Kestävät perävaunut länsinaapurista

Sähköposti Tulosta PDF

Hardox-teräs on läpikotaisin kovaa materiaalia. Tämä pidentää maansiirtolavan käyttöikää haastavimmissakin toimintaympäristöissä, tietää Kenneth Hellman.

Ruotsalainen päällirakentaja SLP käyttää vain SSAB:n teräslaatuja. Kysytyimpiä Suomen markkinoilla ovat maa-aineskuljetusten kasettiyhdistelmät.
 
Perävaunu- ja päällirakentaja SLP on ottanut jalansijaa erityisesti pohjoisen Suomen markkinoilta. Tämä on ymmärrettävää, sillä valmistajan tuotantolaitos sijaitsee pohjoisessa Ruotsissa Övertorneåssa miltei Rovaniemen korkeudella.


Tämän perävaunun neljäs akseli on nostettavissa. Rengaskoko on 315/80R22,5 kaikilla akseleilla. Teliryhmien välissä ja takatelin akseleiden välissä sijaitsevat sivusuojat ovat maa-aineskuljetuksissa pakollisia toisin kuin esim. raakapuukuljetuksissa.

SLP:n osaamista on kerrytetty myös Suomesta. Tiettävästi useat tehtaan työntekijät työskentelivät taannoisessa Rovaniemen Konepaja RKP:ssa. Suomesta on kotoisin myös Vaasan seudulle sijoitettu Kenneth Hellman, valmistajan ensimmäinen myyjä maassamme. Hellmanin otettua tehtävänsä vastaan vuonna 2013 Etelä-, Länsi- ja Itä-Suomi ovat nousseet tärkeimmiksi markkina- alueiksi SLP:lle. Tarvittaessa Hellman hoitaa kaupat koko maahan Ahvenanmaata myöten.
 
Hellman vastaa myös SLP:n huollosta. Valmistajalla on oma huoltopiste Vaasassa, ja maanlaajuisesti yhteistyökumppaneita.


Myynnin lisäksi Kenneth Hellmanin vastuulle kuuluu huolto. SLP:llä on huoltopiste Vaasassa ja muutamia yhteistyökorjaamoita ympäri maan. Huolto voidaan suorittaa myös tehtaalla Ruotsissa.

Maa-aineskuljetuksiin aina Hardoxia
Ruotsalaismerkin valttikortti Suomen valloittamiseksi on käyttäjien mieleen.
 
- SLP:n perävaunut ovat luultavasti kevyimpiä luokassaan, lupaa Hellman.
 
SLP käyttää maa-aineskuljetusten soralavoissa yksinomaan SSAB:n terästä. Erittäin kulutuksenkestäviä teräslaatuja kutsutaan kulutuslevyiksi, joiden tuotesarjasta käytetään Hardox- nimeä.
 
- Maa-aineskuljetuksissa käytettävien lavojen kyljet on valmistettu Hardox 450 -teräksestä. Pohja on Hardox 500 Tufia. Ne pärjäävät kaikissa olosuhteissa, vakuuttaa Hellman.
 
Maa-aineslavojen materiaalivahvuudet vaihtelevat asiakkaan tarpeen mukaan, mutta pääsääntöisesti kylkiin käytetään 5-7 mm ja pohjaan 6-8 mm paksua terästä.
 
Myös perävaunujen rungot ym. osia on valmistettu SSAB:n teräksistä, joiden laadut Hellman kuitenkin jättää liikesalaisuuksiksi.


Yleisimmin SLP-perävaunuihin valitaan BPW-akselit. Akseleiden kiinnipysyminen varmistetaan turvavaijerilla. Etutelin akselit ovat kantavuudeltaan 9- ja takatelin 10-tonnisia.

Laserleikattua tyylikkyyttä
SLP valmistaa vuosittain yhteensä satakunta perävaunua tai päällirakennettua kuorma-autoa. Leijonanosan myynnistä kattaa maa-aineskuljetus, sillä raakapuuta kuljettavien tuotteiden myynti jää muutamiin kappaleisiin. Vähäisissä määrin päällirakennetaan myös malmia kuljettavia louhosautoja.
 
SLP valmistaa perävaunut kokonaan itse käyttäen asiakkaan haluamia komponentteja. Kuorma- autot päällirakennetaan suoraan valmistajilta tulevien alustojen päälle.
 
Kaikki maa-aineksille tarkoitetut päällirakenteet ovat kasettityyppisiä. Suomalaiset asiakkaat ostavat vain 4- ja 5-akselisia perävaunuja, joissa niin lainsäädännön kuin käyttöominaisuuksien vuoksi esim. mitoitus on pitkälle vakiintunutta.


Tämän neliakselisen SLP-soraperävaunun omamassa on 10 500 kg. Kärryn muita mittoja ovat kokonaispituus 12 040 mm, leveys 2 600 mm ja korkeus 3 340 mm. Kuormakorin pituus on 7 000 mm.

Vetoautoon kaksi kippivaihtoehtoa
SLP käyttää sorakuorma-autoissa yksinomaan Nummi-kippejä tarjoten niistä kahta vaihtoehtoista mallia. Perinteikkäämpi kaksisylinterinen housukippi on saanut kiinnostavan vaihtoehdon etukipistä. Molemmilla on etunsa. Housukippi on keveämpi, ja sen kaksi toisiinsa kiinnitettyä sylinteriä tuovat nostovoiman lisäksi sivuttaisvakautta. Tyypin öljytilavuus on pieni, ja sillä painopiste pidetään alhaalla.
 
Lavaa edestä nostava etukippi on tarkoitettu ajoneuvoihin, joissa nostosylintereiltä ei vaadita sivuttaistukea kippauksessa, vaan kippausvakauden saavat aikaan kuormatila ja ajoneuvon runko.


Perävaunun lavalukot lukitaan ja avataan vetoauton ohjaamosta. Vähäisen rasvanippojen lukumäärän vuoksi asiakkaat eivät tilaa perävaunuihinsa automaattista voitelujärjestelmää. Vetoautoihin varustetta on enemmän syytä harkita.

Toimitusvaikeuksista normaaliaikaan
Vuonna 2022 komponenttien ja materiaalien toimitusvaikeudet piinasivat valmistusta. Teräksestä, akseleista, ajoneuvoista ym. oli pulaa. Tilanteen nyt normalisoiduttua tuotteiden toimitusaika asiakkaalle on noin puoli vuotta sisältäen katsastuksen.
 
- Se oli vaikeaa aikaa, kuvailee Hellman edellisvuotta.
 
Maa-aineskuljetuksissa SLP:n tuotteet tunnistaa tyylikkäästä ulkonäöstä. Myös tuotteiden toimivuudesta ja työturvallisuudesta on huolehdittu. Perävaunun lavaa kasetoitaessa sen sähköjohdot ja paineilmaletkut kytkeytyvät automaattisesti, eikä kuljettajan tarvitse poistua ohjaamosta.
 
Tuotenimen kirjaimet SLP on poimittavissa valmistajayrityksen nimestä “Släp och lastbilspåbyggnader”, joka suomennettuna kuuluu “perävaunu- ja päällirakenteet”.

Teksti, kuvat | Seppo Alaruikka

TILAA AUTO, TEKNIIKKA JA KULJETUS   |   LUE DIGILEHTI
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä


Lue uusimmasta numerosta

UUSI AIKAKAUSI
Futuristisesti suunniteltu ProCabin-ohjaamo merkitsee Mercedes-Benz Actros-malliston päivitystä uudelle aikakaudelle.

VILLILÄNSI JATKUU
Suuresta taksiuudistuksesta on jo useita vuosia. Lähes heti todettiin että pieleen meni ja korjattavaa riittää. Aikaa kuluu ja edelleenkään mitään ei tapahdu.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen


 


 

 
"Virastojen ja virkamiesten määrä on Suomessa kasvanut yli äyräidensä. Apulaisiksi tarkoitetut ovat kasvaneet herrakansaksi..."  
Lue lisää >>



Yhteistyössä:

 


[ 21.05.2024 21:50 ]

Mainospalkki