Maxuksen uusi eDeliver 5.
Maxus tarjoaa jo tällä hetkellä laajaa sähköisten pakettiautojen mallistoa. eDeliver mallien 3, 7 ja 9 joukossa on useita eri versioita. Nyt IAA Hannoverissa esiteltiin myös uusi eDeliver 5, joka sijoittuu numeron mukaiselle paikalle 3 ja 7 väliin. Toisena uutena tuotteena esiteltiin 4-vetoinen uusi täyssähköinen pick-up-malli eTerron 9.
eDeliver on rakennettu uudelle modulaariselle Mila-alustalle, joka on aiempaa kevyempi ja mahdollistaa näin suuremmat painot. Moottori on 120 kW ja akusto 64 kWh. Näillä arvoilla saavutetaan 335 km toimintamatka WLTP:n mukaan. Kuormatilaa on kahta kokoa suuremmassa jopa 7.7 m
3.
Hyötykuormaa saadaan jopa 1 190 kg ja vetomassaa 1 500 kg. 12,3 tuuman kosketusnäytöllä ja digitaalisella mittaristonäytöllä ohjataan laajaa ja kattavaa avustin järjestelmää, jolla lisätään turvallisuutta ja mukavuutta.
eTerron 9 tulee olemaan Suomen markkinoilla ensimmäinen täyssähköinen nelivetoinen, 5 paikkainen pick-up-malli. Kaksi sähkömoottoria kummallakin akselilla antavat aina nelivetoiselle autolle yhteistehon 325 kW/442 hv. 120 kWh kokoinen akku latautuu 40 minuutissa 20-80 välin.
Autossa on myös tehokas energian talteenotto. WLTP-toimintamatka on 430 km. Akusto on rakennettu 9 kennoiseen suojarunkoon, joka tasaa hyvin eri suuntaiset voimat ja suojaa näin litiumrautafosfaattiakustoa.
Laskemalla ohjaamon takaseinää alas saadaan lavapituudeksi 2,40 metriä. Auton vetopaino on jopa 3 500 kg. Uusi ominaisuus ammattikäyttöön on vakiona oleva mahdollisuus akuston käyttäminen ulkoisena virtapankkina.
Maxus esitteli uuden 4-vetoisen täyssähköisen pick-up-mallinsa eTerron 9:n.
Odotellaan vielä hetki
Kummankin uutuuden ennakoitu myynnin alkaminen on ensi vuoden ensimmäisellä puoliskolla, ennakoi Maxus Suomen myyntijohtaja Heidi Nieminen. Saksassa on jo julkistettu eDeliver 5 hinnat, jotka siellä alkavat selvästi alle 40 000 €. Mielenkiinnolla jäämme odottamaan pelin avausta Suomessa.
Maxus panostaa nyt voimakkaasti tavara-autoihin. Saadun tiedon mukaan uutuuksia on jatkossakin tulossa. Mielenkiintoinen tieto on, että Suomessa vain sähköautojen kanssa toiminut Maxus on tuomassa myös muita kuin sähköisiä voimalinjoja.
- Esimerkiksi diesel tulee vaihtoehdoksi sekä Deliver 9 että Deliver 5-malleissa, kertoo myyntijohtaja Heidi Nieminen.
Teksti | Matti Aarnio, kuvat | Maxus
TILAA AUTO, TEKNIIKKA JA KULJETUS |
LUE DIGILEHTI
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä