Sähköistä voimaa

Sähköposti Tulosta PDF

Yhdistelmä luovutettiin Aki Simula Oy:lle Seepsulan kiviainestehtaalla torstaina 17.1.2019.

Sisu esitteli jo pari vuotta sitten Polar Hybrid -mallin. Ensimmäiset autot toimitettiin puuautokäyttöön, jossa lisävoimaa usein tarvitaan pahoissa paikoissa liikkumiseen. Noin puoli vuotta sitten luovutettiin Sisu Polar Hybrid sora- auto Aki Simulalle pääkaupunkiseudulla liikennöimiseen. Hankalia paikkoja, joissa lisävoimaa tarvittaisiin, on pääkaupunkiseudulla vähän. Miksi sitten kalliimpi Hybrid?
 
Viime tammikuussa Aki Simulalle toimitettu auto on varustettu 15,6 litran ja 460 kW:n (625 hv) perustehon moottorilla sekä Eaton Fuller manuaalivaihteistolla.
 
Auto on niin sanottu rinnakkaishybridi, jossa dieselmoottorin rinnalle on varustettu sähkömoottori. Sähkömoottoria voi käyttää yhdessä dieselmoottorin kanssa tai täysin itsenäisesti.
 
Hybridipaketti antaa kokonaistehoksi 900+ hv ja väännöksi 3 600 Nm. Hybridipaketti, tehoelektroniikka ja superkondensaattorit, on sijoitettu ohjaamon taakse, jolloin ne vievät vähiten tilaa.
 
Auton akseleista toinen ja neljäs ovat nousevia. Viime mainitussa on Sisun hydraulinen telinnosto ja telivedon katkaisumahdollisuus. Yhdistelmä on kasetoiva ja housukipillä varustettu.
 
Perävaunu on Jykin 5-akselinen RKP-automaattikasetti. Perävaunussa nousevia akseleita ovat kolmas ja viides, jotka ovat muista poiketen yksikköpyöriä. Kuormana kulkee kerralla lähes 50 tonnia kivimursketta, keskimäärin noin 25 kilometrin siirtomatkan.
 

Aki Simulan hybridi-Sisulla on mittarissa 43 000 kilometriä sora-ajoa.

Sähkön lisäpotku on usein käytössä
Puolen vuoden liikennöinti pääkaupunkiseudulla, suurimmaksi osaksi kehä kolmosen sisäpuolella, on tuonut Sisun mittariin jo yli 43 000 kilometriä.
 
Liikenne on katkonaista ja keskinopeus jää alhaiseksi. Jokainen hidastus antaa kondensaattoriin paukkuja, joita sitten voi käyttää taas liikkeelle lähtiessä.
 
Sähkömoottorin lisäteho on käytössä automaattisesti, kun energiaa on ladattuna kondensaattoreihin. Järjestelmä siis tunnistaa automaattisesti ne tilanteet, joissa dieselmoottorin rinnalle kannattaa ottaa sähkömoottorin teho.
 
Mahdollisuus manuaalisen valintaan on toki myös olemassa. Käytössä olevista sähkömoottorin kolmiportaisesta valinta-alueesta Simula kertoi käyttävänsä eniten noin minuutin ajan lisävoimaa antavaa valintaa.
 
- Myös käännöksissä, kasetoinnissa ja kippauksessa sähkövoimaa voi käyttää apuna. Purkupaikalla on usein tilanteita, joissa sähkövoimaa voidaan hyödyntää, Simula sanoo.


Sähköinen voimansiirto näkyy myös kojelaudasta.
 
Säästöä käytännössä
Simulan laskelmien mukaan tehokkaasti Hybrid-mahdollisuuksia käyttämällä on saatu noin 10 prosenttia polttoainesäästöä. Simulan samoissa ajoissa oleva vuosimallin 2017 MB Actros antaa hyvän vertailupohjan.
 
Sisun keskikulutus on nyt 52 litraa/100 km sisältäen ajot sekä kuormattuna että tyhjänä. Kun huomioon otetaan myös säästöt jarrujen ja kytkimen kulumisessa, päästään Simulan laskelmien mukaan helposti neljän vuoden kuoletusaikaan Hybridin lisähinnalle.


Hybridi on toiminut Aki SImulan mukaan erinomaisesti sora-ajossa. Polttoainesäästöä auto tuottaa noin 10 prosenttia.

Kaikki toimii
- Puolen vuoden ja 43 000 kilometrin aikana kaikki on toiminut erinomaisesti, Simula kertoo.
 
Moottorin viimeinen päivitys on edessä 50 000 km kohdalla. Kondensaattori/hybridin suhteen kaikki on toiminut erinomaisesti.
 
- Kondensaattorin kapasiteetin riittävyyteen on tottunut, joskin kyllä välillä tulee mieleen, että lisäkapasiteetti olisi paikallaan. Tällöin sähköä voisi hyödyntää pitempään, pohtii Aki Simula.

Teksti, kuvat | Matti Aarnio

TILAA AUTO, TEKNIIKKA JA KULJETUS!
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä


Lue uusimmasta numerosta

VOLVO VNL 2024
Volvon VNL:ssä esitellyt innovaatiot toteutettiin tavoitteena tehdä kuljettajan työstä helpompaa ja truvallisempaa.

AJOPIIRTURIT
Kuljettajan isoveli täyttää 180 vuotta ja älykäs digipiirturi on tulossa. Kattavassa raportissamme tutkimme piirtureita eilen, tänään  ja huomenna.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen


 


 

 
"Entä vienti- ja ulkomaankauppamme ykkönen, EK ja sen toimitusjohtaja Jyri Häkämies: mitä olette tehneet asian hyväksi..."  
Lue lisää >>



Yhteistyössä:

 


[ 28.03.2024 13:12 ]

Mainospalkki