eActros 600 – Maailman ensi-ilta lokakuussa

Sähköposti Tulosta PDF

Mercedes-Benz Trucks esittelee aiemman eActros LongHaulin tuotantoversion suuressa maailman ensi-illassa 10.10.2023 uudella muotoilulla ja uudella nimellä eActros 600. Tyyppimerkintä 600 on johdettu akun kapasiteetista kilowattitunteina. Suuri akkukapasiteetti ja uusi, itse kehitetty erityisen tehokas sähkökäyttöinen voimalinja mahdollistavat veturille noin 500 kilometrin toimintamatkan ilman välilatausta.

Mercedes-Benz Trucksin pitkän matkan kuorma-auton maailman ensi-ilta on 10.10.2023. Sähkökäyttöisen sarjan virallinen mallimerkintä eActros 600.
 
Mercedes-Benzin tehtaat, Wörthissä, Mannheimissa, Gaggenaussa ja Kasselissa, valmistautuvat kuumeisesti sen sarjatuotantoon.
 
Asiakastesteihin siirtyvien prototyyppien tuotanto on jo käynnissä, sarjatuotantoa on suunniteltu vuodelle 2024.
 
Kaukokuljetuksiin tarkoitetun akkusähköisen Mercedes-Benz kuorma-auton maailman ensi-ilta lähestyy. Mercedes-Benz Trucks esittelee sarjatuotantoversion eActros LongHaulista 10. lokakuuta 2023 uudella muotoilulla ja uudella nimellä eActros 600. 
 
Nimitys 600 on johdettu ajokin akun kapasiteetista kilowattitunteina – kuten eActros 300/400:ssa jakeluautoissa. Suuri akkukapasiteetti ja uusi, Mercedes-Benzin itsensä kehittämä erityisen tehokas sähkökäyttöinen voimalinja mahdollistaa ajokille noin 500 kilometrin toimintamatkan ilman välilatausta. 
 
Alhaisen energiankulutuksensa ansiosta "New eActros 600" -nimellä markkinoitava e-truck on tarkoitettu Mercedes-Benz Trucksin edullisimmaksi kaukoliikenteen kuorma-autoksi asiakkaille verrattuna perinteiseen diesel-Actrosiin. 
 
Valmistaja odottaa, että lokakuussa esiteltävä sähkökäyttöinen veturi nopeuttaa merkittävästi maanteiden tavaraliikenteen kauaskantoista muutosta kohti CO2-neutraaleja kuljetuksia. 
 
Sen jälkeen, kun eActros LongHaul-sähkökuorma-auto julkistettiin ensimmäisen kerran "konseptiprototyyppinä" IAA Transportation 2022 -tapahtumassa, Mercedes-Benzin Wörthin tehtaalla on rakennettu lisää testiajoneuvoja – joiden keskeiset komponentit tulevat Mercedes-Benzin Mannheimin, Kasselin ja Gaggenaun tehtailta. 
 
Ajoneuvon prototyypit kävivät vuoden alussa läpi talvitestit Suomessa. Parhaillaan rakennetaan noin viidenkymmenen prototyyppiajoneuvon laivuetta, jonka on myös tarkoitus seuraavassa vaiheessa siirtyä käytännön testaukseen ensimmäisten asiakkaiden kanssa. 
 
Samaan aikaan neljä tehdasta valmistautuu intensiivisesti eActros 600:n tai sen tärkeiden komponenttien sarjatuotantoon. Sähköauton sarjatuotannon on suunniteltu käynnistyvän vuonna 2024.
 
- eActros 600:n myötä tuotannon painopiste Mercedes-Benz Powersystemsin Mannheimissa, Kasselissa ja Gaggenaussa sijaitsevilla tehtailla painottuu yhä enemmän sähköiseen liikkuvuuteen. Aloitimme siksi varhaisessa vaiheessa valmistelut perustamalla sähkökäyttökomponenttien osaamiskeskusten tuotanto- ja teknologiaverkoston ja valmistaudumme jo valmiiksi uuden sukupolven voimayksiköidemme sarjatuotantoon, kertoo Yaris Pürsün, Daimler Truckin globaalien Powersystems-operaatioiden johtaja.


eActros 600:ssa käytettävät akut hyödyntävät litium-rautafosfaattikennoteknologiaa (LFP). Niille on tyypillistä ennen kaikkea pitkä käyttöikä ja käyttökelpoisempi energia. Mercedes-Benz Trucksin kehittäjät tähtäävät siihen, että sarjatuotantovaiheessa olevan eActros 600:n akut voidaan ladata 20-80 prosentista reilusti alle 30 minuutissa megawatin latausasemalla.
 
Useita variaatioita – lukusia käyttökohteita
 
eActros 600:n ohjaamon suunnittelukieli rikkoo Actros-mallisarjan tutun ilmeen, poimii suunnitteluelementtejä IAA:ssa esitellystä konseptiprototyypistä ja jatkaa niitä selkeillä linjoilla ja aerodynaamisella muotoilulla. Myös sisustusta päivitetään.
 
Kolme akkupakettia tarjoavat eActros 600:lle sarjatuotannossa edellytetyn kokonaiskapasiteetin, yli 600 kWh ja kaksi sähkömoottoria osana uutta e-akselistoa tuottavat 400 kW jatkuvan tehon sekä hetkellisen yli 600 kW huipputehon. 
 
Rekkaveturin lisäksi Mercedes-Benz Trucks valmistaa eActros 600:sta heti markkinoille tulon yhteydessä myös alustaversioita. Tämä avaa asiakkaille lukuisia muita mahdollisia käyttötapoja täyssähkökuljetuksissa. 
 
Mercedes-Benz Trucksin kehitysinsinöörit suunnittelevat eActros 600:n siten, että ajoneuvo ja sen komponentit täyttävät samat kestävyysvaatimukset kuin vastaavat perinteiset raskaat pitkän matkan Actrosit. Käytännössä tarkoittaa 1,2 miljoonaa kilometriä maantiellä kymmenen vuoden aikana.
 
Kokemus prototyyppien rakentamisesta siirretään sarjavalmistukseen
 
eActros 600 valmistetaan Wörthin tuotantolaitoksen olemassa olevalla kokoonpanolinjalla rinnakkain ja joustavasti dieselkäyttöisten kuorma-autojen kanssa. Kaikki sähkökäyttöiset komponentit. 
 
E-akseli, korkeajänniteakut ja etulaatikko, monimutkainen teknologiamoduuli, asennetaan useissa tuotantovaiheissa omille pakoilleen. Kun kaikki korkeajännitekomponentit on asennettu, koko järjestelmä otetaan käyttöön ja kuorma-auto on valmis ajoon. 
 
Jotta sarjatuotantoon voidaan valmistautua optimaalisesti, niin ns. tuotannon aloitustiimi tekee tiivistä yhteistyötä veturin kehittäjien kanssa. Näin varmistetaan, että prototyyppien rakentamisesta saatu kokemus otetaan huomioon ajoneuvon jatkokehityksessä. 
 
Tällä hetkellä prototyyppiajoneuvoja rakennetaan kokoonpanolinjalla mahdollisimman lähelle sarjatuotantoa.


- Wörthissä valmistettu eActros 600 pystyy korvaamaan suurimman osan dieselkuorma-autoista kaukoliikenteen segmentissä, sillä se asettaa asiakkaillemme uusia kustannustehokkuutta edistäviä standardeja. eActros 600 tarjoaa myös valtavat mahdollisuudet vähentää CO2-päästöjä. Olen vakuuttunut, että tämä kuorma-auto tulee määrittelemään maanteiden tavaraliikenteen uuden mittapuun, vakuuttaa Karin Rådström, Mercedes-Benz Trucksin toimitusjohtaja.
 
Tuotantotiimiä koulutetaan sähköiseen liikkuvuuteen
 
Tuotantolaitokset kehittävät osana muutosta kohti CO2-neutraaleja kuljetuksia jatkuvasti työvoimaa uusilla käyttöjärjestelmillä varustettujen kuorma-autojen tuotantoon. 
 
Tämä koskee korkeajännitteisten komponenttien tai ajoneuvojen, kuten eActrosin, parissa työskenteleviä työntekijöitä, jotka käyvät erityiskoulutuksessa ja jatkokoulutuksessa. Pelkästään Wörthissä on tähän mennessä koulutettu noin 2 700 työntekijää suurjänniteajoneuvojen ja komponenttien käsittelyyn.
 
Mercedes-Benz Trucks -konseptin ydin akkusähköisiin kaukokuljetuksiin on tarjota asiakkaille kokonaisvaltainen ratkaisu, joka koostuu ajoneuvotekniikasta, konsultoinnista, latausinfrastruktuurista ja palveluista. 
 
eActros 600 on suunniteltu olevan oikea valinta asiakkaille kannattavuuden, kestävyyden ja luotettavuuden osalta.

Teksti | Martti Peltonen, kuvat | Mercedes-Benz Trucks

 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä


Lue uusimmasta numerosta

KIINAN KUORMA-AUTO- MARKKINAT
Premiumisointi, sähköistys ja autonominen ajo muokkaavat raskaiden kuorma-autojen- markkinoiden tulevaisuutta Kiinassa.

LISÄVALOT
Lisävalojen käyttö ja asennus ovat tarkasti säänneltyjä. Kokosimme yhteen pääkohdat.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen

 


 

 
"Turha kuitenkaan edes odottaa, että pakettiauton kuljettaja olisi heilauttanut kättä kiitokseksi. Suomalainen kun ei osaa kiittää..."  
Lue lisää >>


Yhteistyössä:

 


[ 29.09.2023 22:59 ]

Mainospalkki