Hedin Automotiven kasvuloikat

Sähköposti Tulosta PDF

Hedin Automotiven toimitusjohtaja Mikko Mykrä uskoo, että yrityksen toiminta jatkaa kasvuaan Suomessa.

Ruotsalainen autokauppa rantautui Suomeen vuonna 2022, kun Hedin Automotive osti Veljekset Laakkosen ja Bavaria Laakkosen toiminnot. Yrityksen kasvustrategian toinen loikka tapahtuu tänä vuonna Delta Auton ostolla.
 
Hedin Automotive Finlandin liikevaihto on 578 miljoonaa euroa. Delta Auton oston myötä liikevaihto kasvaa reilulla 320 miljoonalla eurolla.
 
Toimitusjohtaja Mikko Mykrä sanoo, ettei Delta Auton hankinta tullut mitenkään yllätyksenä. Kun yritys osti Laakkosen autoliikkeet, puhuttiin jo silloin kasvumahdollisuuksista yrityskauppojen kautta. Meillä on edelleenkin tarve kasvaa Suomessa.
 
Verkosto liki kaksinkertaistuu
Hedin Automotivella on Suomessa 19 toimipaikkaa, Delta Auton verkosto kasvattaa pisteiden määrää 13:lla, jotka ovat 12:lla paikkakunnalla.
 
- Edustamamme kymmenen automerkin lisäksi saamme Delta Auton kautta mukaan kuusi uutta merkkiä. Niistä Kia on erittäin suosittu Suomessa.
 
- Kesäkuun alussa kerroimme myös, että MG:n täyssähköautot tulevat myyntivalikoimaamme. Ruotsissa suosittua autoa tuodaan aluksi rajoitettu erä.
 
- Delta Auton verkosto täydentää toimintaamme Etelä- ja Länsi-Suomesta. Uudet toimipaikat ovat muun muassa Kotkassa, Järvenpäässä, Hämeenlinnassa, Forssassa, Porissa ja Oulussa. Verkosto laajenee valtakunnalliseksi, Mykrä sanoo.
 
Yrityskauppa sisältää kaikki Deltan toiminnot kuten uusien ja vaihtoautojen myynnin sekä jälkimarkkinoinnin. Delta Auton ja Delta Motor Groupin työntekijät siirtyvät vanhoina työntekijöinä Hedin Automotiven palvelukseen.
 
Kauppa vaatii vielä kilpailuviranomaisen hyväksynnän.
 
Vanhasta kannasta potkua
Suomessa on yksi Euroopan vanhimmista autokannoista. Onko Hedinille järkevää hakea kasvua täältä?
 
- Ikääntynyt autokanta sisältää autokaupalle potentiaalia. Ihmisten liikkumisen tarve ei vähene. Esimerkiksi toukokuu oli myyntimäärissä plussaa autokaupalle, vaihtoautojen hinnat ovat laskeneet merkittävästi, keskihinta taitaa olla 8.000 euron paikkeilla. Vaihtoauton ostajalle on nyt tarjolla hyviä ja edullisia autoja. Autokaupalle myyntivolyymit kyllä lisääntyvät mutta euromääräinen myynti ei kasva, Mykrä sanoo.
 
Iveco Hedinille
Autokaupan keskittyminen jatkuu. Aikaisemmin keväällä uutisoitiin MAN Truck & Bus -toimintojen siirtyvän Suomessa latvialaiselle Adampolis Finland Oy:lle. Seuraavana on vuorossa Ivecon toimintojen uudelleenjärjestely.
 
Hedin Mobility Group AB sekä Iveco Group N.V. ovat solmineet aiesopimuksen autojen jakelu- ja jälleenmyyntitoiminnoista Pohjoismaissa. Se merkitsee, että sopimuksen toteutuessa myös Hedin Automotive aloittaa Suomessa raskaan kaluston toiminnot.
 
- Raskas kalusto ei ole Hedinille uutta, sillä Ruotsissa yritys on edustanut jo pitkään Mercedes- Benziä. Suomessa valtaosa Iveco-mynnistä on ollut Daily-pakettiautoja. Jyväskylän Kuljetusnäyttelyssä esiteltiin uutuutena Dailyn täyssähköauto. Raskaalla kuljetuspuolella ei Ivecolla ole vielä sähköautoja tarjolla.
 
- Miten raskaan kaluston myynti ja jälkimarkkinointi Suomessa tulee tapahtumaan, sitä ei ole vielä organisoitu. Odotetaan, että sopimus toteutuu tämän vuoden aikana, Mikko Mykrä sanoo.


Kun Hedin Mobility Groupin ja Iveco Groupin pohjoismainen sopimus toteutuu on se uusi harppaus myös Hedin Automotiven kasvuun Suomessa.

Iveco yhteen organisaatioon
Ruotsalainen Hedin Mobility Group neuvottelee Iveco Groupin kanssa pohjoismaisten autojen jakelu- ja jälleenmyyntitoimintojen ostamisesta. Ivecon myyntiorganisaatioon kuuluu Pohjoismaissa 39 jälleenmyyjää ja yli sata huoltokeskusta.

Kuulostaa isolta harppaukselta, mutta kun katsoo Hedinin aikaisempia ja nykyisiä tekemisiä on kauppa toteutuessaan pieni lisä yrityksen repertuaariin.
 
Autokaupan siemen syntyi jo vuonna 1955, kun Ingemar Hedin aloitti uraansa autokaupan parissa. Ensimmäinen iso askel tuli kun Ingemar poikansa Anders Hedinin kanssa hankki omistukseensa Mercedes-Benzin ja Nissanin jälleenmyyjän kotikaupungistaan Boråsista.
 
Vuonna 1995 mukaan tulivat Mercedes-Benzin raskas kalusto. Yrityksellä on vahva ja pitkä kokemus kuorma-autoista ottaa huostaansa myös Iveco kun sopimus saa sinettinsä.
 
Hedin Mobility Group on kasvanut yritysostojen kautta. Ensimmäinen askel ulkomaille tapahtui 2017, kun Hedin osti Ruotsissa ja Norjassa toimivan Bavaria-jälleenmyyntiryhmän. Sen jälkeen toiminta on laajentunut Belgiaan, Sveitsiin, Iso-Britaniaan, Slovakiaan, Tsekkiin, Suomeen ja Unkariin.
 
Lisäksi Hedin on laajalla skaalalla mukana varaosakaupassa. Yrityksen kautta myytiin viime vuonna kolmellatoista markkina- alueella 180.000 autoa ja liikevaihto oli 4,8 miljardia euroa. Liikevaihto kasvoi viime vuonna 87 prosenttia.
 
Perheyhtiön suurin omistaja on toimitusjohtaja Anders Hedin 71,5 prosentilla. Mukana omistajissa on muutamalla prosentilla myös isä-Ingemar.
 
Toteutuessaan Iveco-sopimus laajentaisi Hedinin toimintaa Pohjoismaissa myös hyötyajoneuvojen ja jälkimarkkinoiden kauppaan.
 
Kaupan uskotaan toteutuvan vielä tämän vuoden aikana. Se vaatii kilpailuviranomaisten hyväksynnän.


Autokaupan ketjuja ostamalla kasvanut Hedin Mobility Group saa yhden uuden helmen Suomessa toimivasta Delta Autosta, jonka edustuksessa on muun muassa suosittu Kia-mallisto.

Autokauppa keskittyy
Delta Auton ostoksen jälkeen Hedin Automotive on Suomessa entistä merkittävämpi autokauppias. Delta Auto on myynyt vuosittain noin 13 000 autoa, uusia ja käytettyjä. Myydyistä autoista uusia on ollut noin 4 500 ja käytettyjä 8 500.

Yrityskaupassa siirtyvät kaikki Delta Auto Oy:n osakkeet sekä Delta Motor Group Oy:n operatiivinen liiketoiminta Hedin Automotive Oy:lle. Kauppa sisältää Deltan uusien ja vaihtoautojen myynnin, huolto- ja varaosapalvelut sekä autokaupan tukitoiminnot.
 
Delta Auto edustuksessa on yhdeksän automerkkiä. Hedin Automotiven ketjuun siirtyvät Alfa Romeo, Fiat, Jeep, Kia, Maxus Mazda, Mitsubishi, Opel ja Subaru.
 
Delta-konserni ei ole ollut aivan uusi tähti autokaupan kartalla, sillä se perustettiin jo vuonna 1937. Viime aikoina sen omistus on kuitenkin ollut ulkomaisissa käsissä, sillä 95 prosenttia omistuksesta on ollut brittiläisissä osakesalkuissa.
 
Legendan paluu
Kevään ja alkukesän autokaupan mylläkässä Suomeen on saatu jälleen legenaariset MG-autot. Nyt ei ole kuitenkaan kyse MG-urheiluautoista, vaan täyssähköisistä perheautoista. Voidaan puhua perheautoista, koska edullisin MG4:n lähtöhinta on 27 900 euroa. Neljän auton mallistossa on myös ainoa markkinoilla oleva täyssähköinen MG5-farmarimalli. Autojen lähtöhinnat asettuvat 27 900-42 900 euron välille.
 
MG on ollut jo jonkin aikaa Ruotsin markkinoilla ja se on siellä suosituimpien sähköautojen joukossa. Suomeen tuleva rajoitettu erä onkin saatu Hedin Automotiven emoyhtiön varastosta.
 
Parhaimmillaan MG:n toimintamatka on yli 400 kilometriä ja takuu joko 150 000 kilometriä tai seitsemän vuotta. Hedin Automotive vastaa koko verkostollaan MG-autojen huolto- ja korjausvastuusta.

Teksti | Ilpo Ceder, kuvat | Hedin Automotive

TILAA AUTO, TEKNIIKKA JA KULJETUS!
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä


Lue uusimmasta numerosta

UAKKUVOIMALLA PIDEMMÄLLE
Scania esitteli tuote- kehittelyn tuoreimpia helmiä toukokuisessa tilaisuu- dessaan. Maisteltavana oli alueelliseen liikenteeseen tarkoitetut sähköiset voimalinjat.

FORD PRO – ÄLYKÄS TULEVAISUUS
Ford Pro esitteli pk-yrityksille suunnattua digitaalista sovellustaan.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen


 


 

 
"Mielipide laukaisi X:n lukijoissa ennen kokemattoman parjasu- ja ilkkumisvyöryn. Noin 200:n solvausvastauksen joukosta löytyi vain 10 asiallista..."  
Lue lisää >>



Yhteistyössä:

 


[ 24.07.2024 02:35 ]

Mainospalkki