Ratkaisuja ja vastauksia hyötyajoneuvoteollisuuden megatrendeihin

Sähköposti Tulosta PDF

Innovaatioajoneuvot osoittavat, kuinka ZF:n yhdistetyt kuorma-auto- ja eTrailer-teknologiat vastaavat hyötyajoneuvoteollisuuden suuriin haasteisiin. Erityisen jännittäviä ZF:n innovaatioajoneuvoista tekee se, että niiden teknologiat toimivat jo nyt ja ovat pian saatavilla tieverkolle. Kaikkien segmenttien sähköistäminen: ZF tarjoaa sähköisiä liikkumisratkaisuja autoihin, hyötyajoneuvoihin, teollisuusratkaisuihin, rakennuskoneisiin ja mikroliikkuvuuteen.

ZF:n uusimmat innovaatioajoneuvot kertovat matkan alusta loppuun asti vertaansa vailla olevista turvallisuus- ja tehokkuuseduista, jotka liittyvät valmistajan tärkeimpien kuorma-auto- ja perävaunutekniikoiden yhdistämiseen ja integrointiin. Erityisen jännittäviä ZF:n innovaatioajoneuvoista tekee se, että niiden teknologiat toimivat jo nyt ja ovat jo pian käyttäjien saatavilla.
 
Teknologiayritys ZF esitteli itse kehittämänsä sähköajoneuvojen lämmönhallintajärjestelmän vuotuisessa Global Technology Day -demonstraatiotapahtumassaan. Uusi järjestelmä ei ainoastaan tarjoa voimanlähteen kompaktimpaa muotoilua, vaan se voi lisätä ajoneuvojen toimintamatkaa talvella jopa kolmanneksella. Yhdessä optimoidun sähköisen voimansiirron kanssa, joka koostuu tehoelektroniikasta, moottorista ja 800 voltin piikarbidiin perustuvasta alennusvaihteistosta, järjestelmä asettaa uudet standardit voimalinjan kompaktille koolle ja painolle. Myös äskettäin kehitetty voimansiirto- ohjelmisto lisää merkittävästi voimalinjan tehokkuutta.


Energiaa seuraavan sukupolven hyötyajoneuvoihin: CeTrax 2 -kaksoiskeskusvoimalinja tuottaa voiman jopa raskaisiin kuorma-autoihin.

- Tällä innovatiivisella ratkaisulla ZF pyrkii korostamaan järjestelmäasiantuntemustaan sähköisen liikkuvuuden alalla ja tarjoaa sähköautoille laajempaa valikoimaa, sanoi Dr. Holger Klein, ZF:n toimitusjohtaja.

Uuden voimansiirron teknologia ei sisällä harvinaisia raskaita maaelementtejä, ja sen modulaarisen rakenteen ansiosta autonvalmistajat voivat hyödyntää sitä joustavasti. Konseptin viime marraskuisen esittelyn jälkeen ZF on nyt toteuttanut uuden sukupolven sähköisen voimalinjan lämmönhallinnalla ajoneuvossa, jota yritys esitteli toimittajille kaikkialta maailmasta Friedrichshafenissa.


Erittäin pienikokoinen e-drive-paketti, jossa on sisällä lämmönhallinta ja ohjelmisto. EVbeat-esittelyajoneuvo tarjoaa jopa kolmanneksen enemmän toimintamatkaa talvella.

Demonstraatioajoneuvossa sähköisen voimansiirron komponentit oli optimoitu ja yhdistettykokonaisvaltaiseksi järjestelmäksi. Käyttövoimapaketin kokonaispaino on 30 prosenttia pienempi ja se mahdollistaa näin yhdessä lämmönhallinnan kanssa 70newtonmetrin vääntömomenttitiheyden omapainokiloa kohden. Tämä on tällä hetkellä markkinoilla olevien tieliikennelaillisten henkilöautojen huippuarvo.
 
- Vain muutama kuukausi sitten tämä oli vain visio, nyt voimme jo kokea sen urheiluautossa, iloitsi Klein ja lisäsi:
 
- Emme ainoastaan toteuta johdonmukaisesti kestävän ja tehokkaan liikkuvuuden strategiaamme tulevaisuutta varten, vaan myös mukautamme kehitysprosessejamme toimialamme uuteen nopeuteen. Kun otetaan huomioon tämä kasvava nopeus ja autoteollisuudessa tapahtuva dynaaminen muutos on ZF myös optimoinut organisaatiotaan useiden kuukausien ajan: päätöksentekopolkuja on lyhennetty ja prosesseja on tehty ketterämmiksi, jotta yritys reagoisi paremmin.
 
- ZF:n globaali suuntautuminen on jo osoittanut arvonsa: yksi esimerkki on täyssähköinen Steer-by-Wire-ohjausjärjestelmä, josta ZF on jo saanut asiakastilauksia kaikilta suurilta maailmanmarkkinoilta. Aasian, Euroopan ja Amerikan autonvalmistajat käyttävät myöskin sen cubiX-alustaohjelmistoa tai ensimmäisen sukupolven 800 voltin sähkövoimalinjaa ajoneuvoissaan tulevina kuukausina.


Päästötön liikkuvuus: ZF:n Global Technology Day -tapahtumassa toimitusjohtaja Dr Holger Klein esitteli muun teknologian ohella EVbeat-konseptiajoneuvoa ja eTrailer-perävaunua.

ZF yhdistää alustateknologiansa Chassis Solutions-divisioonaksi
Sähköisen liikkuvuuden rinnalla ZF:n by-wire-tuotteet, kuten verkotetut ja ohjattavat jarru-, ohjaus- ja vaimennusjärjestelmät, ovat esimerkkejä tulevaisuuden lisäliiketoiminnasta alustaratkaisujen volyymisegmentissä. Kokemuksellaan ja osaamisellaan ZF hallitsee ajoneuvon pitkittäis-, sivuttais- ja pystysuuntaisen ohjauksen ja näkee suuria mahdollisuuksia tulevaisuuden verkkoon kytketyissä alustakomponenteissa.
 
- Tätä taustaa vasten ZF yhdistää henkilöautojen alustateknologian ja aktiivisen turvallisuustekniikan divisioonat muodostaakseen uuden ja ainutlaatuisen kattavan Chassis Solutions -divisioonan. Uusi yksikkö yhdistää ZF:n koko alustan, ohjauksen ja jarrutuksen asiantuntemusta. Chassis Solution -divisioona tarjoaa kaikki laitteistokomponentit, joita tarvitaan ajoneuvon pysty-, pitkittäis- ja sivuttaisdynamiikan ohjaamiseen – ja myös niihin liittyvän verkottumisen laitteiston ja ohjelmistojen muodossa, Klein selitti ja jatkoi:


Tekniikkaa päästöttömille rakennustyömaille: Kompakti sähkökäyttöinen Yanmar V8e pyöräkuormaaja ZF eTRAC -voimansiirrolla.

- Yksikköön yhdistyy jo yli 14 miljardin euron vuosiliikevaihto ja se on luotettava ja osaava kumppani asiakkaillemme kaikilla alueilla maailmassa.
 
Uuden Chassis Solutions- divisioonan lanseeraus on suunniteltu tammikuulle 2024. Jatkossa kaikki liikkuvuussegmentit hyötyvät tämän uuden ZF-divisioonan kehityksestä ja osaamisesta – niin hyötyajoneuvosektori kuin teolliset sovellukset. Asiakkaiden kysyntä osoittaa, että ZF on oikealla tiellä sen ”Next Generation Mobility” -strategiansa kanssa. Teknologiaryhmän tavoitteena on käyttää teknologiaa, joka tekee tulevaisuuden liikkumisesta puhdasta, turvallista, mukavaa ja edullista – kaikille ja kaikkialla.

Teksti | Martti Peltonen, kuvat | Martti Peltonen ja ZF Group

TILAA AUTO TEKNIIKKA JA KULJETUS   |   LUE DIGILEHTI
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä


Lue uusimmasta numerosta

LEMPEÄ VALLANKUMOUS
Kävimme Malagassa, jossa DAF esitteli koko vuoden 2025 kuorma-automal- listonsa XG+:sta XB:hen.

UUSI NISSAN INTERSTAR
Uuden Intrerstarin maistiaiset Espanjan Pyreneiden testireiteillä on kiinnostanut autolehdistöä paljon. Auto, tekniikka ja kuljetuskin oli paikalla.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen


 


 

 
"Protestoin, sanoin että taksi-infossa ilmoitettiin hinnaksi 25 euroa. Taksikuljettaja solkkasi selityksen espanjaksi, jota en ymmärtänyt ja sitten mentiin..."  
Lue lisää >>



Yhteistyössä:

 


[ 07.12.2024 15:48 ]

Mainospalkki