IF: Raskaan liikenteen vahingot ovat lisääntyneet

Sähköposti Tulosta PDF
Tilastojen mukaan 92 prosenttia vahingoista johtuu kuljettajan ajokäyttäytymisestä. Yllättävä sään muuttuminen on syynä alle prosenttiin vahingoista, ja tien huono kunto aiheuttaa vahingoista vajaat kuusi prosenttia.

Lumisade ja jäiset tiet kuuluvat Suomen talviin, joten ajotavassa ja aikatauluissa pitäisi olla joustovaraa huonon sään varalle. Tilastojen mukaan näin ei kuitenkaan usein ole.

- Viime talvena oli poikkeuksellisen paljon sellaisia päiviä, jolloin satoi uutta lunta. Myös liukkaita kelejä oli tavallista enemmän. Onnettomuuksissa korostuivat ennakointi- ja käsittelyvirheet, mikä tarkoittaa, että nopeutta on ollut liikaa huonoihin olosuhteisiin nähden, sanoo teknisen palvelun päällikkö Marko Aalto Ifistä.

Kuljetusketjut suunniteltava sään mukaan

Ajotavan ja kuljetusketjujen aikataulujen sopeuttaminen esimerkiksi liukkaisiin olosuhteisiin on haastavaa, ja se näkyy raskaan kaluston vahinkotilastoissa. Koko vuoden vahingoista neljännes tapahtuu pelkästään tammi−helmikuussa.

If suosittelee, että yritykset kannustaisivat kuljettajia turvalliseen ja taloudelliseen ajotapaan esimerkiksi hyödyntämällä ajotavan seurantalaitteita. Turvallisesta ajotavasta palkitseminen on yritykselle kannattavaa.

- Jokainen päivä, jonka työntekijä tai ajoneuvo on liikenneonnettomuuden vuoksi poissa töistä, maksaa työnantajalle satoja tai jopa tuhansia euroja, Ifin yritysajoneuvovakuutusten vakuutuspäällikkö Petteri Laitinen huomauttaa.

Ajotavan seurantalaitteita tulisi hyödyntää enemmän myös logistiikkaketjujen suunnittelussa, mikä vähentäisi turhaa riskinottoa aikataulujen vuoksi.

* Lähde: Ifin vahinkotilastot, tammi−huhtikuun tilanteet 2012 ja 2011.
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä


Lue uusimmasta numerosta

UUSI AIKAKAUSI
Futuristisesti suunniteltu ProCabin-ohjaamo merkitsee Mercedes-Benz Actros-malliston päivitystä uudelle aikakaudelle.

VILLILÄNSI JATKUU
Suuresta taksiuudistuksesta on jo useita vuosia. Lähes heti todettiin että pieleen meni ja korjattavaa riittää. Aikaa kuluu ja edelleenkään mitään ei tapahdu.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen


 


 

 
"Virastojen ja virkamiesten määrä on Suomessa kasvanut yli äyräidensä. Apulaisiksi tarkoitetut ovat kasvaneet herrakansaksi..."  
Lue lisää >>



Yhteistyössä:

 


[ 05.05.2024 13:11 ]

Mainospalkki