Arkisto 24.6.2012-12.1.2012

Kalarasvasta huippulaatuista NExBTL-dieseliä

Auto, tekniikka ja kuljetus/24.05.2012

Neste Oil on jälleen laajentanut uusiutuvien polttoaineiden raaka-ainevalikoimaansa. Yhtiö aloitti kalanjalostuksen rasvajätteen käytön uusiutuvan NExBTL-dieselinsä tuotannossa Singaporen jalostamollaan. Rasva on erotettu Kaakkois-Aasiassa viljellyn pangasius-nimisen makean veden kalalajin perkausjätteistä, kun ruuaksi kelpaavat osat on fileoitu talteen kalankäsittelylaitoksella.

Hankittu erä kalanjalostuksen rasvajätettä vastaa EU:n uusiutuvan energian direktiivin tiukkoja vastuullisuusvaatimuksia. Erä on täysin jäljitettävissä aina kalankasvattamolle asti. Kalarasvajäte on myös Yhdysvalloissa hyväksytty uusiutuvan polttoaineen raaka-aine.

Kalarasvajäte-erästä valmistetulla NExBTL-dieselillä saavutetaan noin 84 prosenttia fossiilista dieseliä pienemmät kasvihuonekaasupäästöt koko polttoaineen elinkaaren ajalta laskettuna. Lisäksi pakokaasu- ja pienhiukkaspäästöt pienenevät merkittävästi uusiutuvaa NExBTL-dieseliä käytettäessä.

Neste Oilin kehittämän NExBTL-teknologian vahvuus on, että sillä voidaan valmistaa uusiutuvaa NExBTL-dieseliä vetykäsittelemällä hyvin erilaisia bioraaka-aineita, kuten kasviöljyjä, eläinrasvajätteitä sekä kasviöljyjen jalostuksessa syntyviä sivutuotteita. NExBTL-polttoaine on laadultaan ensiluokkaista kaikilla yhtiön käyttämillä raaka-aineilla.

Peugeot uudistaa mallimerkintänsä

Auto, tekniikka ja kuljetus/24.05.2012

Peugeot uudistaa mallimerkintäpolitiikkansa uuden 301:n myötä. Numeromerkinnät keskittyvät jatkossakin nollan ympärille.

Automallit, jotka on suunniteltu valloittamaan uusia markkinoita Peugeotin kansainvälistymispolitiikan mukaisesti tulevat saamaan viimeiseksi numerokseen ykkösen, kuten uusi 301. Nykyiset automallit tulevat myös uudistuessaan säilyttämään viimeisenä numeronaan kahdeksikon.

Peugeotin mallimerkinnät

Peugeot aloitti kolmeen numeroon perustuvan mallimerkintänsä vuonna 1929 Peugeot 201:n tullessa markkinoille. Kyseinen automalli oli Peugeotin suunnitteluosaston järjestyksessään 201. projekti, nimensä mukaisesti.

Mallimerkintästrategiassa keskimmäinen numero on ollut ja tulee jatkossakin olemaan nolla. Ensimmäinen numero kertoo, mihin kokoluokkaan auto kuuluu ja kolmas numero on tähän asti kertonut auton sukupolven. Tähän merkintätapaan otettiin 90-luvun lopulla mukaan kaksi kirjainta osoittamaan korityyppiä. Esimerkiksi farmariversiot ovat saaneet tyyppimerkinnäkseen SW ja Coupé Cabriolet merkinnäkseen CC.

Vuodesta 2005 lähtien on käytössä ollut myös kahden nollan merkintätapa niillä malleilla, jotka poikkeavat perinteisistä henkilöautomalleista, esimerkiksi Crossover-malli 3008 tai tila-auto 5008.

Peugeotin uusi mallimerkintästrategia

- Ensimmäinen numero kertoo mihin kokoluokkaan kyseinen automalli kuuluu

- Keskimmäinen numero 0 kertoo kyseessä olevan Peugeotin

- Kolmannen numeron ollessa 1, on kyseessä uusi, käytännöllinen ja rationaalinen automalli, joka on suunniteltu valloittamaan uusia markkinoita ja asiakasryhmiä.

- Nykyiset automallit, joiden mallimerkintä päättyy numeroon 8, tulevat säilyttämään tämän mallimerkinnän myös uudistuessaan, esimerkiksi 208, 308, 3008 ja 508.

- Peugeot-automallit, joiden mallimerkinnän viimeinen numero on nyt 7, tulevat uudistuessaan saamaan kolmanneksi numerokseen kahdeksikon
 

Henkilöraideliikenne on ympäristörosvo!

Auto, tekniikka ja kuljetus/21.05.2012

Kuvitellaan ettei rautapyörillä rautakiskoilla ole vierintävastusta kuten kumpyörillä tien päällä. Todellisuudessa raideliikenteellä on kumipyöriä rajumpi vierintävastus, minkä lisäksi menoa vastustavat muutkin vastukset: kaarrevastus, nousuvastus, vaihdevastus ja ilmanvastus. Seurauksenan matkustajajunan energiankulutus on 0,25 MJ/hlö-km siinä missä linja.auton vastaava on 0,14 - 0,16 MJ/hlö-km.

Haitallisten päästöjen suhde on sama. Juna on lisäksi kokonaiskustannuksiltaan huiman paljon kalliimpi investointina ja kokonaiskustannuksiltaan kuin linja-auto

Paljastamme kesäkuun alussa ilmestyvässä numerossamme totuuden, josta ei haluta Suomessa tietää.

Ovatko suomalaiset tyhmiä vai raukkiksia?

Auto, tekniikka ja kuljetus/21.05.2012

Tätä kysyy Klaus Bremer kolumnissaan. Siinä missä naapuri Venäjä on päättänyt investoida 500 miljardia euroa seuraavan 10 vuoden aikana, Suomi leikkaa ennestään vähäisistä voimavaroistaan 200 miljoonaa lisää.

Lisää seuraavassa lehdessä, joka ilmestyy kesäkuun alussa.

Scaniat lähtevät kevätkaravaaniin

Auto, tekniikka ja kuljetus/18.05.2012

Maanantaina 21. toukokuuta lähtee liikkeelle koko maan kattava Scania-karavaani. Tällä kertaa Suomen kiertää kaksi erillistä karavaania, joissa molemmissa on koeajettavana täsmälleen samanlainen kalusto. Karavaaneista toinen kiertää maan itä- ja toinen länsiosat.

Molemmissa karavaaneissa on koeajettavana seuraavat autot:

Scania R 730 -puutavarayhdistelmä
Scania R 500 -sorakasettiyhdistelmä
Scania R 500 -puoliperävaunuyhdistelmä
Scania R 480 -kappaletavarayhdistelmä
Scania G 480 5-akselinen maansiirtoauto uudella Offroad-keulalla

Karavaaniaikataulu löytyy täältä:
http://www.scania.fi/media/press-releases/2012/scaniat-lahtevat-kevatkaravaaniin.aspx

Kohta täällä: Pienikulutuksinen Ford Focus ECOnetic

Auto, tekniikka ja kuljetus/18.05.2012

Euroopan Ford on aloittanut uuden Focus ECOneticin tuotannon. Focus ECOnetic Technology -mallissa on erityiskalibroitu 1.6-litrainen Duratorq TDCi -moottori, joka kuluttaa valmistajan ilmoituksen mukaan vain 3,4 l/100 km ja joka mahdollistaa jopa 1500 kilometrin ajon yhdellä tankillisella polttoainetta. CO2-päästöt ovat 88 g/km.

Focus ECOnetic Technologyn etuja ovat entisestään parannettu aerodynamiikka, erilliset alustan ilmanohjaimet sekä madallettu jousitus, jotka alentavat ilmanvastusta.

Moottorissa käytetään vesikiertoista ahtoilmanjäähdytintä perinteisen ilmasta-ilmaan sijaan täsmällisemmän ahtoilmajäähdytyslämpötilan säätämiseksi. Tällä saavutetaan parempi palotilan täytös viileämmän ja tiheämmän ilman ansiosta. Moottorissa on myös erityinen typenoksideja erottava katalysaattori. Se vähentää CO2-päästöjä hyödyntämällä palotapahtumaa, jossa polttoaineen sisältämän ilman osuus on normaalia suurempi. Uutta Focus ECOnetic -mallia valmistetaan Saarlouisissa Saksassa.

Öljyalan toimijat korostavat taloudellisen ajotavan merkitystä

Auto, tekniikka ja kuljetus/15.05.2012

Liikennepolttoaineita myyvät yhtiöt kannustavat autoilijoita energiatehokkuuteen ja taloudelliseen ajotapaan. Helpoillakin vinkeillä pystyy lisäämään energiatehokkuutta ajamisessaan eli säästämään polttoainetta ja samalla vähentämään hiilidioksidipäästöjä. Taloudellinen ajo on myös turvallista ajoa.

Öljyalan toimijat haluavat kesän autoilukauden alkaessa keveällä tavalla innostaa tielläliikkujia taloudelliseen ajotapaan.

Houkuttimena on 15. toukokuuta avattu leikkimielinen www.tippataituri.fi -pelisivusto. Sivuston ovat tuottaneet liikennepolttoaineita myyvät yhtiöt ja Öljyalan Keskusliitto sekä Suomen Bensiinikauppiaitten ja Liikennepalvelualojen Liitto SBL. Sivustolla halutaan muistuttaa, että taloudellisen ajotavan omaksuminen on tehokas ja helppo keino vaikuttaa autoilun energiankulutukseen ja kustannuksiin.

Motivan asiantuntijat arvioivat, että taloudellisella ajotavalla voi vähentää auton polttoaineenkulutusta 5-15 prosenttia. Taloudellisen ajon niksit ovat enimmäkseen yksinkertaisia ja jokaisen kuljettajan hyödynnettävissä auton iästä riippumatta.

Logistiikka ja Kuljetus 2012 -messut päättyivät

Auto, tekniikka ja kuljetus/14.05.2012

Logistiikka- ja kuljetusala kokoontui ke-la 9. - 12.5. Helsingin Messukeskukseen. Messuilla kilpailtiin mm. Young European Truck Driver 2012 SM -finaalin voitosta ja Kuorma-autojen tunnistuksen SM-tittelistä.

Kuopiolainen Janne Hötti voitti Scanian järjestämän Young European Truck Driver 2012 -kilpailun Suomen finaalin ja lähtee edustamaan Suomea Euroopan finaaliin. Toiseksi sijoittui Mikko Lunki Kokkolasta ja kolmanneksi Ville Pöllä Kannuksesta. Tasaväkisen Kuorma-autojen tunnistuksen SM-kilpailun voitti Seppo Leskinen Lahdesta, toiseksi tuli Mika Schroderus Mäntsälästä ja kolmanneksi Reijo Östlund Veikkolasta.

Kuorma-autojen tunnistuksen SM-kilpailun järjestämisestä vastasi Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry, SKAL suoritealat ry ja Mobilia yhteistyökumppaneineen.

Logistiikka-Kuljetus 2012 -näyttelyyn osallistui 231 näytteilleasettajaa ja siellä vieraili 14 878 alan ammattilaista. Tapahtuma järjestetään seuraavan kerran toukokuussa 2015 Helsingin Messukeskuksessa.

Auto, Tekniikka ja Kuljetus luovutti palkinnot voittajille

Auto, tekniikka ja kuljetus/14.05.2012

Auto, Tekniikka ja Kuljetus -lehti luovutti, Kuljetus ja Logistiikka messujen yhteydessä pidetyssä infotilaisuudessa, Vuoden Kuorma-auto Suomessa 2012 ja Vuoden Pakettiauto Suomessa 2012 palkinnot.

Kuorma-autoksi valittiin SISU Polar ja pakettiautoksi Mercedes-Benz Sprinter. Palkinnot luovutti julkaisujohtaja Heikki Laurell Auto, Tekniikka, ja Kuljetus-lehdestä. Valinnan tehneeseen raatiin ovat Heikki Laurellin lisäksi kuuluneet kustantaja Klaus Bremer, Rahtareiden kunniapuheenjohtaja Kimmo Puntti, lehden testiasiantuntijat Pentti Mustonen ja Matti Aarnio sekä toimittajat Tero Lahtinen ja Henri Pakarinen.

Timo Korhonen, Oy Sisu Auto Ab, B-Yhtiöt Oy:n julkaisujohtaja Heikki Laurell, Oy Sisu Auto Ab talousjohtaja Maija Elenius, Oy Sisu Auto AB hallituksen puheenjohtaja Olof Elenius,  Veho Group Oy Ab Veho Hyötyajoneuvot johtaja Juha Ruotsalainen

Kuvassa Mercedes-Benz Sprinterin kanssa vasemmalta Veho Hyötyajoneuvot myyntijohtaja, pakettiautot, Antti Puolakkainen, Veho Hyötyajoneuvot johtaja Juha Ruotsalainen ja julkaisujohtaja Heikki Laurell

Fuso Canter 4x4 koeajettu

Auto, tekniikka ja kuljetus/10.05.2012

Neliveto-Canter kulki 5 tonnin kokonaispainolla helposti kakkosvaihteella soratien 35% kaltevuuskulmassa olevaa mäkeä yläs. Edes 45% kaltevuus ei estänyt kipuamista ylös. Samaa tultiin alas ykkösellä ja retarderilla jarrupolkimeen koskematta, vaikka tuntui, että nokan kautta siinä mennään jo ympäri. Hurja suorituskyky maastossa ja 35 sentin maavara tekevät siitä kunnallistöiden, puistotöiden, lumitöiden, sähkölinjojen huippusuorittajan.

Lisää seuraavassa Atk:ssa ja Ajolinjassa.

Uusi MB Antos lähijakeluun !

Auto, tekniikka ja kuljetus/10.05.2012



Mersu esittelee heinäkuussa uuden Antos kuorma-auton lähijakeluun. Se täydentää Atego-Axor-Actros sarjaa sijoittumalla kahden viimeksi mainitun väliin.

Se on räätälöity lähiliikenteeseen kahdella päiväohjaamollaan: lyhyellä ("S") ja keskikokoisella ("M"). Pääpaino on kuljettajan työn helpottamisella: suorat askelmat ja helposti sisään ja ulos, hyvä näkyvyys ja helppo käsiteltävyys ahtaissa paikoissa, jakelutyön tykötarpeet 2,30 m leveässä ohjaamossa käden ulottuvilla kevyttä kenttäruokailua myöten.

13 moottorivaihtoehtoa 238 - 510 hv välillä, automaattivaihteisto, seisovaan esteeseen reagoiva jarruavustin tehostavat kahden erikoismallin, Antos Loaderin ja Antos Volumerin menoa.

Antos Loader on alumiinin ja hiilikuidun käytöllä omapainoltaan vain kuusi tonnia ! Kantavuutta Loader saa siten kerrassaan mahtavasti.

Antos Volumer on varustettu vain 88 cm korkealla alustalla. Täyskorkealla päällirakenteella voi siten olla yli kolme metriä sisäkorkeutta!

Vuoden Kuorma-auto Suomessa 2012 ja Vuoden pakettiauto Suomessa 2012 on valittu

Auto, tekniikka ja kuljetus/08.05.2012

Voittajat valittiin perinteisen ammattilaisraadin toimesta. Valinta suoritettiin autoista saatujen kokemusten ja tietojen pohjalta.

Sisun valinta oli tarkan pohdinnan tulos. Merkin menestys rekisteröintitilastoissa on ollut viime vuosina melko vähäistä. Uusia Polar-malleja liikkuu sentään jo maanteillämme jonkin verran. Mallisto on myös täydentynyt - siitä esimerkkinä olkoon uusi tienhoitoauto Sisu Works.

Yhteistyö saksalaisen Mercedes-Benzin kanssa on tuonut tekniselle puolelle uusia hyviä ratkaisuja. Moottoritekniikka on alan kärkeä - enää ei taistella maailman eri moottorivalmistajien kanssa.

Auto, tekniikka ja kuljetus onnittelee Sisua.

Valinnan perusteet, Sisu Polar

- Suomeen suunniteltu auto.
- Pitää kotimaista autoalan osaamista hengissä.
- Uudenaikaista tekniikkaa on sovellettu taiten suomalaisiin erikoisolosuhteisiin.
- Runko ja akselistot ovat vahvoja ja huonoille teille sopivia.
- Tehdasvalmiit erikoisajoneuvot ovat heti valmiita työhön ja auto on kokonaisuutena valmistettu päällirakenteineen.
- Hyvä valmistajakumppanuus yhdistettynä toimivaan huoltoverkkoon antaa turvaa auton omistajalle.

Pakettiauton kohdalla valinnan perusteena käytettiin kokemuksia eritoten talvioloissa, asiakkaiden mielipiteitä ja muita autosta hankittuja tietoja.

Loppuvalinta oli tarkan pohdinnan tulos. Sprinter on omassa luokassaan osoittautunut myyntimenestykseksi. Sen markkinaosuus on hyvin korkea. Se kertoo mallin soveltuvuudesta maamme oloihin.

Sprinter-mallisto on hyvin laaja. Auto on umpikaapeissa vahva niin pakettiautona kuin kevyenä kuorma-autonakin. Sprinterillä on paljon käyttäjiä myös henkilökuljetusten ammattilaisten joukossa. Mallia on liikenteessä niin linja-autona kuin taksinakin. Oma erikoinen käyttäjäryhmä löytyy nelivetoisten tarvitsijoista, heistä esimerkkinä olkoot sähkölaitokset ja Puolustusvoimat.

Tekninen puoli on pysynyt hyvin ajan tasalla. Uudet moottorit ovat taloudellisia. Uusi seitsenportainen automaattivaihteisto on osoittautumassa yhdeksi menestystekijöistä.

Auto, tekniikka ja kuljetus onnittelee Mercedes-Benz Sprinteriä.

Valinnan perusteet, Mercedes-Benz Sprinter

- Hyvä kokonaistalous auttaa kuljetuskustannusten hallinnassa.
- Ympäristöystävälliset moottorit kuluttavat vähän.
- Mallisto kattaa lähes kaikki tämän luokan autojen kuviteltavissa olevat käyttötarpeet.
- Huoltoverkosto taustatukineen on laaja ja kaikkialla Suomessa toimiva.
- Jälleenmyyntiarvo on korkea parantaen auton omistajalleen aiheuttamaa taloudellista rasitusta.

Citroënin tavara-autojen kevyemmät mallit Berlingo Van ja Jumpy uudistuvat

Auto, tekniikka ja kuljetus/07.05.2012

Uudistusten myötä polttonesteen kulutus ja pakokaasupäästöt pienenevät. Molempien mallien vakiovarusteena ovat ESP ajovakauden- ja pidonhallinta ja ilmastointi. Ensi syksystä lähtien Jumpy on saatavana kuusivaihteisella automaattivaihteistolla varustettuna.











Uuden Citroën Berlingo Van-mallin etuosassa on leveämpi ja pyöristetympi, ajovaloihin saakka yltävä säleikkö, jossa on uudistettu Citroën-logo. Ajovalot ovat entisen malliset, mutta niiden toiminnot on sijoitettu uudelleen. Esimerkiksi vilkut ovat nykyisin valoyksikön sivulla. Etupuskurin leveämpi ilmanottoaukko antaa mallille uudistuneen ilmeen. Sivulta katsottuna merkittävin parannus liittyy sivupeilien muotoiluun.











Uudessa Citroën Jumpyssa on muotoilultaan uudistettu etuosa, jossa on esimerkiksi leveä, etuvaloihin saakka ulottuva kromisäleikkö ja uusi Citroën-merkki. Uusi ilme näkyy selkeästi myös auton takapuskurissa.

Polttonesteen kulutusta on vähennetty moottorien hienosäädöllä. HDi 90-moottorin CO2- päästö on pienentynyt 9 g/km ja HDi 163-moottorin 11 g/km.

Uuteen Citroën Jumpyyn on saatavana kuusivaihteinen automaattivaihteisto, joka on saatavissa HDi 163 -moottorin kanssa syyskuusta alkaen.

Ulkomainen kuljetuskalusto vakiinnuttanut asemansa Suomen tieverkolla

Auto, tekniikka ja kuljetus/04.05.2012

Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n järjestämä liikennelaskenta osoitti, että ulkomaisten kuorma-autojen määrä Suomen tieverkolla on pysynyt korkealla tasolla. Ulkomaisten osuus oli 7,7 % raskaan liikenteen ajoneuvoista, kun se syksyllä 2010 suoritetussa laskennassa oli 7,3 %. Venäjälle suuntautuva liikenne Vaalimaan rajanylityspaikalla laskettiin erikseen. Siellä ulkomaisen kaluston osuus oli yli 94 %. Liikennelaskennan kokonaisvolyymi kaikissa mittauspisteissä oli 11 637 raskasta ajoneuvoa. Ulkomaisia kuorma-autoja laskettiin 896, joista venäläisiä 281.

Suomen tieverkolla liikennöivät ulkomaiset kuorma-autot voidaan jaotella kolmeen ryhmään: kansainvälisessä liikenteessä oleviin, laillisia kabotaasikuljetuksia* suorittaviin sekä laittomasti Suomen sisäisiä kuljetuksia harjoittaviin. Kuljetus on laiton, jos kuljettajalla ei tarkastushetkellä ole esittää kansainvälistä rahtikirjaa, jolloin poliisin tai tulliviranomaisen tulisi keskeyttää kuljetus. Laittoman kuljetuksen paljastaa ainoastaan tehokas valvonta. SKAL vaatii, että poliisi ja tulli terävöittävät kabotaasiliikenteen valvontaa, jotta epätervettä harmaata taloutta saadaan kitkettyä kuljetusmarkkinoilta.

Liikennelaskenta osoittaa, että tieverkkoamme käyttää päivittäin runsas joukko ulkomaisia kuorma-autoja, jotka eivät osallistu tienpidon kustannuksiin. Tiestön rahoituksesta vastaavat suomalaiset yritykset ja veronmaksajat. SKAL on esittänyt tiemaksujen käyttöönottoa ja samalla polttoaineveron palautusjärjestelmää kotimaiselle ammattiliikenteelle kustannustaakan kohtuullistamiseksi.
Laskenta suoritettiin 2.5. klo 12.00 ja 3.5. klo 12 välisenä aikana kahdeksassa eri mittauspisteessä:

Hyötyauto 2012 -tapahtuma Lempäälässä 10.5

Auto, tekniikka ja kuljetus/04.05.2012

Ammatti- ja hyötyautojen varustelut ovat viime vuosina kehittyneet nopeasti ja erilaisia, räätälöitäviä ratkaisuja on tullut lisää. Lempäälässä järjestettävän Hyötyauto 2012 -tapahtuman tavoite onkin kerätä ensimmäistä kertaa kaikki uudet mahdollisuudet esittelyyn ja testattavaksi yhdellä kertaa.

Tapahtumassa ovat mukana kaikki isot hyötyajoneuvomerkit Fiat, Ford, Iveco, Mercedes-Benz, Opel, Peugeot ja Volkswagen. Mukana ovat myös oheispalveluita tarjoavat yritykset ALD, B1G, Bosch, Defa, Kenwood, PPCT, Sortimo, Standby, Vallilan takomo, Vianor ja Webasto. Tapahtuman järjestää autoverhoilujen ja asennusten yritys Verhoomo Sorsa.

Osaa tapahtumassa esillä olevista ajoneuvoista on mahdollista kokeilla tapahtuma-alueelle järjestetyllä maasto- ja taitoradalla. Auto- ja tuote-esittelyiden lisäksi ohjelmassa myös Trialin maailmanmestari Tommi Ahvalan Supertrial Stunt Show.

Hyötyauto 2012 -tapahtuma Lempäälässä torstaina 10.5. kello 10-17, osoitteessa: Verhoomo Sorsa, Hulikanmutka 10, Lempäälä.
Lisätietoa: www.hyotyauto.fi/2012

Renault- ja Dacia- tavara-automallisto laajasti esillä Logistiikka- ja kuljetusmessuilla

Auto, tekniikka ja kuljetus/03.05.2012

Nordic Automotive Services Oy vahvisti Helsingin messukeskuksessa toukokuun 9.-12. päivänä järjestettäville Logistiikka- ja kuljetusmessuille tuotavat automallit. Osastolla on nähtävänä seuraavat mallit ja versiot:

RENAULT Master 2.3 dCi 125hv 6MT L3H2 T35 2 3 paikkainen RETKEILYAUTO RENAULT Master 2.3 dCi 125hv 6MT L3H2 13,0m3 NAVI , Huoltoauto
RENAULT Master Doppeli alusta 2.3 dCi 125 hv 6MT L3, Roadliner alumiinilavalla
RENAULT Trafic 2.0 dCi 115hv 6MT L2H1 5,9m3 NAVI
RENAULT Trafic 2.0 dCi 90hv 6MT L2H1 5,9m3 Blonde
RENAULT Kangoo 1.5 dCi 90hv 5MT Confort Maxi NAVI
RENAULT Kangoo 1.5 dCi 90 hv 5MT Confort
DACIA Logan VAN 1.5 dCi 85hv 5MT Ambiance
DACIA Logan Pick-Up 1.5 dCi 85hv 5MT Ambiance
DACIA Duster 1.5 dCi 110 hv 4x4 Laureate, pakettiauto
DACIA Duster 1.5 dCi 110 hv 4x4 Laureate, henkilöauto

SKAL laskee ulkomaisten kuorma-autojen määrää 2.-3.5.2012

Auto, tekniikka ja kuljetus/02.05.2012

Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry järjestää keskiviikosta torstaihin ulottuvan liikennelaskennan selvittääkseen ulkomaisten raskaan liikenteen ajoneuvojen määrän tieverkollamme. SKAL:n vuorokauden laskentajaksolla kokoama tieto voi auttaa viranomaisia tekemään päätöksiä kabotaasiliikenteestä* ja sen valvonnan kehittämisestä. SKAL toteutti vastaavan liikennelaskennan edellisen kerran syksyllä 2010.

Ulkomaisten ajoneuvojen määrien perusteella voidaan arvioida esimerkiksi sitä, kuinka suurta lisärahoitusta tienhoitoon voitaisiin saada keräämällä ulkomaisilta kuorma-autoilta tiemaksuja.

Laskenta on aloitettu tänään keskiviikkona 2.5. klo 12.00 yhdeksässä eri mittauspisteessä. Laskentaa tekevät pääsääntöisesti logistiikka-alan opiskelijat tukkimiehen kirjanpidolla. Lisäksi kameroilla lasketaan liikennemäärät Vuosaaren satamasta sekä Vaalimaan rajanylityspaikalta.

SKAL lähettää tiedotteen laskennan tuloksista 3.5.2012 kello 15 mennessä.

*Kabotaasi = toisesta EU- tai ETA-valtiosta tulleen kuljetusyrityksen kuorma-autolla voidaan suorittaa enintään kolme maan sisäistä kuljetusta viikon sisällä Suomeen päättyneen kansainvälisen kuljetuksen jälkeen.

Täysin uusi Ford Transit Custom

Auto, tekniikka ja kuljetus/19.04.2012



















Täysin uusi Ford Transit Custom on ensiesittelyssä Birminghamin hyötyajoneuvonäyttelyssä. Ajoneuvo vie tonniluokan hyötyajoneuvojen tyylin ja toiminnallisuuden uudelle tasolle.

Transit Custom edustaa Fordin tonniluokkaisten ajoneuvojen täysin uutta sukupolvea. Ajoneuvo on merkittävä askel Fordin sitoutumisessa päivittää hyötyajoneuvojensa valikoima vuoteen 2014 mennessä.

Ford Transit Customin tavoitteena on laajentaa osuuttaan segmentissään ja tavoitella laajempaa ammattilaisten ja pienyritysten joukkoa uudella rohkealla muotoilulla, henkilöautomaisilla sisätiloilla ja erinomaisella ajodynamiikalla.

"Transit Custom on täysin uudenlainen tonniluokan ajoneuvo Fordilta", sanoo Jesus Alonso Euroopan Fordin hyötyajoneuvojen markkinoinnista, myynnistä ja huollosta vastaava johtaja. "Se on tyylikäs ja nykyaikainen pakettiauto, jota asiakkaat voivat ylpeinä pitää pihallaan, mutta joka on samalla vahva ja käytännöllinen hyötyajoneuvo."

"Uuden malliston lanseeraus merkitsee Fordin globaalin hyötyajoneuvomalliston tulevaa muodonmuutosta. Vuosi 2012 on jännittävä hyötyajoneuvojemme liiketoiminnalle, sillä esittelemme tulevien kuukausien aikana useita uusia malleja."

Transit Custom -mallisto, johon kuuluvat niin pakettiautot kuin alustat ja jatko-ohjaamoalustat tulee myyntiin Euroopassa ja muilla globaaleilla markkinoilla myöhemmin vuonna 2012. Transit Custom -mallistoa ei myydä Pohjois-Amerikassa.

Iäkkäiden aiheuttamat kuolinonnettomuudet lisääntyivät alkuvuonna

Auto, tekniikka ja kuljetus/16.04.2012

Tämän vuoden tammi-maaliskuussa iäkkäät yli 64-vuotiaat kuljettajat aiheuttivat yhteensä 16 kuolinonnettomuutta. Niistä valtaosa oli pääteillä tapahtuneita kahden ajoneuvon välisiä nokkakolareita.

Iäkkäiden onnettomuusmäärä lisääntyi 7:llä ja palasi kahden vuoden takaiselle tasolle. Alkuvuonna iäkkäät aiheuttivat lähes kolmanneksen kaikista kuolonkolareista.

Muiden ikäryhmien onnettomuusmäärät pysyivät ennallaan, ilmenee liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien ennakkoraportissa.
Yhteensä tutkijalautakunnat tutkivat vuoden ensimmäisellä neljänneksellä 59 kuolinonnettomuutta, joissa menehtyi 63 henkeä. Heistä 6 oli jalankulkijoita. Polkupyöräilijöitä ei tieliikenteessä kuollut alkuvuonna lainkaan.

Moottoriajoneuvojen väliset yhteenajot lisääntyivät, mutta yksittäisonnettomuuksien ja kevyen liikenteen onnettomuuksien määrät pysyivät ennallaan. Raskas ajoneuvo oli kuolinonnettomuuden pääaiheuttajana vain 3:ssa tapauksessa, mutta vastapuolena peräti 26 onnettomuudessa, mikä on 11 enemmän kuin viime vuoden tammi-maaliskuussa.

Aikaisemmista vuosista poiketen alkuvuonna kuolinonnettomuuksissa oli osallisina 2 mopoa, toinen onnettomuuden pääaiheuttajana, toinen vastapuolena. Edellisvuosien tammi-maaliskuussa kuolemaan johtaneita mopo-onnettomuuksia ei ole tapahtunut lainkaan.

VALT-ennakkoraportti tammi-maaliskuu 2012 kokonaisuudessaan www.lvk.fi

Ensimmäiset YETD-finalistit selvillä

Auto, tekniikka ja kuljetus/16.04.2012

Mikko Kemppainen ja Miika Karesma olivat kaksi parasta Young European Truck Driver -aluekilpailussa Loimaalla ja Petri Ojala ja Marko Niemelä puolestaan Kouvolan aluekilpailussa. Nämä neljä jatkavat Suomen kansalliseen loppukilpailuun.

Loput kahdeksan finalistia selviävät neljässä seuraavassa aluekilpailussa. Kaikissa aluekilpailuissa kilpaillaan taloudellisen ja turvallisen ajamisen, ajoneuvoyhdistelmän käsittelyn, kuormansidonnan sekä ensiavun taidoissa.

Aluekilpailuihin selvitti tiensä 141 teoriakokeessa parhaat pisteet saanutta nuorta kuljettajaa.

Aluekilpailut jatkuvat 21. huhtikuuta Jalasjärvellä ja 22. huhtikuuta Jyväskylässä. Viimeiset kaksi kilpailua järjestetään 28. huhtikuuta Kuopiossa ja 29. huhtikuuta Oulussa. Jokaisesta aluekilpailusta pääsee kaksi parasta Suomen loppukilpailuun, joka järjestetään 11. - 12. toukokuuta.

Voittaja selviää lauantaina 12. toukokuuta Helsingin Messukeskuksessa Logistiikka - Kuljetus 2012 -messujen yhteydessä järjestettävässä finaalissa. Lisätietoa kilpailusta löytyy osoitteesta www.scania.fi

Liikenteessä siirryttiin kesänopeuksiin

Auto, tekniikka ja kuljetus/12.04.2012

Vaikka kevät on tänä vuonna tullut keikkuen, on yksi varma kevään tulosta muistuttava merkki kesänopeusrajoituksiin siirtyminen. Liikennevirasto aloitti talviajan alennettujen nopeusrajoitusten poistamisen pääsiäisen jälkeen.

Päätiestöllä talven ajaksi 80 kilometriin tunnissa alennetut nopeusrajoitukset palautetaan 100 kilometriin tunnissa. Moottoriteillä nopeusrajoitus nostetaan 120 kilometriin tunnissa lukuun ottamatta tieosuuksia, joilla on pysyvä alempi rajoitus.

FORD ja PSA PEUGEOT CITROËN päivittävät diesel-moottoreitaan

Auto, tekniikka ja kuljetus/11.04.2012

Fordin ja PSA-yhtymän kaksitoistavuotta kestänyt yhteistyö dieselmoottorien kehittämisessä ja valmistamisessa rakoilee.

Moottoreita on tähän mennessä valmistettu, yli 20 miljoonaa kappaletta, kahdessa eri kategoriassa. Ensimmäinen moottoriperhe pitää sisällään 1,4 ja 1,6 -litraiset ja toinen 2,0 -litraa ja suuremmat - moottorit.

Keskinäisissä neuvotteluissa päädyttiin ratkaisuun jossa molemmat valmistajat siirtyvät itsenäiseen kehitystyöhön isompien ( 2,0 litraiset ja suuremmat) moottorien osalta. Syynä erilaiset tulevaisuuden käyttötarpeet ja uudet säännökset.

Päätös ei vaikuta jo tuotannossa olevien moottorien valmistukseen. Muutos koskee alkuvaiheessa vain vuosikymmenen puolivälissä ilmestyviä hyötyajoneuvojen moottoreita.

Pisteytykseen perustuva liikennerikkomusten seuraamusjärjestelmä etenee

Auto, tekniikka ja kuljetus/21.03.2012

Kun kymmenen auto ja kuljetus -alan etujärjestöä jättää eduskunnassa esityksen järjestelmän kehittämisestä liikenne- ja viestintäministeriölle sekä oikeusministeriölle. Auto, Tekniikka ja Kuljetus -lehden aikaisemmin esille nostama ongelma Suomen ajokieltojärjestelmässä koskettaa läheisesti tuhansia kansalaisia joka vuosi. Asiasta lisää 3. huhtikuuta ilmestyvässä numerossamme.

Maailman ympäri Citroën C-Zero sähköautolla

Auto, tekniikka ja kuljetus/14.03.2012

Ensimmäisen kerran autoilun historiassa matka maailman ympäri tehdään sarjavalmisteisella sähköautolla. Helmikuun alussa Ranskasta alkanut The Electric Odyssey- retki päättyy 17 maan läpiajon jälkeen syyskuun lopussa Pariisin Autonäyttelyyn.

The Electric Odyssey on kahden nuoren ranskalaisen insinöörin idea. Xavier Degon ja Antonin Guy ovat molemmat työssään perehtyneet sähköautoilun tarjoamiin mahdollisuuksiin ja haasteisiin. Heidän matkansa tavoitteena on osoittaa nykyaikaisen sarjatuotantona valmistetun sähköauton soveltuvuus jokapäiväiseksi käyttöautoksi eri puolilla maailmaa.

17 maata - 25 000 kilometriä

Autoilun aikakirjoihin pysyväksi merkinnäksi jäävä matka alkoi 11. helmikuuta Strasbourgista Ranskasta. Reitti kulki Belgian läpi Rotterdamin satamaan Hollantiin. Siellä Citroën C-Zero lastattiin laivaan, joka purki USA:n teillä ennennäkemättömän sähköauton New Yorkin satamaan kuluvan maaliskuun alussa.

New Yorkista reitti kulkee Chicagon kautta Nebraskan ja Utahin osavaltioiden läpi Kaliforniaan. San Franciscosta matka jatkuu merirahtina yli Tyynenmeren Tokioon. Aasian kierroksen aikana Citroën C-Zero kulkee Japanin, Singaporen, Thaimaan ja Kiinan länsiosien kautta Kazakstanin läpi Venäjälle. Reitti koukkaa Moskovan kautta, josta taival suuntautuu Ukrainaan ja edelleen Puolan ja Tsekin läpi Saksan kautta päätöspisteeseen Pariisiin.

Kilometrejä 17 maan kautta kulkevan The Electric Odysseyn aikana Citroën C-Zeron mittariin kertyy noin 25 000 km. Latauskulujen on laskettu olevan 250 euroa eli noin 320 USA:n dollaria.

Reaaliaikainen seuranta netin kautta

The Electric Odysseyn etenemistä ja tapahtumia voi reaaliaikaisesti seurata osoitteesta http://www.electric-odyssey.com/. Sivustolta on kuvakerronnan lisäksi linkit projektin Facebook- ja Twitter-sivuille. Matkan virstanpylväistä kuljettajat syöttävät filmimateriaalia myös YouTube-sivustolle.

Suomen Puunkuormaajamestaria etsitään 27. kerran

Auto, tekniikka ja kuljetus/08.03.2012

Cargotec Suomi, Veho Hyötyajoneuvot/ Mercedes-Benz sekä Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry yhteistyökumppaneineen järjestävät kilpailukaravaanin, joka kiertää 27 paikkakuntaa aloittaen 16.4. Lahdesta ja päättyen kesäkuun 15. päivänä Haapamäelle.

Alkukilpailujen jälkeen viisi lääninmestaria ja seitsemän nopeinta haastajaa kisaavat Suomen Puunkuormaajamestarin tittelistä 31.8. FinnMetko 2012 -messujen yhteydessä Jämsässä.

Palkintoina Buster -alumiinivene sekä kaksi Mercedes-Benz perehdytysmatkaa Saksaan.

Alkukilpailujen aikojen perusteella palkitaan naistensarjan voittaja Metsäalan Kuljetusyrittäjät ry:n luovuttamalla palkinnolla. Alkukilpailujen aikojen perusteella selviää myös veteraanisarjan voittaja.

Kilpailualustoina ovat Mercedes-Benz Actrosit. Autot ovat tyypiltään 3360 6x4, 33 t kokonaismassalla ja 15,9 l V8 -moottoreilla, joiden maksimiteho on 598 hv ja vääntömomentti 2 800 Nm. Autot on varustettu Mercedes PowerShift vaihdeautomatiikalla. Kilpailupaikoilla koeajettavana myös muita Mercedes-Benz hyötyajoneuvoja sekä SISU Timber DK16M 6x2, Fuller vaihteistolla.

SKAL suosittelee Tilaajavastuu.fi-palveluun liittymistä

Auto, tekniikka ja kuljetus/07.03.2012

Tilaajavastuulaki edellyttää työn tilaajaa selvittämään sopimuskumppaninsa valmiudet hoitaa lainmukaiset velvoitteensa. Näin varmistetaan, että alihankkijat ja työvoimaa vuokralle antavat yritykset noudattavat työnantajavelvoitteita.

SKAL suosittelee jäsenyrityksilleen liittymistä Tilaajavastuu.fi-palvelun Luotettava kumppani -ohjelmaan. Ohjelma helpottaa yrittäjän arkea ja saattaa parantaa yrityksen asemaa tarjouskilpailussa.

Tilaajavastuu.fi-palvelu tarjoaa kuljetuspalveluiden tilaajille työkalun tilaajavastuulain edellyttämien tietojen vaivattomaan tarkistukseen.

Tilaajavastuutietojen tulostaminen on ilmaista tilaajaosapuolelle, mikäli tarjoava yritys on liittynyt palveluun. Palvelulla torjutaan harmaata taloutta ja epätervettä hintakilpailua.

Luotettava kumppani -ohjelmaan liittyminen helpottaa sekä kuljetusyrityksen omaa että tilaavan yrityksen työtä tarjousvaiheessa. Ohjelman tuottama tilaajavastuuraportti sisältää kaikki tilaajavastuulain edellyttämät asiakirjat, jolloin yrittäjän ei tarvitse itse olla yhteydessä eri viranomaisiin. Tilaajavastuulain edellyttämät tiedot päivittyvät rekisteriin kahden kuukauden välein.

Tavoitteena kattava tilaajavastuurekisteri kuljetusalan yrityksistä. SKAL:n näkemyksen mukaan Tilaajavastuu.fi-palveluun liittyminen on yrityksille kannattavaa nykyisessä kilpailutusmenettelyssä.

Uusi suurempi Opel Combo

Auto, tekniikka ja kuljetus/02.03.2012




















Uusittu Opel Combo perustuu pitkälti Vuoden pakettiautoksi 2011 valittuun Fiat Doblòon. Fiatin tavoin myös Opelia on saatavissa kahdella eri akselivälillä ja korkeudella.

Comboon saa liukuovet molemmille sivuille sekä epäsymmetrisesti jaetut takaovet. Lyhyeen versioon mahtuu tavaraa 3,8 kuutiometriä ja pitkään versioon 4,6 kuutiometriä. Nostokorkeus on 54 senttiä.

Opel Comboon saatavista moottoreista neljä toimii dieselillä, yksi bensiinillä ja yksi maakaasulla. Dieselmoottorien tilavuudet ovat 1,3 (66 kW), 1,6 (77 kW) ja 2,0 (99 kW) -litraa. Maakaasulla toimivan moottorin teho on 88 kW. Dieselmoottorien huoltoväli on 35 000 kilometriä tai yksi vuosi.





















Comboa on saatavana myös viisi tai seitsemän paikkaisena henkilöautona.

Uudet ohjeet elintarvikekuljetuksiin: Ohjeet auttavat yrityksiä ja selkeyttävät valvontaa

Auto, tekniikka ja kuljetus/26.01.2012

Elintarvikekuljetusten yleiset hyvän käytännön ohjeet ovat valmistuneet. Ohjeet on tarkoitettu pohja-aineistoksi elintarvikekuljetuksia suorittaville yrityksille, jotta ne voivat laatia elintarvikelainsäädännön edellyttämän omavalvontasuunnitelman toimintaansa varten. Ohjeiden tarkoitus on myös helpottaa ja yhtenäistää viranomaisten valvontatoimia kentällä. Ohjeistus noudattaa EU:n elintarvikeriskien lainsäädäntöä ja Suomessa sitä oli arvioimassa Elintarviketurvallisuusvirasto Evira.

Ohjeet laatineessa työryhmässä oli mukana Eviran edustajan lisäksi elintarvikealaa palvelevia kuljetusyrityksiä. Työskentelyä koordinoivat Logistiikkayritysten Liitto ry ja Elintarvikealan Kuljetusyrittäjät ry.

Omavalvontaohjeen merkitys

Elintarvikekuljetusten valvonnan lähtökohtana on, että kuljetuksissa toimivien tulee tehdä kirjallinen ilmoitus toiminnan aloittamisesta tai olennaisesta muutoksesta toiminnassaan vähintään neljä viikkoa aikaisemmin oman kotikuntansa elintarvikeviranomaiselle. Omavalvontasuunnitelma on oltava valmiina toiminnan käynnistyessä. Sen runkona voi olla esimerkiksi nyt julkaistavat Hyvän käytännön ohjeet täydennettynä tarvittavilla liitteillä. Lisäksi toimijalla tulee olla ajantasaiset tiedot käytössään olevista tiloista ja kuljetusvälineistä.

Ohjeiden päivittämisestä vastaavat Logistiikkayritysten Liitto ry ja Elintarvikealan Kuljetusyrittäjät ry yhdessä. Päivitys tehdään tarvittaessa esimerkiksi lainsäädännön muuttuessa.

Ohjeistus on ladattavissa SKAL:n (www.skal.fi) ja Logistiikkayritysten Liiton verkkosivuilta (www.logistiikkayritykset.fi).

Kirkkonummelle uuden polven kirjastoauto

Auto, tekniikka ja kuljetus/12.01.2012


Uusi kirjastoauto vihitiiin käyttöön keskiviikkona 11.1. Kirkkonummen torilla. Auto on ensimmäinen kuorma-auton alustalle Suomessa rakennettu kirjastoauto. Kirjastotila on erillinen yksikkö ja se voidaan siirtää uudelle alustalle kun ensimmäinen on ajettu loppuun.

Auton korin on toteuttanut DAF XF 105.410 -alustalle EKT M. Vähämaa Oy. Kirkkonummella kirjastoauto palvelee koulukirjastona 3.000 niteen vaihtuvalla kokoelmalla. Auton välityksellä koko kirjastolaitoksen kokoelma on oppilaiden käytettävissä.

Kirjastoautossa on helposti vaihdettavia kirjavaunuja, jolloin eri asiakasryhmiä voidaan palvella hyvin. Kuntalaiset ovat ahkeria lainaajia ja autossa tehdään yli 120.000 lainaa vuodessa.

Autosta lisää seuraavassa lehdessämme.

Toimitusjohtaja Tom Niemistö jättää Iveco Finland Oy:n

Auto, tekniikka ja kuljetus/04.01.2012

Toimitusjohtajan tehtävät ottaa vastatakseen Gunni Mikkelsen, joka toimii vastaavassa tehtävässä myös muissa pohjoismaissa.

Uuden myyntijohtajan haku on aloitettu. Ennen uuden myyntijohtajan valintaa Juhani Havia vastaa väliaikaisesti Ivecon myynnistä. Yllämainitut muutokset astuvat voimaan 3.1.2012 ja Tom Niemistö on vapautettu tehtävistään samana päivänä.

 

Lue uusimmasta numerosta

ROKOTE KORONAA VASTAAN
Monikäyttöisten matkailuautojen myynti kasvoi koronavuonna ja toi helpotusta tila-autojen varustelijoiden työllisyyteen.

VTV PALJASTUI JO 2019
VTV:n raportti LP:n lakkauttamisen seurauksista on paljastunut törkeästi vääristellyksi. Lehtemme kirjoitti näistä manipuloinneista jo 2019.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen

 


 

 
"Pääjohtaja Tytti Yli-Viikarin johdolla Valtiontalouden tarkastusvirasto on jäänyt kiinni tarkastusraporttiensa muuntelusta tarkastettavien eduksi...""  
Lue lisää >>


Yhteistyössä:



[ 09.05.2021 22:07 ]