Akkuaskel pidemmälle, tehokkaammin

Sähköposti Tulosta PDF

Pehmeät linjat, pyöristetyt kulmat ja todella suuret ikkunat leimaavat eCitaron ulkokuvaa.

Mercedes-Benz busseilla on, kuten kaikilla isoilla eurooppalaisilla kilpailijoilla, vahvuutenaan monipuolinen valikoima turvallisuusvarusteita, ostajakohtaisia sisätilaratkaisuja, korimuutoksia, kuljettajan työmukavuuteen vaikuttavia tekijöitä ymv. kilpailussa kiinalaisia massatutotteita vastaan.
 
Akkuteknologiassa on ollut kiinni otettavaa. Mercedes esittelee nyt oman merkittävän edistysaskeleensa, NMC 3 akkupakettinsa koeajettavana eCitaro 12 kaupunkibussissaan.
 
Kiinalaiset euroopanvalloittajat eivät enää ole akkuteknologiassa askeleen edellä.
 
NMC 3 edustaa Mersun litium-ioniakkujen kolmatta sukupolvea. Sitä on ollut tarjolla eCitaroon jo vuoden 2022 loppupuolesta asti. Kokemukset puhuvat vahvaa kieltä.
 
Pyöreät sauvapatterin muotoiset kennot mahdollistavat entistä korkeatehoisemman kennoenergian yhdistettynä entistä tiivimmin rakentuvaan akkupakettiin. 600 kappaletta 4,93 Ah:n kennoa lisäävät 50% tehoa kasvattamatta modulin painoa. Yhdeksän akkumodulia muodostavat yhden akkupaketin.


Kuljettajan työpaikka on ykkösluokkaa: hyvät säädöt; hyvä työasento ja mukavuus; kiitettävän selkeä mittaristo ja nappulapöytä; erinomainen näkyvyys ulos kaikkiin suuntiin.
 
eCitaroihin on tarjolla 4-6 NMC 3 akkupakettia (4 katolla, 2 perässä). Nivel-eCitaro G kantaa mukanaan vähintään neljä, enintään seitsemän akkupakettia.
 
Akkujen lataaminen keskitetään pistokelatauksena bussivarikolla. eCitaroon on tarjolla kaksi pistoketta, yksi kummallakin puolella keulaa. Reitille tai väliaikaiseksi latausmenetelmäksi on tarjolla myös pantografi ja kiskoilla katolla.
 
Suotuisissa olosuhteissa eCitarot ovat NMC3 akuilla kulkeneet jopa yli 300 km yhdellä latauksella. Mercedes ilmoittaa luotettavaksi toimintamatkaksi eCitarolle 280 km ja eCitaro G:lle 220 km.
 
Akasol on Mersun yhteistyökumppani NMC- akkujen tuotannossa. Akasol lupaa NCM 3 akuille 4000 lataussykliä.
 
Vuodesta 2018 markkinoille tulleita eCitaroja on pelkästään saksalaisten kuljetusyritysten käytössä liki 700. Näistä eCitaro G nivelbusseja on yli 170.


Tilavuus ja hyvät "seisontatuet" seisoville matkustajille todistavat kehityksestä ja menestyksestä eCitaron jo viisi vuotta jatkuneella "työuralla". Isojen ikkunoiden antama valoisuus sisätiloissa on ilahduttava tekijä.

Laadukas kulkija, leppoisa ajettava
Koeajettavaksi tarjottu eCitaro NMC 3 akustolla oli kokonaispainoltaan 20 000 kg ja mitoiltaan 12,125/2,55/3,4 m 490 kWh akkukapasiteetilla ja 150 kW enimmäis-latausteholla. Sähkömoottorit, kaksi kappaletta, sijaitsevat taka-akselilla pyörän navoissa. Jatkuva teho kummallakin 125 kW, huippuvääntö kummallakin 485 Nm ja enimmäisvääntö pyörissä 2 x 11 000 Nm.
 
Koeajettava tarjosi matkustajille 34 istumapaikka. Keskioven kohdalla oli perinteinen syvennys taittuvine istuimineen pyörätuolille tai/ ja lastenvaunuille. Kaikkiaan 12-metriseen saadaan 81 matkustajapaikkaa.
 
Kuljettajatilan takana oli 18,5 tuuman näyttötaulu ja keskitilan takana 29 tuuman näyttötaulu. Matkustajilla oli käytettävissään 13 tupla-USB pistoketta.


360 asteen kamerajärjestelmä on suuri turvallisuustekijä.

Kuljettajan paikka oli läpinäkyvässä lasikopissa kääntyvällä, sähkölämmitteisellä, ilmastoidulla, joka suuntaan ja ristiselän tuellakin säädettävällä Grammer Linea MSG90.6 valtaistuimella. Kuljettajatilan luksus-varusteluettelo oli ainakin ”metrin” mittainen.
 
Moitteettomalla istuimella ja ohjauspyöräsäädöllä eCitaro oli nautinnollinen kuljetettava Berliinin kaupunkireitillä. Kevyt, tarkka ohjaus, automaattinen ”pysäköintijarru” auttoi ylämäkilähtöjä, hyvät ulkopeilit ja loistava näköala ulos eteen ja sivuille, 360 asteen kamera taka-kameran automaattisella pesijällä, nappulasta kytkettävällä korttelirajoituksen 30 km/h vakionopeusrajoittimella tekivät ajamisen hyvin helpoksi ahtailla kaduilla. Sitä täydensivät äärimmäisen pehmeä liikkeellelähtö ja pehmeän tasainen jarrutus katuliikenteen eri tilanteissa.
 
NMC 3 akustolla vahvistettu ”satoja” erilaisia muunto-, turva- ja lisävarusteita kulloisenkin ostajan henkilö- ja yrityskohtaisen maun mukaan tarjoava huippulaadukas eCitaro on lähtökohtaisesti ylivoimainen tarjous kiinalaisiin kilpailijoihinsa nähden. Kaupallinen ja poliittinen hinta lopulta ratkaisevat, minkä arvoisina matkustajia pidetään.

Teksti | Klaus Bremer, kuvat | Daimler Truck & Bus

TILAA AUTO, TEKNIIKKA JA KULJETUS!
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä


Lue uusimmasta numerosta

UUSI AIKAKAUSI
Futuristisesti suunniteltu ProCabin-ohjaamo merkitsee Mercedes-Benz Actros-malliston päivitystä uudelle aikakaudelle.

VILLILÄNSI JATKUU
Suuresta taksiuudistuksesta on jo useita vuosia. Lähes heti todettiin että pieleen meni ja korjattavaa riittää. Aikaa kuluu ja edelleenkään mitään ei tapahdu.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen


 


 

 
"Virastojen ja virkamiesten määrä on Suomessa kasvanut yli äyräidensä. Apulaisiksi tarkoitetut ovat kasvaneet herrakansaksi..."  
Lue lisää >>



Yhteistyössä:

 


[ 02.05.2024 06:33 ]

Mainospalkki