Sähköposti Tulosta PDF

Ajolinja 5-6/2021, Pääkirjoitus

Alkoholisti ammattiliikenteessä on ydinpommi

Huittisissa ADR-yhdistelmän kuljettaja oli humalassa ajaessaan pellolle. Kuljettaja oli naukkaillut työpäivän mittaan ja ilmeisesti se ei ollut ensimmäinen kerta (Onnettomuusselostus sivuilla 14–16). Tapahtuma pisti miettimään alkoholia ammattiliikenteessä.
 
Ensinnäkin keho tottuu humalatilaan. Suurikaan alkoholipitoisuus ei näy välttämättä ulospäin, puhe ei ammattikäyttäjällä sammalla. Hengitys toki haisee, mutta sitä pyritään peittämään enemmän tai vähemmän onnistuneesti esimerkiksi hajusteilla, purukumeilla ja yskänpastilleilla.
 
Toisilta lähtee alkoholin käyttö lapasesta herkemmin kuin toisilta. Rankkaan juomiseen tai jatkuvaan tissutteluun sysää monesti elämän koettelemukset ja niitähän riittää. On avioeroja, taloudellisia vaikeuksia, mielen sairauksia, ties mitä. Kaikki eivät tarvitse juomaputkeen mitään syytä.
 
70-luvulla saattoi työnjohtaja lähteä työntekijöiden iloon mukaan kesken työpäivän. Ulkomaanliikenteen kuljettajien juopotteluista on paljon tarinoita – eräskin kaatoi vehkeensä täydessä taikinassa. Osa hävisi reissuissa pitkiksi ajoiksi. Suurtakaan alkoholinkäyttöä keikoilla ei ihmeemmin paheksuttu, kunhan työt hoituivat joltisesti.
 
Nykyisin on itsestäänselvyys, että alkoholin käytölle on työelämässä nollatoleranssi. Kärynnyt ohjataan hoitoon. Tämän lehden onnettomuustapauksessa kuljettajan asiat ehtivät luisua aivan liian pitkälle. Kukaan ei viheltänyt peliä poikki. Hän ehti tuhota liikaa omaa elämäänsä ja muiden omaisuutta.
 
Harvassa ovat alkoholistit, jotka pystyvät lopettamaan omin avuin. Siksi tarvitaan ammattiapua ja sitä on kyllä tarjolla.
 
Moni alkoholisteista on juomisessa peittämisen mestari. Kaappijuopon työt voivat jatkua yllättävänkin pitkään jopa ADR-kuljettajana, kuten Huittisten surullinen tapaus osoittaa. Salajuoppo hän oli työnantajalle, tuskin läheisille.
 
Alkolukko autossa sekä maksa- ja huumetestit työhöntulotarkastuksessa estävät tehokkaasti, ettei alkoholin ongelmakäyttäjiä pääse ammattiliikenteeseen.
 
Mutta huumeet ratissa ovat yhtä paheneva ongelma, mutta ei tietysti niinkään ammattiliikenteessä. Huumekuskeja on jopa puolet päihtyneenä ajaneista. Ja huumelukkojahan ei autoihin ole vielä keksitty, eikä huumekuskin hengitys haise.

 
Lue uusimmasta numerosta

DESIGN SIMO
Järvinen Transport ajaa mursketta pääkaupunki- seudulla vahvimmalla kuorma-autolla. Se on tehty Riikosen Simon uraa kunnioittaen.

STAFFANIN SISU
Suomalaisia Sisuja on tehty 90 vuotta. Yksi näyttävimmistä on Br. Holmberg Transportin tuore Sisu Polar puutavara-auto.

Pääkirjoitukseen
Tilaa lehti



Yhteistyössä


[ 30.07.2021 19:48 ]