Ajolinja 9/2025, Pääkirjoitus
Kiinalaiset rekat tulevat,
Suomen suojana erikoiskalusto
Kiinalaiset verkkokaupat lykkäävät tuutin täydeltä pikkupakettia postilaitosten lajittelulinjoille. Länsimaisen kuluttaja ei voi olla tilaamatta, kun on niin halpaa. Asiansa ajavia tuotteitakin on, kun ei sokkona tilaa.
Pian on peruskuluttajan kanssa samassa tilanteessa kuljetusyrityksen johtajatkin. Kiinalaista kuorma-autoa pukkaa Euroopan rekkamarkkinoille. Takana ovat vuodet, jolloin kokeiltiin sydänten jäitä, jotka eivät vielä sulaneet. Esimerkiksi maailman suurimmilla hyötyneuvoalan messuilla Saksassa oli vuosia esillä kiinalaista kalustoa, mutta markkinainvaasio puuttuu.
Nyt ovat toiset ajat. Ja sen ymmärtää. Kuten tämän lehden sähköisen Sany-betoniauton koeajossa (s. 24–27) kerrotaan, modernin uuden kiinalaistehtaan tuotantokapasiteetistä on koronan jälkeen ollut viidesosa käytössä. Jonnekin autoja pitää saada menemään, miksei sitten Eurooppaan.
Kiinalaiset rantautuvat nimenomaan sähköisille hyötyautomarkkinoille. Teknisesti ollaan kutakuinkin EU-kilpailijoiden tasolla. Se mikä hienoistuneisuudessa hävitään, se halvemmalla hinnalla kompensoidaan.
Jos kuljetusyritysten talousosastojen taskulaskimissa on ehjät patterit, peruslaskutoimitus riittää herättämään kiinnostuksen. Varsinkin, kun kiinalaiset ymmärtävät perusasian, että ammattiliikenteen autoissa uskottava huoltoverkosto on toiminnan perusta. Eikä verkostoa ole tarvinnut tyhjästä nykäistä, vaan liittyy yhteen riippumattomien hyvämaineisten korjaamoketjujen kanssa. Näin on tilanne suurten volyymien Keski-Euroopassa.
Pohjola on perinteisesti ollut hankalampi. Esimerkiksi Ruotsissa jopa tunnettua eurorekkamerkkiä Renaultia ei myydä lainkaan. Mutta miksei? Kiinalaisten betoniautojen toiminnalle riittää pääkaupunkiseudulle yksi huoltopiste. Tällaiset yksittäiskappaleet eivät vielä Suomen kuorma-automarkkinoita sekoita.
Suomessa myydään vähän bulkkituotetta, kaksiakselista rekkaveturia. Raskaalla puolella suojelee rekkakaluston erilaisuus. Sen ovat huomanneet keskieurooppalaiset valmistajatkin, kun suomalaiselle kuljetusyrittäjälle sopivaa akselistorakennetta ei hyllystä löydy ja moottoritehotkin jäävät alhaiseksi. Ei kiinalaiset kovin äkkiä Scanioita ja Volvoja ahdistele Vantaan ja Oulun välillä.







