Sähköposti Tulosta PDF

Ajolinja 6/2025, Pääkirjoitus

Laittomuudet kuriin, EU antanut keinoja

Maanantai 18.8. oli merkittävä päivä, vaikka harvassa lipputangossa taisi tuolloin Suomen lippu liehua valtoimenaan. Toivottavasti myös rajat ylittävän ammattiliikenteen valvojat eli poliisi, tulli ja rajavartiostojuhlivat, kun toisen polven ajopiirturit tulivat pakollisiksi ulkomaanliikenteessä.
 
Vaikka käväistäisiin pikaisesti käsivarrenLapissa yli 7,5-tonnisella kuorma-autolla Kaaresuvannosta Muoniojoen yli Ruotsin puolen Kaaresuvannossa, tarvitaan uutta älypiirturia. Uusi ajopiirturivaatimus koskee myös yksityisten hevoskuljetuksia ja omia muuttokuormia ulkomaille. Valvonnan suuressa oleellisessa kuvassa ongelmat ovat kuitenkin muulla ja paljon merkittävämmät.
 
Uudet älypiirturit tuovat helpotusta, kun erityisesti itäisten Euroopan maiden kuljetusyritysten harjoittamaa ammattiliikennettä pistetään ruotuun. Lisää suitsemista tarvitaan, kun EU päästi aikanaan itärekat lentoon, vapaan kilpailun nimissä. Saatiin halpoja kuljetuksia ja niiden myötä ongelmia. Tuli laitonta kabotaasia, mutta myös ajo- ja lepoaikojen huijausta.
 
Nyt pitäisi ajopiirturien manipuloinnin olla hankalampaa. Mutta onko se nörtille mahdottomuus, jää nähtäväksi. Uusi piirturi tallentaa sijainnin automaattisesti. Valvoja voi tarkistaa rajalla tai muuallakin tien päällä, missä autolla on liikuttu.
 
Virkavallalla on etävalvontalaitteet, jolla voidaan ohi ajavasta kuorma-autosta tunnistaa laittomuuksia. Yksi valvonnan perusasia on, että ulkomaan autossa on oikeanlainenpiirturi. Jos se ei ole säännösten mukainen, määritellään rikos vakavimmaksi Euroopan laajuisessa ERRU-rikejärjestelmässä. Kun rikkeitä kerääntyy kuljetusyritykselle tarpeeksi, liikenneluvan menetys on ihan oikeasti vaarassa.
 
Entistä tehokkaampi valvonta on mahdollista uuden piirturin myötä myös kotimaan liikenteessä, kunhan etävalvonta saadaan täyteen loistoon. Toisen sukupolven älypiirturi on asennettu uusiin kuorma-autoihin vuoden 2023 elokuusta lähtien.
 
Mitkään uudet piirturit ja mahtavimmatkaan valvontalaitteet eivät toimi ilman valvontaresursseja. Tien päällä ammattiliikenteessä tapahtuu niin paljon rikkeitä, että isompia ja pienempiä ratsioita tarvitaan jatkuvasti harmaan talouden suitsemiseen.

 
Lue uusimmasta numerosta

HÄRMÄN PUUAUTOKINGI
Power Truck Show:ssa oli yli 600 autoa, joista paras kotimainen oli Niclas Hautasen Volvo FH16 Aero 780 XXL Deluxe.

HAKUNA MATATA – EI
HUOLIA, EI ONGELMIA

Tenholassa haluttiin pysyä tutussa Vehon Raaseporin korjaamossa. Mutta merkki vaihtui, myös kärryssä ja nosturissa.

Pääkirjoitukseen
Tilaa lehti



Yhteistyössä


[ 15.09.2025 07:24 ]

Mainospalkki