Se on tuttu juttu

Sähköposti Tulosta PDF

Daily MY22 lava-autona on Suomessa harvinainen. Tämä versio vaati ainakin lisää kuormaa.

Lisää tilaa, vaihteita, ilmajouset, uutta muotovaahtoa penkkiin ja mitä muuta? Tavaraa saadaan liikkeelle Iveco Daily MY22:lla. Vaihtoehtoja moottoreissa, vaihteistoissa, alustan jousituksessa ja lisävarusteissa lisätään, mutta joku on ja pysyy. Iveco Dailyn runko pysyy tikaspuu-mallisena ja jaksaa jatkossakin kantaa kuormat, taakat nurkumatta.
 
Koeajo uudella Dailylla oli sinänsä liiankin tuttua. Dailyn tehokkain kolmilitrainen ja reilusti yli 200 hevosvoiman versio saa automaattivaihteisen tuntumaan ykköstykiltä. Normaali 2,3 litratilavuuden dieselmoottori vie tavarat perille yhtä varmasti.


Daily MY22 Iveco Dailyn ohjaamossa on hallintalaitteet kohdallaan. Harmiksemme emme päässeet uutta 6-vaihteista manuaaliaskia testaamaan.

Vähempikin riittää
Suomen olosuhteissa pakettiautona en turboversiota ottaisi kuin pienemmällä lohkolla. Kotimaamme olosuhteet eivät muuta vaadi, talviliukkailla lisätehosta on vain haittaa. Sen sijaan ottaisin manuaalivaihteisen Daily MY22:n jakoajoon per heti. Kuusivaihteinen aski tarjoaa oikean pykälän joka tilanteeseen. Automaattiversio ei taas tuntunut oikein mitenkään sopivan käteen.


Iveco Daily MY22 -saattue matkalla, hyvin menee mutta menköön. Voimaa ja kapasiteettia kuljettamiseen riittää ja auto tuli tutuksi.

Samoin valinta osuisi ehdottomasti ilmajousiversioon. Harmiksemme emme päässeet ilmajousitettua manuaalivaihteista Iveco Daily MY22 tositilanteessa testaamaan. Uudistuneen jousituksen tuoma tasonsäätö olisi ehdoton valtti helpottamaan tavaran kuormaamisessa ja vähittäisessä jakelussa eli kuorman purkutilanteissa.


Kuljettaja voi säätää tasoa myös lastaus- ja purkutilanteessa. Ajoneuvon virrat pitää olla kytkettynä. Sähkötoiminen kompura menee tarvittaessa päälle.

Ajaminen luo iloa
Oikeuksiin uudistuneessa Iveco Dailyssa pääsee kuljettajan istuimen muistivaahto eli memory foam. Joka kuljettajan takamukseen muotoutuva ja muodon muistava istuin on uudistunut myös pituustuennaltaan. Tehtaan edustajan mukaan auton suunnittelu- ja valmistusmaan edustajat ovat päätyneet konkreettisesti tukemaan pitkäreitisiä kuljettajia. Tuki jaloille jatkuu selkärangan loppupäästä suoraan eteenpäin pidemmälle kuin aiemmin – Daily MY22 on muutenkin jakopakettiauto, jossa kuljettaja viihtyy.
 
Hyötyajoneuvo Iveco Daily MY22:lla kuljetetaan pääsääntöisesti tavaraa, mutta pikkubussiversiona myös ihmisiä. Molemmissa tapauksissa kyydissä oleva viihtyy ja voi hyvin, kun kuljettaja voi hyvin.


Ilmajousitus on uutta Ivecon Daily mallistossa, jousituksen tasosäädin on selkeä.

Seuraavat kehitysnäkymät testiin
Ivecon hyötyajoneuvojen osaaminen on osaltaan keskittynyt vaihtoehtoisiin polttoaineisiin. Kaasukäyttöisiä Ivecoja on runsaasti käytössä myös Suomessa ja lisää tulee. Kolmelitraisella kaasukäyttöisellä Iveco Dailyn moottorilla saavutetaan 100 kilowatin teho ja 350 newtonmetrin vääntö. Sillä teholla MY22:n saa esimerkiksi 3 500 kilogramman kokonaismassalla, 19,6 kuutiometrin tavaratilalla ja Alexalla varustettuna. Alexa ei lupaavasta nimestään huolimatta ole kuljettaja mukana -versio, vaan Ivecon ääniohjaustoimintojen nimi.


Kieliversioita näytössä riittää Ivecossa suomeksi, mutta Alexa eli ääniohjaus ei härman murretta vielä ymmärrä.

Kuljettajan keskittymistä varsinaiseen työhön ja samalla ajoneuvon hyvinvointiin helpottaa reiteistä, tiestöstä, kollegoista, huolloista tai vaikka taukopaikoista saatava tieto. Alexalta saa muutakin tietoa katseen irtoamatta auton ohjaamisesta pelkästään käyttämällä omaakin ääntään. Suomi p*rkele -sovellusta ei tosin Iveco Daily MY22ssa vielä ole, mutta eiköhän sekin ole tulossa, toivottavasti ainakin kirjakieli-suomi versiona. Paljon uutta vanhastaan on siis tiedossa. Uudistuneet mallit ovat jo myynnissä, toimitusaikatauluja kannattaa näinä aikoina tosin kysellä tarkasti. Iveco Daily MY22 tulee.

Teksti, kuvat | Heikki Hiltunen

TILAA AUTO, TEKNIIKKA JA KULJETUS!
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä


Lue uusimmasta numerosta

VOLVO VNL 2024
Volvon VNL:ssä esitellyt innovaatiot toteutettiin tavoitteena tehdä kuljettajan työstä helpompaa ja truvallisempaa.

AJOPIIRTURIT
Kuljettajan isoveli täyttää 180 vuotta ja älykäs digipiirturi on tulossa. Kattavassa raportissamme tutkimme piirtureita eilen, tänään  ja huomenna.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen


 


 

 
"Entä vienti- ja ulkomaankauppamme ykkönen, EK ja sen toimitusjohtaja Jyri Häkämies: mitä olette tehneet asian hyväksi..."  
Lue lisää >>



Yhteistyössä:

 


[ 19.04.2024 23:39 ]

Mainospalkki