Pullakorillinen sopii hyvin lempinimensä mukaisesti leipomojakeluun.
MAN TGE tarjoaa helppoa ajettavuutta ja NEK-korivarustus laadukkaat ratkaisut jakeluun. Ei muuta kuin kovaa ajoa, mutta varo ylikuormaa.
MAN TGE ja Volkswagen Crafter ovat kaksosia. Vaikka hyötyauto on sama tuote ja molemmat kuuluvat Traton-konserniin, palveluverkosto on Suomessa tyystin eri.
MAN-maahantuojana on Adampolis Finland, liettualaisen Adampoliksen tytäryhtiö. Konservatiivin ei kannata Baltian juuria pelästyä, sillä Adampolis on tehnyt hyvää työtä vuosikymmeniä MAN-merkin parissa. Ja sitä paitsi, monelta asiakkaalta on kuultu, että Suomen edellisen maahantuojaan Keskon K Autoon verrattuna nyt on enemmän meno päällä.
HYVÄKSI HAVAITTU VOIMALINJA
Ajolinja otti koeajoon pullakorisen MAN TGE mallin MAN Centerin hyötyautojen rivistä. MAN on kaksilitraisella 177 heppaisella dieselillä, joka kuljettaa kokonaispainoltaan 3,5-tonnista pakettiautoa riittävällä meiningillä.
Vaihteistona on perinteinen kahdeksanportainen automaatti. Se on kuljettajan näkökulmasta huoleton ja helppo.
Voimalinja, diesel ja automaatti, on edellisen aukeaman asiakkaan kertoman perusteella kestävää sorttia. Taksiyrittäjä vaihdatti moottorin 500 000 kilsassa varmuuden vuoksi. Automaattiloota on edelleen alkuperäinen, ajokilsoja on takana 738 000.
TGE on väkisinkin hyvin perusvarustettu, josta pitää osaltaan huolen viime heinäkuussa voimaan tulleet GSR2-turvallisuusasetukset. Vanhan ajan karvalakkimallit ovat myös pakuissa historiaa. Koeajokissa on mm. lämmitettävä tuulilasi ja keskinäyttöön tuleva peruutuskameran näkymä, tarpeellisia varusteita.
Kuljettajan paikalla ovat asiat melko mallikkaasti. Digitaalinen mittaristo on selkeä, eivätkä tekstit ole piiperrystä. Käynnistys tapahtuu napista, joka on tyypillisen virta-avaimen paikalla ohjauspylväässä. Avainkoteloa tarvitaan edelleen, kun avataan ovi kaukosäätimellä. Hyvä jakeluautovaruste olisi, jos kuljettajan ovi aukeaisi lukituksesta kuljettajan tullessa oven luo.
NEK-varusteinen umpikoripaku lämmittimellä, samat korivarusteet kuin isommassakin jakeluautossa.
Liikkeellelähtö tapahtuu vaivattomasti, joka sopii hyvin nopean pullakuskin maailmankuvaan. Ajosuunnan saa päälle näppärästi oikeasta viiksestä ja sähköinen käsijarru kytkeytyy pois itsestään, kun painaa kaasua.
Nahkaisessa lämmitettävässä ratissa on miellyttävä tunto. Varsin pitkäakselinen auto on luontaisesti vakaa eikä sähköisesti tehostettu ohjaus pilaa menofiilistä. Kiihdytyksessä kuuluu selvästi automaattilaatikon luisto ja moottorin ääni, tasakaasulla molemmat rauhoittuvat.
Kuljettajalla on ohjaamossa seesteinen olo, joka tulee saksalaisesta täsmällisyydestä – vaikka auto Puolassa kootaankin. Laatu kostuu pienistä yksityiskohdista. Yleisnäkymä on ajanmukainen näyttöjen grafiikkaa myöten.
Ajanmukaisuutta, ei välttämättä käytettävyydeltään parasta mahdollista, on monien toimintojen ohjaus kosketuksella toimivasta keskinäytöstä (10,4 tuumaa). Esimerkiksi ilmastointikokonaisuuden hallinnassa joutuu katseen viemään useaksi sekunniksi pois tiestä, kun haluaa vaikka säätää puhallusta. Hyvä sentään on, ettei monitoimiratissa ole rasittavia hipaisunäppäimiä.
Ohjaamossa on säilytystilaa siinä, missä se on mahdollista. Kun matkustajien penkkiosat nostaa ylös, avautuu kookas tila. Kojetaulun päällä on kolme kaukaloa.
KUORMATILASSA ASIAT HYVIN
Kuormakorin on valmistanut NEK, joka on jakeluautojen korituksissa vahva tekijä. Korilla on sisäpituutta 4,5 metriä ja korkeutta 2,2 metriä. Kyytiin mahtuu varsin mukavasti rullakoita ja lavatavaraa.
Lastaus ja purku tapahtuvat jouhevasti kuin isommassakin jakeluautossa. Dhollandian 750 kiloa kantavaa perälautaa on helppo käyttää laudalla seisten johtokapulalla tai kaukosäätimellä. Ulkona sivuseinässä vasemmalla on myös käyttökytkimet.
Kuormansidontaan on laajat mahdollisuudet. Sidontakiskot ovat kahdessa kerroksessa ja lisäksi on lattiakoukut. Lattia on vaneria, sidontavyötelinekin on. Led-valot tarkoittavat, että valaistus lähenee leikkausalioloja.
Varustukseen kuuluu myös nelikilowattinen lämmitin, joka puhaltaa lämpöä etuseinästä. Lämmittimen on valmistanut SSC Heating Systems, joka kertoo olevansa Pohjolan johtava valmistaja kuormatilalämmittimissä. Yritys kertoo tehneensä Scanian kanssa ensimmäisen sähkökäyttöisen lämmittimen kuormakoriin.
Koeajokin ongelmaksi voi tulla kantavuuden loppuminen, kun sitä on maltilliset 770 kiloa. Tämä on yleinen vitsaus pullakorimaailmassa, jossa suositaan pakettiautoversiota säännösten takia. B-kortillisia kuljettajia löytyy paremmin kuin vähintään C1-kortillisia ammattipätevyydellä. Digipiirturi tulee näihinkin, mutta vain kansainväliseen liikenteeseen, ei siis lähileipomojakeluun.
Jos virkavalta vaakaisi enemmän pullakorisia, monessa tapauksessa jouduttaisi harkitsemaan suuremman kokonaispainon alustaa. Tukholman alueella on ratsioissa jäänyt kiinni valtava määrä ylipainoisia pakettiautoja.
Lähes kaikki on kohdallaan. Marista voi ilmastoinnin säädöistä, jotka ovat kosketusnäytön takana.
KAAHAUS KOSTAUTUU
Koeajokin korkeus on 3,2 metriä. Vaikka ilmanohjain onkin virtaviivaistamassa ilmavirtauksia, puuskainen tuuli haluaisi yli satasen vauhdissa ottaa ohjaksia. Turvallisuusnäkökohdasta voidaan pitää erikoisena, että pullakorisille sallitaan 120 km/h ajonopeus. Tuuli haukkaa avonaiseen alustaan ja etuseinän sivuihin, jotka ulottuvat ohjaamon yli. Peltikoriset pakut eivät ole näin herkkiä tuulioloille.
Polttoaineen kulutuslukemat antavat myös vahvan suosituksen, että ajetaan iisisti. Vastatuulessa motarilla Nurmijärveltä Tampereelle 100 km/h vakionopeussäätimellä ajettaessa kulutus oli ajotietokoneen mukaan 16,5 l/100 km. Kun palattiin takaisin myötätuulessa 90 km/h vakkarissa, kulutus oli enää 10 l/100 km. Lähiajossa kulutus oli 12 l/100 km luokkaa.
Eli ei muuta kuin kovaa jakeluajoa, mutta ajetaan maantiellä rauhallisesti. Ajoon valmiilla koeajokilla on hintaa 86 500 euroa (alv 0).
MASSAT
Kokonaispaino: 3 500 kg
Omapaino: 2 730 kg
Kantavuus: 770 kg
Perävaunumassa: 3 000 kg
PLUSSAT
+ Vahva kokonaisuus
+ Helppo ajettavuus
+ Kuljettaja viihtyy
MIINUKSET
– Pieni kantavuus
– Ilmastoinnin säädöt kosketusnäytössä
Teksti ja kuvat: Jouni Hievanen
TILAA AJOLINJA |
OSTA DIGILEHTI
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä