Ajolinja 7/2024, Pääkirjoitus
Terveen rekkakulttuurin perusteet
Sveitsiläinen Renault Trucks johtaja Tarcis Berberat on Suomen ystävä, onhan hänellä vaimokin täältä. Hän on vieraillut Suomen kesäisissä rekkanäyttelyissä, kerran jopa voittanut rekkavetokisan.
Berberatilla on viesti ammattikuljettaja- ja kuljetusyrittäjäkunnalle. Saatte olla ylpeitä suomalaisesta rekkakulttuurista. Kuljettajat kunnioittavat autojaan ja ovat ylpeitä työstään, joka maassa ei niin ole.
Kun tulee boksin ulkopuolelta, näkee paremmin sellaista, mikä on boksin sisällä eleleville itsestään selvyys. Renault-johtaja joutuu työssään painimaan itäisen eteläeuroopan todellisuuden kanssa. Siellä, jossa karjapuskuri ja näyttävät sisustukset ovat harvinaisempaa herkkua kuin ureajärjestelmän ohitukset.
Millainen on sitten suomalainen rekkakulttuuri? Näyttävimmän ja iloisimman kokemuksen tarjoavat rekkanäyttelyt, joissa näkee paljon vahvasti alaan sitoutunutta joukkoa – usein perhekunnittain. Mutta eiväthän rekkatapahtumat ole kuin pintaraapaisu koko alasta. Paljon liikkuu tien päällä sellaisia ammattikuljettajia, joille rekkatyö on tapa hankkia elanto ja vapaa-ajalla ajatellaan muuta.
Ammattikuljettajien sitoutumaton edunvalvontajärjestö Rahtarit on todellinen poikkeus muiden Euroopan maiden kuljettajajärjestöistä. Jäseniä on enemmän kuin missään muualla, niin absoluuttisesti kuin suhteellisestikin. Kertoo tämänkin selvää kieltä, että omasta työstä ollaan ylpeitä.
Kuljetusyrittäjien edusvalvontajärjestö Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry tekee näkyvää työtä jäsenkuntansa eduksi. Ilman vahvaa edunvalvontatyötä Suomessa ei olisi Euroopan suurimmat rekat Euroopan vaativimmissa oloissa. Tämä ei ole tietysti yhden järjestön aikaansaannos, vaan esimerkki yhteispelistä elinkeinoelämän ja päättäjien kanssa.
Suomessa on ammattikuljettajalla perusasiat kunnossa, joka luo pohjan terveelle rekkakulttuurille. Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ja Autoliikenteen Työnantajaliitto sopivat työehtosopimuksen, jota kaikkien on noudatettava.
Tee joskus mielikuvaharjoitus. Mieti, kuinka hyvin sinulla on asiat. Euroopan kuljetusarjesta paljastuu edelleen surkeita esimerkkejä. Niissä kuljettaja on koiraa huonommassa asemassa.