Sähköposti Tulosta PDF

Ajolinja 5-6/2022, Pääkirjoitus

Riittävätkö määrätyt lääkkeet

Dieselin korkea hinta on pistänyt miettimään, mitenkähän suomalainen kuljetusalan pienyrittäjä oikein pärjää. Siihen saatiin vastausta, kun Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n tuore Kuljetusbarometri julkistettiin kesäkuussa. Vastaajina oli 425 yhden-kahden auton kuljetusyrittäjää.
 
Iloinen huomio oli, että kaksikolmasosaa on saanut niin paljon ymmärrystä asiakkaalta, että kuljetussopimusta on muutettu. Sille on ollut tarvetta, onhan Tilastokeskuksen mukaan kuorma- ja pakettiautoliikenteen kustannukset nousseet vuositasolla 15 prosenttia.
 
Toisaalta 29 prosenttia kertoo taksaneuvottelujen päättyneen tuloksettomina. Kuudesosa on irtisanonut kuljetussopimuksen. Nämä ovat surullisia kohtaloita.
 
Venäjän hyökkäys Ukrainaan näkyy. Kannattavuus on heikentynyt 68 prosentilla ja kesällä sen arvioi putoavan edelleen 43 prosenttia. Harva kuljetusyritys on ollut kultakaivos ennen kriisiäkään.
 
Hallitus lupasi keväällä kuljetusalalle 75 miljoonaa euroa polttoainetukea. Sen kerrottiin olevan tammi-huhtikuun polttoaineostoista 5 prosenttia. Tällä kaavalla tukea olisi tulossa vain 30 miljoonaa, mutta asia oli kesken Ajolinjan mennessä painoon.
 
Harmillista on, että polttoainetuki tulisi maksiin vasta marraskuussa. 60 prosenttia vastanneista yrityksistä arvioi, että tuki tulee liian myöhään. Tuen määräkin koettiin pienenä.
 
Polttoaineen jakeluvelvoitteen pienentäminen väliaikaisesti eli bio-osuuden vähentäminen on arvioitu pudottavan dieselin hintaa 12 senttiä litralta. On epäilyjä, että siirtyykö alennus tolppahintaan täysimääräisenä. Tämän pitäisi näkyä viimeistään alkusyksystä.
 
Ammattidieseljärjestelmä on myös luvattu toteuttaa, mutta sen valmistelun on kerrottu vievän aikaa. Nopeampi ratkaisu olisi laskea polttoainevero EU-minimiin, kuten esimerkiksi Ruotsi on tehnyt. Tätä vaatii myös SKAL, jos dieselin hinta edelleen nousee.
 
Joka neljäs Kuljetusbarometriin vastanneista kuljetusyrityksistä on hakenut taloudellista tukea, kolmasosa pankilta. Hakijoista 67 prosenttia on tukea saanutkin.
 
Selvää on, että nyt kalustoinvestointeihin suhtaudutaan varovaisesti. Kaksikolmasosaa harkitseekin hankintojen lykkäämistä. Ja kuka on hankkimassa kesän ja syksyn aikana kalustoa, kovasti esillä olleeseen sähkökuormurikalustoon olisi investoimassa yksi prosentti, kaasuun kaksi prosenttia.
 
Lue uusimmasta numerosta

HAASTAJA
Power Truck Show:ssa voi tänä vuonna katsoa Tynjälän osastolla muitakin kuin Scaniaa ja Volvoa. Uljas saksalainen on mukana uusimpana haastajana.

MALMBY TRUCK SHOW
Ruotsalaisserkuilla on pitkät perinteet rekkanäyttelyiden järjestämisessä. Poikkesimme Malmby Truck Show:ssa tutustumassa festaritunnelmaan.

Pääkirjoitukseen
Tilaa lehti



Yhteistyössä


[ 18.08.2022 07:20 ]


Mainospalkki