Komea uusi kokonaisuus, V-Sarjalla matka taittuu tyylikkäästi.
Ensivaikutelma on selkeä: V-sarja on uudistunut onnistuneesti. Leveämmäksi muotoillut etupuskurit, näyttävät ilmanottoaukot ja uusi vinoruutukuvioinen etusäleikkö antavat autolle dynaamisen ja modernin ilmeen.
Mercedes-Benz V300 d 4Matic vakuutti tyylillään, hiljaisuudellaan ja ennen kaikkea ajettavuudellaan. Ilmajousitus toi tämän yksilön kulkuun entistä enemmän aistikkuutta.
Ohjaamossa on nahkaa myös kojelaudan päällä mikä vähentää muun muassa heijastuksia ja muovisia natinoita. Lämmityslaitteen fyysiset säädöt ovat ehdoton plussa, ohjauspyörän hipaisukytkimistä taas voi olla montaa mieltä.
Tunnelma
Ohjaamoon ja matkustamoon astuttaessa tunnelma on rauhallinen ja selkeä. Uusitut somistelistat, turbiinimalliset ilmasuuttimet ja vaalea nahkaverhoilu nostavat laaduntunteen korkealle. Kojelauta on aiempaa pelkistetympi ja intuitiivisempi käyttää – kaikki on loogisesti paikoillaan ja helposti saavutettavissa.
OM 654 -dieselmoottori tuottaa 239 hevosvoimaa ja 500 Nm:n väännön – hetkellisesti jopa 530 Nm:n. Kiihdytys 0–100 km/h hoituu 7,9 sekunnissa, mikä on varsin vakuuttava suoritus näin kookkaalta autolta.
Luotettavaa dieseltekniikkaa, josta vielä konepellin alla tunnistaa suurimman osan komponenteistakin.
Kulkupuoli
Moottori käy hiljaisesti ja värinättömästi, sekä vastaa kaasuun vailla viivettä johtuenko kenties NANOSLIDE ®-pinnoitetuista sylintereistä. Uusi 9G-Tronic-automaattivaihteisto toimii huomaamattoman sulavasti ja antaa myös kuljettajalle mahdollisuuden valita Comfort-, Sport- ja Manual-tilojen välillä.
Polttoaineen kulutus pysyymaltillisena kokoluokkaan nähden – yhdistetyllä kulutuksella 6,1 l/100 km, V 300 d 4Matic ei ole vain tehokas, vaan myös taloudellinen ja päästöiltään hillitty. Ainakin paperilla, sillä käytännössä koeajon aikana kulutus nousi yli 7 litran, mikä voi tietysti johtua osin kylmemmistä keleistä sekä tämän yksilön suuremmasta painosta monien varusteiden muodossa.
Nelivetoisuus auttaa liikkeellelähdöissä ja pidossa talvella. V-Sarjan takaluukku aukeaa sähköisesti, ja halutessa myös pelkän takaikkunan saa auki esimerkiksi kevyempien kapsäkkien lastaamista varten.
Todella viisaat valot
Ajotuntumaa tukevat lukuisat kuljettajaa avustavat järjestelmät. Uusi aktiivinen jarruavustin tuo mielenrauhaa erityisesti kaupunkiajossa, ja kaukovaloavustin Plus huolehtii siitä, että tie pysyy hyvin valaistuna ilman vastaantulijoiden häikäisyä. Itseasiassa V-Sarjan uudet ajovalot ovat niin täynnä älykästä tekniikkaa, että niiden toiminnalle omistaa helposti yhden osuuden koeajosta.
Tekniikka perustuu 84 kappaleeseen ohjattavaa lediä per umpio. Näitä voidaan sytyttää ja sammuttaa tarpeen mukaan, jotta voidaan luoda tilanteen mukaan optimaalinen valokuvio.
Tavaroille on vielä mukavasti tilaa, vaikka istuimet olisivatkin takimmaisessa asennossaan. Istuimiahan voi myös irrottaa ja vaikka halutessaan kääntää ympäri enemmän palaverimaisen matkustamon muokkaamiseksi.
Multibeam Led ja kaukovaloavustin PLUS yhdessä seuraavat aktiivisesti tien mutkia. Ajovalot seuraavat ohjauspyörän liikkeitä ja topografinen seuranta kohdistaa valokuvioita karttadatan mukaan ylös tai alas sen mukaan ajetaanko ylä- vai alamäkeen.
Kääntymisvaloavustimella valaistaan tie/risteys/ tiukka mutka laajalla valokuviolla, kun nopeus on alle 40 ja suuntavilkku on kytketty ja/tai ohjauspyörää käännetään. Liikenneympyrätoiminto aktivoi kääntymisvalot molemmille puolille, kun navigointidata kertoo ajoneuvon olevan liikenneympyrässä.
Myös juomatelineet löytyvät matkustajien iloksi.
Moottoritiellä Multibeam LED Plus lisää valokeilan kirkkautta, kun moottoritie on tunnistettu joko navigointidatan tai monikameratoiminnon avulla ja nopeus on yli 80 km/h. Kaupunkiajotila ja laajemmat valokeilat kytkeytyvät päälle alhaisissa ajonopeuksissa ja valaistussa ympäristössä.
Pöydät ovat tukevaa tekoa ja niiden pintamateriaali pitää tavarat kiitettävästi paikoillaan.
Matkustusmukavuus
Istuinrivistöjä voi muutella monipuolisesti ja istuimia voi myös ottaa kokonaan pois, vaikka yksittäisesti. Istuimet tosin ovat sen verran painavia, että tähän hommaan on suositeltavaa olla useampi käsipari.
Tosin matkustusasetelma tällaisenaankin on hyvin toimiva, sillä taakse jää edelleen myös mukavasti tilaa matkatavaroille. Takaluukku aukeaa sähköisesti, ja halutessa myös pelkän takaikkunan saa auki esimerkiksi kevyempien kapsäkkien lastaamista varten.
Näissä ajovaloissa älyä piisaa. Kuljettajan ei enää niiden toimintaan tarvitse puuttua.
Takapenkkiläisille on tarjolla pöydät, jotka kääntyvät auki penkkien selkämyksistä. Ensiksi ne aiheuttivat ihmetystä, koska niissä ei ollut koloa tai reikää juomalle. Mutta testauksen jälkeen pöydät saivat kehuja pintamateriaalistaan, joka pitää kaiken mukavasti paikallaan. Juomapidikkeet joka tapauksessa löytyivät myös erikseen istuinten vierestä, joten ei siinäkään puutoksia.
Kuskinkin kelpaa tässä henkilökuljettimessa. Istuimessa on monipuoliset säädöt muistilla. Infotainmentin hallintalaitteisto on Mercedeksen parhaimmistoa.
Hyvä äänieristys
Tien ja ajoviiman äänet on saatu vaimennettua hienosti, mikä tietysti kuuluukin asiaan tämän hintaluokan ajoneuvossa. Äänijärjestelmä on huippua Burmester- laatua, jonka vaivaton toisto mahdollistaa musiikin kuuntelun kovemmallakin äänenpainolla, mutta keskustelu autossa onnistuu siitä huolimatta.
Sähköisesti aukeavat matkustamon ovet ovat ehdoton lisämukavuus ja testihenkilöt jäivätkin niitä kaipaamaan seuraavassa henkilökuljettimessa, jonka ovet olivat manuaalisesti liu’utettavat. Ajettavuudeltaan V-Sarja on juuri sopivan jämäkkä ja laadukkaan tuntoinen ja vaikka ohjaus on kevyt, antaa se silti tarvittavasti vastetta. Kevyt ohjaus helpottaa totta kai ahtaissa tiloissa pyörittelyä.
V-Sarjalla kelpaa lähteä pidemmällekin reissulle, kun jalkatilatkin ovat kaikilla matkustajilla kunnossa.
Mercedes-Benz V 300 d 4Matic onkin varma valinta esimerkiksi tyylitietoiselle taksiyrittäjälle, joka haluaa matkustajilleen sen pienen, usein suuren vaikutuksen tekevän lisämukavuuden.

PLUSSAT
+ Yleinen laatu
+ Ilmajousitus
+ Ajovalot
MIINUKSET
- Ohjauspyörän hipaisukytkimet
- Kulutus
Teksti, kuvat | Juho Kauranen
TILAA AUTO, TEKNIIKKA JA KULJETUS |
OSTA DIGILEHTI
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä