Oireena alhainen öljynpaine

Sähköposti Tulosta PDF

Pekant Oulun korjaamopäällikkö Iikka Lukka tyytyväisenä työssään.

Kuorma-auton öljynpainemittarin alhaiset lukemat säikäyttivät. Toisiaan seuranneet viat kuitenkin olivat ehtineet auton omistajan nopean reagoinnin edelle. Korjauskertomuksen antoi oululaislähtöisen Pekantin korjaamopäällikkö Iikka Lukka.
 
Kuorma-auton omistaja-kuljettaja otti syystalvella2023 yhteyttä huolto-, korjaamo- ja varaosaliike Pekantiin, koska hänen ajoneuvonsa oli yhtäkkisesti alkanut näyttää alhaisia moottorin öljynpaineita. Kuorma-auto otettiin työn alle Pekant Oulun toimipisteessä. Öljynpainemittarin lukemien todenmukaisuuden varmistamista seurasi usean toisiinsa liittyneen vikojen löytyminen.
 
Seuraavassa Pekant Oulun korjaamopäällikkö Iikka Lukka kertoo, miten korjaustoimet suoritettiin ja sekä silminnähtävät että todennäköiset viat havaittiin. Hän myös puhuu asiakkaiden ja raskaan kaluston ammattilaisten keinoista ennakoida vikoja.


Pekantin raskaan kaluston huoltokorjaamo omaksui ensimmäisenä Oulun seudulla arkisin aamuvarhaisesta iltamyöhään ulottuvat aukioloajat. Korjaamo palvelee myös lauantaisin.

Työn vastaanotto
Lukka vastaanotti vikaantuneen Scania-kuorma-auton alkutalven ensipakkasten aikaan. Auton omistajan mukaan moottorin öljynpaine yllättäen ei saavuttanut tavallista tasoaan. Autosta ryhdyttiin korjaamolla ensin rajaamaan vian aiheuttajia. Öljynpainemittarin alhaisista lukemista varmistettiin, että kyse ei ollut anturiviasta. Valitettavasti mittari näytti oikein.
 
- Mielestäni pakkassäällä ei ollut tässä tapauksessa suurta vaikutusta, mutta toki sekin oli otettava alkutilanteen kartoituksessa huomioon. Nopeasti ilmeni, ettei pakkasella ollut tässä tapauksessa vaikutusta, kertoo Lukka.


Kuvassa hydraulipumpun hammasratas. Osan vaurioituminen oli päivänselvää.
 
Havainnot ja vauriot
Öljynpainemittarin kunnon jälkeen tarkastettiin moottorin voiteluöljyn laatu. Tämän jälkeen vuoroon tuli paineenalennusventtiili, joista saattaa katketa jousi. Kun edelliset asiat olivat kunnossa, tutkimusta jatkettiin poistamalla moottorista voiteluöljy ja öljypohja. Tällöin vaurioiden suuruudesta saatiin vihje: öljypohjasta löytyi metallinpalasia, jotka vaikuttivat hammasrattaiden hampailta.
 
Moottoriöljyn kanssa tekemisiin joutuvia hammasrattaita ovat mm. jakopyörästö moottorin takaosassa. Scanian ensimmäisen sukupolven V8:n tapauksessa niihin luokse pääsy edellytti vaihteiston ja kardaaniakselin irrottamista. Näiden jälkeen poistettiin vauhtipyöräkotelo, jotta jakopään hammaspyörät saatiin näkyviin. Suuressa osassa hammaspyöriä näkyi vaurioita.
 
- Tässä vaiheessa oli selvää, että moottori oli tarkastettava laajemmilta vaurioilta, joita mm. alhainen öljynpaine oli voinut aiheuttaa, toteaa Lukka.


Lähes jokainen jakopään hammasratas oli vaurioitunut.
 
Kampiakselin laakereita vaurioitunut
Jakopäässä lähes kaikki hammasrattaat piti uusia niissä näkyvien vaurioiden vuoksi. Huoltokorjaamo piti mahdollisena, että alhainen öljynpaine oli päässyt vahingoittamaan kampiakselin laakerointia. Laakerit tarkastettiin, jolloin osasta niitä löytyi hankautumista ja naarmuuntumista. Kampiakselin laakerointi oli uusittava. Myös öljypumppu vaihdettiin uuteen.


Kuorma-autoa korjasi Pekant Oulun mekaanikko Jesse Kyllönen.
 
Asiakkaan vaihtoehdot; toimenpiteet, varaosien laatu
Vaikka vikaantuneen kuorma-auton omistaja-kuljettaja ei ollut aikaillut tuodessaan ajoneuvonsa arvioitavaksi korjaamolle, ajoneuvolle oli ehtinyt tapahtua ikäviä asioita. Asiakkaalle kerrottiin löydöt puhelimitse, ja hän myös kävi itse paikan päällä katsomassa vaurioita.
 
Korjausten suorittamiseen asiakkaalle jäi kaksi vaihtoehtoa, moottorin kokoaminen joko uusilla tai käytetyillä osilla tai näiden yhdistelmällä.


Ehjän kampiakselin laakerin pinta on mitäänsanomattoman matta ja naarmuton. Kuvassa tummat läikät joissakin laakereissa ovat moottoriöljyä.

Arvioitu tapahtumaketju
Esimerkki-Scanian tapauksessa tapahtumaketju käynnistyi hydraulipumpun löystyneestä kiinnityksestä. Tämä johti jakopäässä sijainneen hydraulipumpun käyttöpyörän vaurioitumiseen, koska tämä ylirasittui kuormittuessaan vain toiselta reunaltaan. Ylirasittuminen pilkkoi hampaiden toisen reunan metallimurskaksi, jota kulkeutui moottoriöljyn seassa mm. öljypumppuun ja kampiakselin laakereihin.
 
Koska hydraulipumpun käyttöpyörä pyörii jakopään hammasrattaiden vieressä, metallimurskaa joutui myös näihin. Jakopään toiminta ei kuitenkaan ollut kärsinyt eikä tästä johtuvia lisävaurioita ollut syntynyt.
 
Moottorin öljypumppu ei pystynyt nostamaan öljynpainetta normaaliksi, koska se väistämättä oli vahingoittunut metallimurskasta öljyn seassa. Lisäksi pumpun hammasratas oli vaurioitunut.


Remontissa kuorma-autosta jouduttiin purkamaan mm. kardaani, vaihteisto, vauhtipyörä ja kytkinasetelma. Ennalta ehkäisevänä toimenpiteenä kytkinasetelma uusittiin remontin yhteydessä.

Ennakointimahdollisuudet
Mahdollisuus ennakoida kuorma-auton vikaantumista vaihtelee tarkasteltavan teknologian mukaan.
 
- Sähköviat, esimerkiksi vaurioituneet johtosarjat aiheuttavat paljon sähkövikoja, joita on erittäin vaikeaa ennakoida. Johtosarjojen ennakoiva tutkiminen vaatisi niiden purkamista ja valtavasti työtunteja, harmittelee Lukka.
 
Mekaaniset ja hydrauliikkaviat tyypillisesti hiipivät ajoneuvoon hitaasti. Pekantilla tarkistuksia tehdään, vaikka asiakas ei niitä muistaisi pyytää.


Näkymä moottorin takaosassa sijaitsevasta jakopyörästöstä.
 
- Tavallisten huoltojen yhteydessä asiakas voi pyytää korjaamoa tutkimaan ajoneuvoaan tarkemmin. Yleisimpiä vikakohteita pyritään korjaamolla seuraamaan huoltojen yhteydessä pyytämättäkin, sanoo Lukka.
 
Huoltokorjaamoille kertyy kokemusta, minkä turvin ne tietävät ajoneuvojen tavallisimmat vikaantumiskohdat. Kylminä vuodenaikoina alustaan kertyvät lumi- ja jäämassat saattavat tuottaa harmeja. Paineilmajärjestelmät pyrkivät jäätymään, ja niihin kuuluvat venttiilit jumittumaan ja vuotamaan. Kylmällä samat ongelmat kiusaavat myös hydrauliikkajärjestelmiä.

Teksti | Seppo Alaruikka, kuvat | Pekant ja Seppo Alaruikka

TILAA AUTO, TEKNIIKKA JA KULJETUS   |   LUE DIGILEHTI
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä


Lue uusimmasta numerosta

VOLVO VNL 2024
Volvon VNL:ssä esitellyt innovaatiot toteutettiin tavoitteena tehdä kuljettajan työstä helpompaa ja truvallisempaa.

AJOPIIRTURIT
Kuljettajan isoveli täyttää 180 vuotta ja älykäs digipiirturi on tulossa. Kattavassa raportissamme tutkimme piirtureita eilen, tänään  ja huomenna.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen


 


 

 
"Entä vienti- ja ulkomaankauppamme ykkönen, EK ja sen toimitusjohtaja Jyri Häkämies: mitä olette tehneet asian hyväksi..."  
Lue lisää >>



Yhteistyössä:

 


[ 27.04.2024 17:33 ]

Mainospalkki