Volvo täysillä kehitykseen

Sähköposti Tulosta PDF

Sähkökuorma-autossa on selvästi halvemmat käyttökustannukset, Magnus Björklund sanoo.

Magnus Björklund, olet pitkän taipaleen kuormaautomies, avaa vähän taustaasi.
 
Olen aloittanut kesäharjoittelijana Volvolla Kaivokselassa varaosien parissa vuonna 1993. Sitten kokemusta kertyi vuosien varrella eri tehtävissä niin myynnin kuin myös huollon piirissä. Vuodesta 2008 vastasin Volvon kuorma- ja linja- autotoiminnoista Sloveniassa ja Kroatiassa kolmen vuoden ajan. Tämän jälkeen palasin Suomeen ja sain kokonaisvastuun Volvo Truckin Suomen toiminnoista.
 
Miten kuorma- ja linja-autobusiness Suomessa poikkeaa muista markkinoista, lähinnä Skandinavia ja Baltia?
 
Vastasin Volvon Pohjois-Eurooppa alueesta johon kuului Suomenlisäksi Norja, Tanska ja Baltian maat. Pari vuotta sitten Volvo järjesteli organisaatiotaan suurempiin alueisiin ja Pohjois-Eurooppa liitettiin Keski-Eurooppaan. Ehdin saada kuitenkin hyvän kuvan eri maiden toiminnoista.
 
Maakohtaiset erot lainsäädännön takia ovat selvät. Pohjoismaat ovat lähinnä samanlaisia peruskaluston osalta. Siksi näiden maiden väillä käydään myös käytetyn kauppaa. Omana erikoisuutena voisin todeta, että raskaiden ajoneuvojen kohdalla Sveitsin markkinat ovat lähinnä Suomen kaltaiset.
 
Volvo on ottanut parin viime vuoden aikana vahvasti Suomenykkössijan. Mitkä ovat tässäonnistumisessa avaintekijät?
 
Meidän omat ihmiset ovat tehneet huikean hyvän työn johtoasemamme saavuttamiseksi. Samalla uusien autojen saatavuus on Volvolla ollut hyvä, eikä komponenttipula ole haitannut tuotantoa niin paljonkuin ehkä joillain muilla. Toki olemme myös tyytyväisiä, että Volvon mallipolitikka ja tuotekehitys on ollut onnistunutta.
 
Miten näet tulevaisuuden? Onko markkinoille tulossa uusia yrittäjiä esimerkiksi Kiinasta, Koreasta tai Japanista?
 
Linja-autoissa kiinalaiset sähköiset kaupunkibussit ovat ottaneet vahvan otteen Suomessa. Kuorma-autoissa en näe samaa, koska autot myydään Suomessa pienempinä sarjoina ja autojen käyttö ei ole yleensä niin suppean alueen operointia.
 
Maan kattavan organisaation rakentaminen on myös oma haasteensa, joka on havaittu jo Suomessa olevien pienempien merkkien kohdalla. Toki seuraamme tarkoin markkinoiden kehitystä ja kilpailutilannetta erityisesti uusien käyttövoimien kohdalla.


Magnus Björklundille (vas.) jokainen uuden kuorma-auton luovutustilaisuus on juhlahetki. Sähkökuorma-auton luovutus kruunaa juhlahetken.

Tuleeko sähkö tai vety aiheuttamaan markkinaosuuksien muutoksia merkkien välillä?
 
Ympäristökysymykset ovat tärkeässä roolissa kaikilla merkeillä. Yhteisiä tuotekehitysprojekteja on monella merkillä.
 
Volvo kehittää polttokennoa yhdessä Mercedeksen kanssa. Volvo kehittää laajasti eri vaihtoehtoja puhtaan ympäristön saavuttamiseksi. Erilaisia polttoaineita kuten kaasua, synteettisiä polttoaineita ja jopa vetyä käyttävän polttomoottorin lisäksi kehitystyön alla on jo mainittu polttokenno ja toki koko joukko erilaisia sähköisiä ratkaisuja.
 
Volvo on aiemmin käyttänyt suomalaisia alihankkijoita laajasti, johdinsarjoja, jousia, jne. Puhuttiinpa jopa osin suomalaisesta tuotteesta. Mikä on tilanne tänään?
 
Volvo Trucksin ostot Suomesta ovat merkittävässä roolissa. Euromääriä en pysty sanomaan mutta tavaravirta Suomesta Volvon eri tehtaille onedelleen huomattava.
 
Sähkö tulee vahvasti myös raskaaseen liikenteeseen. Miten Volvo näkee kehityksen pitkien välimatkojen Suomessa ja mitkä ovat avaintekijät, joilla markkinoita voidaan kehittää?
 
Volvolla on jo nyt koko mallisarjan käsittävä sähköinen ratkaisu sarjatuotannossa. On selvää, että optimointi ajomatkan ja akuston painon välillä on vielä haastavaa. Kuitenkin Volvon sähköiset kuorma-autot ottavat jo nyt latauksessa virtaa vastaan niin tehokkaasti, että ”ylisuuri” akustoja ei tarvita.
 
Toki on myönnettävä, että vielä sähköinen kuorma-auto ei parhaalla mahdollisella tavalla sovi pitkille runkolinjoille, mutta siinä missä ajetaan noin kolmesataa kilometriä suuntaansa niin tämä on täysin mahdollista jo tänään.
 
Onko ratkaisu akuston koossa vai latausnopeudessa?
 
Kummallakin onoma merkityksensä. Akkuteknologiakehittyy, joten tulevaisuudessa voimme sisältää enemmän kapasiteettiä samaan kokoon kuin mitä meillä on tänään. Samanaikaisesti latausteknologia kehittyy latausnopeuden osalta sekä tehon että vastaanottokyvyn osalta. Eli voimme tulevaisuudessa myös säästää painosta.
 
Autot pystyvät ottamaan tulevaisuudessa suurempia latausvirtoja, kun latausnopeus kasvaa, mutta tässä lienee suurempi haaste saada maahan riittävästi suurtehon latureita. Latauksen osalta maahan rakennetaan sekä yksityistä latausta että julkista latausta. Yksityinen lataus on tärkein tässä alussa kun puhutaan raskaasta liikenteestä.
 
Sähköiset kuorma-autot ovat merkittävästi kalliimpia hankkia kuin dieselversiot. Miten näet tulevan hintakehityksen?
 
Sähkökäyttöiset kuorma-autot ovat edelleen selvästi kalliimpia. Suurin tekijä tässä on akuston hinta, koska tuotantomäärät ovat vielä suhteellisen pienet. Akkujen hinnat laskevat varmasti ajan myötä.
 
Näkisin kuitenkin hankintahinnanvain yhtenä tekijänä. Sähköautossa on selvästi halvemmat käyttökustannukset. Volvon akkutakuu on 8 vuotta, jonka jälkeen akustolla on vielä hyvä jälkiarvo muuhun käyttöön. Uskon että sähköisellä kuorma-autolla tulee olemaan hyvät jälkimarkkinat myös käytettynä.
 
Onko leasing edelleen ratkaisu, jolloin jäännösarvon riski jää myyjälle?
 
Kyllä tällä hetkellä leasing on vallitseva sähkökuorma-auton kaupassa. Jäännösarvo voi olla yksi tekijä, mutta toinen seikka, joka saattaa monia vielä pohdituttaa, on uusi tekniikka ja sen mahdollisesti aiheuttamat haasteet. Tässä suhteessa voin kuitenkin todeta, että kaikki on toiminut hyvin eikä merkittäviä ongelmia ole ollut.


Volvo kehittää polttokennovetyä yhdessä Mercedes-Benzin kanssa, Björklund kertoo.
 
Missä Volvo valmistaa akut ja mistä tulee raaka-aine?
 
Volvo käyttää Samsungin valmistamia akustoja. Raaka-aine tullee eri puolilta maailmaa, yksityiskohdista ei minulla ole tietoa. Kuitenkin Volvo valvoo tarkoin toimitusketjujen eettisyyttä. Kokoamme akkupaketit lopulliseen muotoon tehtaillamme.
 
Miten Volvo näkee vedyn tulevaisuuden raskaan kaluston piirissä?
 
Volvo näkee, että vety on yksi tulevaisuuden energiamuodoista. Tämä tulee olemaan markkinoilla lähemmäs tämän vuosikymmenen loppua. Kuitenkin sen rinnalla on useita muita ratkaisuja, kuten aiemmin totesin.
 
Työvoimapula vaivaa raskasta liikennettä entistä kovemmin tulevaisuudessa. Mitä keinoja näet tilanteen helpottamiseksi?
 
Korjaamotoiminnassa tekniikan kehittyessä haasteet ovat selvästi muuttuneet. Uuden koulutuksella on iso rooli. Volvo on perustanut tätä varten oman Korjaamo Akatemian, joka kouluttaa osaajia organisaation käyttöön.
 
Oma haasteensa on saada ala houkuttelevaksi. Tässä uusi tekniikka auttaa ainakin osittain. Kuljettajapula on kova eri puolilla maata. Pääkouluttaja alalle on puolustusvoimat. Haasteena on saada kiinnostava työpaikka heti palvelusajan päätyttyä, ennen kuin muut alan vievät.
 
EU keskustelee ajokortti-iän laskemisesta ja muutenkin alan houkuttelevuuden lisäämisestä. Miten näet tilanteen Suomessa? Voiko Volvo tehdä jotain alan kiinnostavuuden lisäämiseksi?
 
Alan kiinnostavuutta pyritään lisäämään eri tavoin. Mielikuvat esimerkiksi kuljettajan työstä ovat usein varsin suppeat ja jopa virheelliset. Nykyaikainen kuorma-auto on myös kuljettajan kannalta aivan jotain muuta kuin mihin aikanaan oli totuttu.
 
Volvo pyrkii antamaan kattavan kuvan kuljettajan työkentästä osallistumalla tv-sarjaan Rekkakuskit Suomi, joka käynnistyy televisiossa Nelosella vielä tämän vuoden aikana. Sarjassa seurataan kuljettajan toimintaa erityyppisissä kuljetustehtävissä. Tässä avataan kuorma-auton merkitystä yhteiskunnassa koko kansalle.
 
Monen mielestä Renault kuorma- ja pakettiautot jäävät Suomessa Volvon taakse varjoon.
 
Suomessa Volvon ja Renaultin myynti tapahtuu erillisen henkilöstön ja resurssin voimin. Jälkimarkkinointi sen sijaan on yhteinen. Sekä Volvo että Renault kehittävät tuotteitaan itsenäisesti, toki järkevällä yhteistyöllä omin resurssein. Merkeillä on yhteinen omistaja Ab Volvo.

Teksti, kuvat | Matti Aarnio

TILAA AUTO, TEKNIIKKA JA KULJETUS!
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä


Lue uusimmasta numerosta

UUSI AIKAKAUSI
Futuristisesti suunniteltu ProCabin-ohjaamo merkitsee Mercedes-Benz Actros-malliston päivitystä uudelle aikakaudelle.

VILLILÄNSI JATKUU
Suuresta taksiuudistuksesta on jo useita vuosia. Lähes heti todettiin että pieleen meni ja korjattavaa riittää. Aikaa kuluu ja edelleenkään mitään ei tapahdu.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen


 


 

 
"Virastojen ja virkamiesten määrä on Suomessa kasvanut yli äyräidensä. Apulaisiksi tarkoitetut ovat kasvaneet herrakansaksi..."  
Lue lisää >>



Yhteistyössä:

 


[ 02.05.2024 03:02 ]

Mainospalkki