Täyssähköinen Isuzu Novo Volt on tehty turistikäyttöön. Lyhyellä akselivälillään se on ketterä kulkija vanhojen kaupunkien kapeilla kaduilla ja ahtaissa tiloissa.
Isuzu Motorsin historia alkaa 1916 kun Tokyo Shipbuilding suunnitteli Tokyo Gas and Electricin kanssa autojen valmistusta. 1918 syntyi tekninen yhteistyö Wolseley Motorsin kanssa. Monien vaiheiden jälkeen vuonna 1949 nimeksi tuli Isuzu Motors Isuzu joen mukaan. Isuzu tarkoittaa ”50 kelloa” (50 bells). Siitä mm. Isuzu Bellet.
Tänään Isuzulla on 8 056 työntekijää ja lukuisilla tytäryhtiöillään 44 500 työntekijää. Autoja valmistavia tytäryhtiöitä on kokonainen liuta maapallolla, yhtenä niistä Anadolu Isuzu Turkissa.
Tällä hetkellä sen tuotantolinjoilta valmistuu 11 kuorma- autoa joka 24. tunti, lisäksi 5 kaksitoistametristä linja- autoa ja 12 alle 8-metristä linja- autoa kiitos suuren työvoiman ja robottien käytön tuotannossa.
Vuonna 2022 Euroopassa rekisteröitiin yhteensä 418 bussia Anadolu Isuzulta. Määrä kasvoi 573:een vuonna 2023. Vuoden 2024 tavoitteeksi on asetettu yli 600 yksikköä.
Sustainable Bus of the Year juryn Ranskaa edustava Jean Philippe kehui koeajon jälkeen vuolaasti Novo Voltin kevyttä, tarkkaa ohjausta ja lyhyen akselivälin antamaa ketteryyttä ja kääntyvyyttä Istanbulin vanhan kaupungin ahtaissa kadunkulmissa.
Hakan Kefoglu, tutkimus- ja kehitysryhmän johtaja, korostaa Anadolu Isuzun keskittymistä kestävyyteen ja energiatehokkuuteen: ”Vuonna 2023 laitoksen kuluttamasta sähköstä 6 895 MWh tuli aurinkopaneeleista, mikä vähensi 3 035 tonnia kasvihuonekaasupäästöjä. Kun tarkastellaan kokonaiskulutustamme, 70 % sähköstä tulee katollamme olevista aurinkopaneeleista.
Istanbulin valmistajan lanseeraama lyhyt, sähköinen Novo Volt esiteltiin Busworld 2023 -näyttelyssä Brysselissä. Kova kehitystyö kantaa hedelmää. Yritys onnistui pääsemään vuoden 2025 Sustainable Bus Awards -kilpailun finalisteihin Coach”-kategoriassa uudella Novo Volt -mallillaan. Menestyminen olisi hyvä suositus massatuotannon aloittamiselle vuonna 2025.
Isuzu Novo Voltin suunnitteluryhmä esitteli kansainväliselle lehdistöllebussinsa hienouksia Istanbulissa.
Isuzu Novo Volt
on yrityksen ensimmäinen sähköinen linja-auto, suunniteltu ja rakennettu keskipitkän ja pitkän matkan matkailupalveluihin. Anadolu Isuzu on ottanut haasteekseen akkukäyttöisen pikkubussin soveltamisen turistikäyttöön. Onko haaste onnistunut, sen päättää markkinat. Se on yksi harvoista olemassa olevista sähkötoimisista III-luokan busseista.
Novo Volt on kompakti 7,332 metriä pitkä. Leveys on alle standardin 2,55 m eli 2,282 m, ja korkeus on 3,38 m. Akseliväli on lyhyt, vain 3,38 m (sattumalta sama kuin korkeus) – mikä mahdollistaa ajoneuvon ketterän liikkumisen historiallisten kaupunkien kapeilla kaduilla ja mutkaisilla vuoristoteillä. Etuylitys on 1,65 m ja takaylity 2,277 m. Sisäkorkeus lattiasta kattoon on 1,93 m. Tavaratila tarjoaa 2,5 kuutiometriä tilaa, riittävästi suurille matkalaukuille, joita ei voida säilyttää ajoneuvon sisällä.
Novo Voiltissa on Allison eGen Power 100S -moottori, joka tuottaa 320 kW jatkuvaa tehoa ja 1 200 Nm vääntömomenttia. Sen käyttö perustuu NMC-akkuun (akkuosat integroituna lattiaan) 165 kWh kapasiteetilla, mikä antaa Novo Voltille 225 kilometrin toimintamatkan. Lataus tapahtuu plug-in-järjestelmän kautta: kaksi tuntia pikalataukseen ja kymmenen tuntia normaaliin lataukseen.
Anadolu Isuzun tehtaalla syntyy viikon jokaisena työvuorokauten 11 kuorma- autoa, viisi 12 metristä bussia ja kaksitoista alle 8 metristä bussia.
Novo Voltissa on kaksi ovea (edessä ja keskellä), ja sisätiloissa 29 istumapaikkaa (mukana viiden istuttava penkki takana) plus kuljettaja. Vaihtoehtoisesti voidaan asentaa manuaalinen ramppi pyörätuolikäyttäjien kulkua varten. Sisätiloissa on matkatavarahyllyt ja tietenkin matkustajille säädettävät kangasistuimet. Vakiovarusteisiin kuuluvat lehtitaskut ja taitettavat pöydät selkänojissa, kahden pisteen turvavyöt sekä käytäväpuolen käsinojat. Lisävarusteita ovat ikkunapuolen käsinojat, jalkatuet, kolmipisteiset turvavyöt ja USB-liitännät.
Jarrujärjestelmässä on ZF ilmajarrut. Kaksipiirijärjestelmään kuuluu ABS, EBS, ESC, EBD, AEBSja LDWS, jotka ovat pakollisia uusien ADAS-sääntöjen mukaan, voimaan heinäkuussa 2024.
Kuljettajan työpaikka on – kuten muissakin Isuzuissa – selkeästi ”automaattinen” ergonomisesti sijoitettulla ohjauspaneelilla ja lisänäytöllä kojelaudan oikeassa reunassa. Kuljettaja voi nauttia mukavasta ajoasennosta säädettävällä paineilmalla toimivalla istuimella.
Teksti, kuvat | Fabio Zammaretti
TILAA AUTO, TEKNIIKKA JA KULJETUS |
LUE DIGILEHTI
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä