DAF XF 530 FAW 8x4 koukkulava – Riuska hollantilainen

Sähköposti Tulosta PDF

Läpivetävällä Tridem-teliakselistolla varustettu nelikko on tyypillinen perusleipäkone moneen käyttöön.

Väkevimmän moottorin, Vantaalainen Nordic Truckcenter on saanut ryhtiä maahantuomiensa DAF kuorma-autojen myyntiin. Pari vuotta sitten esitellyt uuden sukupolven mallisarjan edustajat alkavat olla yleinen näky myös meidän valtaväylillämme.

Varsinkin hollantilaiselle valmistajalle tärkeät rekanveturit ovat löytäneet uusia omistajia. Mallistosta löytyy vaihtoehtoja jakelusta runkoliikenteeseen.
 
12.9 litraisen MX-13:sen teho 530 hevosvoimaa, riittää reippaasti aina 76-tonnin kokonaismassoihin. Koeajossamme olleessa, neliakselisessa XF-mallin koukkulava-autossa on juuri tämä moottori. Muuten välittömästi ajoon valmis yksilö on varustettu melko tavanomaisesti, mukana on toki kaikki tarpeellinen.
 
Uuden GSR-asetuksen vaatimat varusteet löytyvät autosta. Hollantilaisen TECHNAMICS B.V:n valmistama Hyva Titan T26 koukkulaite vaikuttaa laadukkaalta ja turvalliselta varusteelta. Asennustyö on tehty huolellisesti.


Matalassa, vuoteella varustetussa ohjaamossa voi viettää yönsäkin.
 
Läpivetävällä Tridem-teliakselistolla varustettu nelikko on tyypillinen perusleipäkone moneen käyttöön. Sen kanssa sujuvat päivittäiset lavanvaihdot.
 
Kuljettajalle varattu tila on valmistajansa periaatteiden mukaisesti mukava. Sähkökytkimet ovat oikeilla paikoillaan, ajoasento on hyvä ja näkyvyys hyvällä tasolla.


Kuljettajalle varatussa tilassa sähkökytkimet ovat oikeilla paikoillaan, ajoasento on hyvä ja näkyvyys hyvällä tasolla.
 
Uuden digitaalisen kojetaulun tarjoama informaatiotulva vaatii alkuun vahvaa keskittymistä ennen kuin kojetaulusta löytää tarvitsemansa tiedon. Kojetauluun tosin tottuu melko nopeasti. Positiivinen asia on se, että kuljettajan käsikirjaa voidaan selata kojetaulun keskikonsolin näytön avulla.
 
Matalassa, vuoteella varustetussa ohjaamossa voi viettää yönsäkin.


Uuden digitaalisen kojetaulun tarjoama informaatiotulva vaatii alkuun vahvaa keskittymistä.
 
Tuulilasin oikeaan yläkulmaan asennetun laajakulmapeilin korvaa kamerajärjestelmä. Sen välittämä kuva oikeanpuolen A-pylvääseen avustaa oivallisesti kuljettajaa vilkkaassa liikenteessä. Katvealueita kuvaavan laajakulmakameran välittämä kuva on todella laaja. Kuljettaja näkee samalla ohjaamon edessä olevan sekä oikealle puolelle sijoittuvan katvealueen.
 
Kuljetusalalla on kaikki mahdollista, tilanteet muuttuvat nopeasti ja aina ei ole aikaa pitkiin päätöksiin. Tästä syystä kannattaa tutkia maahantuojien nettisivuja etsien sieltä välittömästi ajoon valmiita yksilöitä.


Tuulilasin oikeaan yläkulmaan asennetun laajakulmapeilin korvaa kamerajärjestelmä. Sen välittämä kuva oikeanpuolen A-pylvääseen avustaa oivallisesti kuljettajaa vilkkaassa liikenteessä.
 
Koeajossa ollut DAF XF 530 on juuri tällainen varastoauto. Yksilö on käytännössä valmiina rekisteröitäväksi, se on hinnoiteltu valmiiksi ja siihen saa nopeasti hinnan erilaisille palveluille. Ostajan harteille jää auton mahdollinen personointi erilaisilla teippauksilla ja maalauksilla sekä omien lisävarusteiden hankinta.
 
Suurin hyöty tuleekin siitä, että auton luovutus ei ole kiinni tehtaan pitkistä toimitusajoista. Lisäetuja tulee myös siitä, että valmis ajokki on koeajettavissa, jolloin voidaan helposti varmistaa auton soveltuvuus omiin töihin.


 

Teksti, kuvat | Sakari Kokkonen

TILAA AUTO, TEKNIIKKA JA KULJETUS   |   LUE DIGILEHTI
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä


Lue uusimmasta numerosta

MAXUS DELIVER 9
Kiinasta on tuotu usean vuoden ajan sähköautoja aina busseista henkilö- ja pakettiautoihin. Nyt Maxus on laajentanut pakettiauto- mallistoaan myös dieselversiolla.

SCANIAN KOEAJOT NORJASSA
Scania Winter on jo 40 vuoden ajan ollut Norjassa talven houkuttelevin seikkailu.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen


 


 

 
"Liian paljon epäkohtia liikenteessä jää vaille huomiota. Poliisi ei huomaa. Ei ehdi. Ei osaa. Ei ymmärrä. Korkein poliisijohto sisäministeriössä elää vuosia jäljessä liikenteen nykykehityksestä..."  
Lue lisää >>



Yhteistyössä:

 

[ 17.02.2025 13:38 ]

Mainospalkki