Vuoden pakettiauto ei petä odotuksia

Sähköposti Tulosta PDF


Uusi Transit vaikutti heti ensivaikutelmaltaan tilavalta ja jämäkältä työautolta. Miinuksia viikon mittaisen koeajon perusteella oli vaikea löytää.
 
Ensimmäinen huomio oli auton mataluus sekä ohjaamoon noustessa että tavaratilan nostokorkeuksia tarkastellessa. Alusta asti uudelleen suunnitellun Transitin maavara on alimmillaan 150 mm, kun edellisessä mallissa se oli 158 mm. Kuormatilan lattia on 100 mm alempana vanhoihin versioihin verrattuna. Myös akseliväli on kasvanut 177–200 mm.


Ohjaamon yleisilme on pelkistetyn siisti ja valikot helppokäyttöisiä.
 
Ohjaamo
Ohjaamon yleisilme on mukavan yksinkertainen. Fyysisiä nappeja on vähän ja muotoilu selkeää. 13-tuumaisen multimedianäytön ja kojelaudan valikot ja niiden käyttäminen on selkeää. Iso plussa Fordille on, että nykyautoissa pakollisen nopeusvaroituksen saa suoraan ratissa olevasta napista helposti pois päältä muutaman sekunnin painamisella.
 
Ohjaamo on leveä ja väljän tuntuinen. Läpikulku ohjaamossa on helppoa ja jalkatilat riittävät kaikilla kolmella istujalla. Koska akseliväli on kasvanut ja lattia on aiempaa alempana, on autoon kulku helpompaa ja ajoasento henkilöautomaisempi.
 
Kaikkiin malleihin on saatavissa Office Pack, jolloin ohjauspyörä on mahdollista muuntaa pöydäksi. Vaihtoehtoisesti tarjolla on lämmitettävä ohjauspyörä, joka oli miellyttävä lisävaruste kovilla pakkasilla. Valitettavasti kummankin lisävarusteen valitseminen samaan autoon ei ole mahdollista.
 
Säilytystilaa ohjaamossa löytyy isommalle tavaralle kätevästi matkustajien penkkien alta. Samaan tilaan on luukku tavaratilasta. Keskipenkin selkänojan kaatamalla saa tutusti pienen pöydän papereille ynnä muulle.
 
Näkyvyys ohjaamosta on hyvä. Sivupeilien alaosissa on pienet, kuolleen kulman peilit. Takaikkunaa autossa ei ole, mutta peruutuskameran kuva on erittäin selkeä.
 
Hytti lämpeni nopeasti kovillakin pakkasilla. Jo edellä mainitun ratin lämmityksen lisäksi reunimmaisissa penkeissä oli myös istuinlämmitykset.


Tavaratilaan mahtuu kolme eurolavaa peräkkäin.

Moottori ja ajettavuus
Moottorina koeajoautossamme oli 2-litrainen, 170 hevosvoimainen TDCi 390Nm:n väännöllä ja A8-automaattivaihteistolla. Nelivedosta oli todellakin apua rajuissa talviolosuhteissa. Normaaliajossa auto on etuvetoinen, mutta tarvittaessa takarenkaatkin alkavat vetää.
 
Täysin uusi erillisjousitus takana parantaa ajotuntumaa ja mukavuutta. Jousitus ei kiinnittänyt missään vaiheessa erityistä huomiota, mikä on luonnollisesti hyvä asia. Auto on vakaa ja ohjaaminen kevyttä. Ajettavuus on kaikin puolin hyvällä tasolla.


Jatkoluukun kohdalla voi kuljettaa kolmemetristä tavaraa.
 
Tavaratila
Tavaratila on 260 cm pitkä ja jatkoluukun kohdalle voidaan lastata kolmemetristä tavaraa. Nostokorkeus sivuovesta on 55 cm ja takaovesta 65 cm. Sivuoven leveys on noin 103 cm eli metrin levyinen FIN-lavakin siitä nipin napin mahtuu. Takaoven ja tavaratilan leveys renkaiden kohdalla on 135 cm. Lavat mahtuvat siis helposti, 80 cm leveitä EUR-lavoja jopa kolme peräkkäin. Korkeutta tavaratilalla on 130 cm.
 
Sidontapaikkoja oli koeajamassamme versiossa mukavasti neljä per sivu eli yhteensä kahdeksan. Osa niistä on sijoitettu hieman korkeammalle kuin aivan lattiantasoon, mikä helpottaa kuormansidontaa. Tila on kirkkaasti valaistu kolmella ledillä.


Peruutuskameran kuva on erittäin selkeä.
 
Miinuksia?
Moottorin lämmöt pysyivät lähes poikkeuksetta sinisellä eli normaalia alhaisemmalla tasolla. Suuren osan koeajosta pakkasta oli noin 20 astetta, mutta palautuspäivänäkään lähes nollakelillä lämmöt eivät nousseet ns. normaali alueelle.
 
Fordilta syyksi epäiltiin, että moottorin lisälämmitin olisi ollut jostain syystä pois käytöstä. Normaalisti sen kuuluisi olla päällä alle viidessä asteessa. Alaraja on haluttaessa säädettävissä 15-asteeseen.
 
Varmastikin tästä syystä kulutus oli erittäin korkeaa kaupunkipyörityksessä. 230 kilometrillä ja tyhjällä kuormalla dieseliä kului 13,7 litraa satasella!
 
Koeajoauton kokonaishinta on 58 243 €, josta lisävarusteisiin menee 3 390 € ja autoveron osuus on 5 343 €.

Teksti, kuvat | Miika Tokee

TILAA AUTO, TEKNIIKKA JA KULJETUS   |   LUE DIGILEHTI
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä


Lue uusimmasta numerosta

VOLVO VNL 2024
Volvon VNL:ssä esitellyt innovaatiot toteutettiin tavoitteena tehdä kuljettajan työstä helpompaa ja truvallisempaa.

AJOPIIRTURIT
Kuljettajan isoveli täyttää 180 vuotta ja älykäs digipiirturi on tulossa. Kattavassa raportissamme tutkimme piirtureita eilen, tänään  ja huomenna.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen


 


 

 
"Entä vienti- ja ulkomaankauppamme ykkönen, EK ja sen toimitusjohtaja Jyri Häkämies: mitä olette tehneet asian hyväksi..."  
Lue lisää >>



Yhteistyössä:

 


[ 28.04.2024 21:24 ]

Mainospalkki