Iveco eDaily 70C14E – Kaasu saatavilla

Sähköposti Tulosta PDF

Tuttu Daily, vain teippauksesta käy ilmi, että kyseessä on sähköversio.

Yhä useamman auton kohdalla voidaan käyttövoimaksi valita joko polttomoottori tai sähkömoottori. Aika harvassa on ne valinnat, joissa voidaan ottaa mukaan myös kaasu. Ivecon Daily-mallisto on tällainen. Otimme koeajoon tällä kertaa kuorma-autoksi rekisteröidyn sähköisen eDaily 70C14E 7t-lavamallin.
 
Koeajettu auto oli vuosimallia 2024. Nyt tehtaan toimituksessa on vuosimalli 2025 autot, jotka poikkeavat joiltain kohdin koeajetusta mallista.
 


Taustapeilit ovat kookkaat ja sijoittuvat hyvin kulmaikkunan kohdalle, jolloin A-pilarin katvetta ei jää.

Tehoa riittää
Aika yleistä on keskustella moottorin tehoista. Kuitenkin on huomioitava, että pääsääntöisesti suurempi teho tarkoittaa myös suurempaa polttoaineen kulutusta. Koeajetun auton teho oli 140 kW, joka riittää varmasti hyvin myös kuormatulle autolle. Koeajo suoritettiin tyhjällä autolla, jolloin varsinaista kokemusta lastatun auton käyttäytymisestä ja ominaisuuksista ei saatu. Auton kokonaispaino voi olla jopa 7 tonnia.
 
Sähköautolle tyypillinen tasainen vääntö antaa lisää ajomukavuutta. Auto oli varustettu kolmella 37 kWh-akkumoduulilla, jolloin käytössä oli 111 kWh kokonaiskapasiteetti. Tilattavissa on tarvittaessa myös pienempi, 100 kW moottoriversio 1 tai kahdella akulla sekä 140 kW moottoriversio 2 3 tai 4 akkupaketilla, Koska suurempi akusto vaatii enemmän tilaa, se on tilattavissa vain pisimpään 5100 akseliväliseen alustamalliin. Iveco Dailyn akkutakuu vaihtelee akustojen määrän mukaan.


Useita käyttömahdollisuuksia, lava vaihtuu usein ehkä umpikaapiksi.
 
Se on 8 v ja 160 000 km yhden akun versiolla mutta 8 vuotta ja 250 000 km, kun akkuja on 2-4. Akkujärjestelmä on modulaarinen, joka helpottaa akkujen lisäyksiä ja vaihtoja. DC-pikalataus on parhaimmillaan 115 kW. Koeajossa ei ollut mahdollisuutta testata pikalatausta, mutta on oletettavaa, että isonkin akkupaketin pikalataus täydentyy välillä 40 – 80 % tavanomaisen kahvitauon aikana.
 
Latauspistoke oli koeajoautossa keulassa, mutta 2025 malleissa sen voi tilata joko auton keulaan tai sivulle käyttötarpeen mukaan.
 
Väliaikaista lisävauhtia varten eDailyn omaleimainen Hi-Power-toiminto maksimoi suorituskyvyn ja antaa lisäpotkua silloin, kun tarvitaan enemmän tehoa, esimerkiksi toista ajoneuvoa ohitettaessa.
 

Koeajo suoritettiin pikkuteillä, jolloin ajokulutus oli 37,8 kWh/100 km.

Tilava ohjaamo
Ohjaamon tilat antaa mukavuutta ja hyvän näkyvyyden ulos. Lavamalli on tilattavissa myös pitkällä miehistöohjaamolla. Akselivälejä on valittavissa useita välillä 3 000 mm – 5 100 mm. Käyntiä ohjaamoon helpottaa tartuntakahva A-pilarissa. Kuljettajan penkki oli mukavuusistuin varustettuna säädettävällä jousituksella. Kätevää säilytystilaa antaa tuulilasin yläpuolelle sijoittuva hylly.
 
Lehtijousitus teki tyhjästä autosta hieman täristävän. Auton takajousitus on saatavissa myös ilmajousiversiona, jolloin voidaan valita AIR-PRO-älykäs pneumaattinen jousitus, joka vähentää tärinää jopa 25 %. Melutasosta ei sähköautossa yleensä voi puhua. Niin tässäkin tapauksessa.


Info kertoo 87 % akussa lupaa 235 km ajomatkaa.
 
Edes rengasääniä ei juuri havainnut. Auto oli takavetoinen ja moottori sijaitsi myös taka-akselin yhteydessä. Perävälityksiä on valittavissa kaksi sekä kevyemmässä 7.0 että isommassa 7.2 kokoluokassa. Koeajetun auton perävälitys oli 4.3. Koeajatettu auto oli paripyöräversio, koska kaikki isomman kokoluokan autot ovat paripyöräversioita.
 
Kokoluokkaan 3.5 – 4.2 tn voi valita myös ykköspyöräisen. Uusi yksikköpyöräiseen versioon lisävarusteena saatava progressiivisesti jäykistyvä takalehtijousitus mahdollistaa hyötykuorman kasvattamisen. Suorituskyvyltään se vastaa vakiovarusteista kaksoislehtijousitusta.
 

Ohjeelliset ajat vakio-olosuhteissa kymmenen minuutin tarkkuudella.

Ajaminen
Ajomukavuutta tuo useat helpottava varusteet. Vakionopeussäädin on valittavissa käytön mukaan joko perinteinen tai adaptiivinen. Adaptiivinen säädin on varustettu stop and go toiminnolla. Talvikelillä saatavat adaptiivisen tutkat likaantua, jolloin käyttöön voidaan valita kätevästi perinteinen vakionopeussäädin. Auto oli varustettu aktiivisella hätäjarrulla ja niin sanotulla kaupunkijarrulla.
 
Myös liikennemerkkitunnistus kuuluu varustukseen. Kuolleiden kulmien varoitusjärjestelmä helpottaa sekä kääntymistä että peruuttamista. Ison tuulilasin alareuna on lämmitettävä, jolla varmistetaan muun muassa lasinpyyhkijöiden pysyminen sulana huonossa ajokelissä. Ajovalot ovat tehokkaat LED-valot.
 
Taustapeilit ovat kookkaat ja sijoittuvat hyvin kulmaikkunan kohdalle, jolloin A-pilarin katvetta ei jää. Pitkät peilivarret varmistavat näkyvyyden, vaikka lavan sijaan autossa olisikin ollut iso erilliskori. Auto oli varustettu tehtaan lavalla, jonka varustelua täydennetään, jos lava jää autoon, eikä päällirakenne ole umpikori.
 
Koeajettu auto oli varustettu myös kahdella eri tason voiman ulosotolla, joko 400 V tai 12 Volttia, joita voidaan käyttää esimerkiksi nosturin, kipin tai perälaitanostimen voimanlähteenä. Myös erilaisiin työkaluihin ja -koneisiin saadaan kätevästi virtaa. Monipuolinen ulosottovalikoima takaa sen, että sähkömoottori ei sinänsä rajoita auton rakennus- ja varustelumahdollisuuksia. Auton vetomassa on 3 500 kg kun moottoriteho on 140 kW.

Teksti, kuvat | Matti Aarnio

TILAA AUTO, TEKNIIKKA JA KULJETUS   |   OSTA DIGILEHTI
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä


Lue uusimmasta numerosta

VOLKSWAGEN TRANSPORTER T7
Täyssähköinen e-Transporter Intensive Red-värisenä ja 3 100 mm akselivälisenä eli L1-pitkänä on näyttävä työkalu.

DSFK EC75
Saimme koeajoon Suomen ensimmäisen DSFK EC75-pakettiauton. Kyseessä on Suomen halvin täyssähköpakettiauto.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen


 


 

 
"Liikennevalojen tahdistus Helsingin suurilla sisääntulo/ulosmenoväylillä ja kehäteillä pysäyttää järjestään raskaan kuorma-autoliikenteen jokaisiin liikennevaloihin..."  
Lue lisää >>



Yhteistyössä:

 

[ 24.03.2025 05:18 ]

Mainospalkki