan, että taloudellisesti kaikki on järjestyksessä, antoi se minulle paljon työja mielenrauhaa. Olen siitä erittäin kiitollinen hallituksellemme.
 
- Myös sen vuoksi, että NOW-järjestelmä teki toimitusketjustamme vahvan. Jos tavarantoimittajat tai alihankkijat eivät olisi kyenneet meitä enää palvelemaan, olisimme olleet pulassa. Kurjuus olisi silloin ollut loputonta.
 
- Loppupelissä jouduimme luopumaan ainoastaan 150 vuokratyöntekijästä, koska kriisistätoipuminen ei kesäkuussa jatkunut odotetusti. Vuokratyöntekijöiden kanssa meillä on eräänlainen joustava sopimusraami, mutta meillä kyse ei ollutnoin 5000 työntekijän lomauttamisesta, kuten joidenkin muidenvalmistajien kohdalla tapahtui.
 
Iso askel takapakkia Millaisia olivat koronakriisin vaikutukset DAF Trucksin myyntiin ja liikevaihtoon?
 
- Voimme nähdä, että Euroopan markkinat ovat notkahtaneet. Raskaiden hyötyajoneuvojen segmentissä, koko EU:n markkinoilla, realistinen myyntitavoite vuodelle 2020 oli 300 000 yksikköä. Käytännössä ylsimme 225 000 – 230 000 yksikön toteutuneeseen myyntiin. Toisin sanoen noin kahteen kolmasosaan vuoden 2019 myynnin tasosta, mikä on merkittävä askel taaksepäin.
 
- Kevyempien kuorma-autojen segmentissä vuoden 2020 myyntivolyymi oli vajaat 50 000 yksikköä. Siellä suurten, jopa 7,5 tonnisten pakettiautojen osuus kasvoi voimakkaasti.
 
- DAF:n markkinaosuus raskaiden ajoneuvojen segmentissä säilyi Euroopassa suurin piirtein entisellä tasollaan, 16,2 prosentissa.
 
- Rekkaveturien segmentissä kykenimme jopa hieman kasvattamaan osuuttamme - 19,9 prosenttiin.
 
- Alankomaissa kokonaismarkkinaosuutemme oli viime vuonna 31,5 prosenttia, mikä on kolme kymmenesosaa vähemmän kuin vuonna 2019. Uskon, että kun joulukuun lopulliset lukemat varmistuvat, markkinaosuutemme tulee vielä nousemaan kotimarkkinoillamme viime vuoden tasolle.
 
- Brittein saarilla (United Kingdom) onnistuimme nostamaan markkinaosuutemme 29,4 prosentista 32,1 prosenttiin. Osa tästä kasvusta voi olla Brexit-efektin ansiota, mutta toteutimme siellä myös vahvan ” Rakennetaan Britanniaa”-kampanjan.
 
-Muilta osin, vuosi 2020 oli koronakriisin värittämä vuosi. Samalla se oli myös vuosi, jolloin DAF-malliston viimeisin ja tuorein sukupolvi esiteltiin kaikilla markkinoilla. Kirjaimellisesti Kolumbiasta aina Uuteen-Seelantiin ja melkein kaikkialla sillä välillä.


Neljällä vertailukelpoisella ajoneuvolla suoritettavaan kenttäkokeeseen liittyen DAF toimitti alkuvuodesta 2020 ensimmäisen DAF CF Electric 6x2 -jäteauton hollantilaisen jätehuoltoyrityksen ROVA:n käyttöön.

Vapaa liikkuminen on turvattava
Miltä nyt näyttää, mitä mieltä olet Brexitistä ? Sinun on varmasti pitänyt valmistautua sitä silmällä pitäen?
 
- Olemme olleet valmiita Brexitiin jo pitkään. Heti siitä lähtien, kun siitä tuli virallinen 1. huhtikuuta 2019.
 
- Alankomaihin ja Brittein saarille on rakennettu ja kerätty varastoja, järjestetty tullille tiloja, haettu hyväksyntöjä ja jne.
 
- Leylandin tehtaan avulla haluamme yksinkertaisesti vain jatkaa asiakkaidemme palvelua ja hoitaa sen paremmin kuin kilpailijat, joiden on jatkossa harjoitettava tuontia.
 
- Monet viivästykset ja lukuisat päätösten lykkäämiset Brextin kohdalla loivat toki paljon epävarmuutta. Keräsimme monet kerrat varastoja ja sitten annoimme niiden jälleen uudelleen purkautua. Kaikki on koulutettu ja Brexit ei toteutunutkaan.
 
- Kuorma-autojen toimittaminen asiakkaille oli jo nyt, vuonna 2020 erittäin tarkkaa toimintaa. Operatiivisesti melkoinen suoritus.
 
- Vaikka brittiläinen brändimme tarjoaakin meille tiettyjä etuja DAF todella toivoi, että sopimus kuitenkin syntyisi. Se on tärkeä ihmisten ja tavaroiden vapaan liikkumisen turvaamiseksi, mutta myös, koska muussa tapauksessa meidän olisi järjestettävä työluvat Alankomaissa satunnaisesti työskenteleville brittiläisille työntekijöillemme. Mitään sellaista emme todellakaan toivoneet.


DAF toi loppuvuodesta 2020 markkinoille Ultimate Package- paketin, joka sisältää useita asiakkaiden arvostamia, CF- ja XF-veturien tehokkuutta, turvallisuutta ja mukavuutta parantavia ominaisuuksia. Tarjolle tuli myöskin Ultimate+ Package-vaihtoehto, joka sisältää reaaliaikaista tietoa kuorma-autoista ja kuljettajista tuottavan DAF Connectkalustonhallintajärjestelmän.

Esitelläänkö uusi mallisto nyt?
Julkistitte viime vuonna mallistoihinne useita erikoisversioita. Super Space Cab Edition-versio, Unity Edition ja jopa Ultimate Package. Haluamme toki kuulla uutuuksistanne lisää, kunhan oikea hetki koittaa. Harry Wolters, mitä odotat vuodelta 2021?
 
- Toistaiseksi se on maailma täynnä mahdollisuuksia. Toivottavasti tämä vuosi ei tule olemaan yhtä huono kuin viime vuosi.
 
- Katson positiivisesti tulevaisuuteen, vuosi 2021 on täynnä mahdollisuuksia. Rokotteet tulevat, toivottavasti näemme maailmassa taas jo jonkin verran iloa ja onnea.
 
- Meidän on vain jatkettava rakentamista sen veljeyden, rohkeuden ja päättäväisyyden varaan, jota viime vuonna osoitimme koko DAF-organisaatiossa. Olen varma, että vuosi 2021 tuo mukanaan kauniita asioita. Mustiksi naamioituina tai sitten ei ... ”

Teksti | Arjan Velthoven ja Martti Peltonen, kuvat | DAF Trucks

TILAA AUTO, TEKNIIKKA JA KULJETUS!
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä


Lue uusimmasta numerosta

ROKOTE KORONAA VASTAAN
Monikäyttöisten matkailuautojen myynti kasvoi koronavuonna ja toi helpotusta tila-autojen varustelijoiden työllisyyteen.

VTV PALJASTUI JO 2019
VTV:n raportti LP:n lakkauttamisen seurauksista on paljastunut törkeästi vääristellyksi. Lehtemme kirjoitti näistä manipuloinneista jo 2019.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen

 


 

 
"Pääjohtaja Tytti Yli-Viikarin johdolla Valtiontalouden tarkastusvirasto on jäänyt kiinni tarkastusraporttiensa muuntelusta tarkastettavien eduksi...""  
Lue lisää >>


Yhteistyössä:



[ 08.05.2021 13:51 ]