Ajolinja 2/2025, Pääkirjoitus
SKAL tikun nokassa Kouvolassa
Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry ajaa kuljetusyrittäjän asiaa. Tätä harjoitti paikallinen alueyhdistys Kouvolassa niin aktiivisesti, että koneyrittäjästä tehtiin rikosilmoitus. Hänen kerrottiin harjoittavan luvatonta tavaraliikennettä.
Tutkintapyynnön selosteessa ei kerrottu kaikkia olennaisia todisteita, joita olisi todistajien mukaan kyllä ollut. Tapaus meni pikatutkintaan, joka tarkoittaa kevyempää tutkintalinjaa, eivätkä SKAL-todistajat päässeet ääneen.
Rikosilmoitus on järeä toimi ensisijaisena toimintamuotona. Asiallinen faktapohjainen keskustelu esimerkiksi liikennelupakäytännöistä on tehokkaampaa silloin, kun rauhanomainen yhteiselo ei ole muuttunut vielä vihaksi.
Liikenneluvan tarpeen tulkinta ei ole aina selvää pässin lihaa. Lakitekstiin ei ole saatu kaikkia tapauksia avattua niin selkeästi, että tulkintaerimielisyyksiä ei syntyisi.
SKAL-pääyhdistyksessä Helsingissä on lakimiesarmeija ja asiantuntijoita, joiden kokemukseen ja tietoon alueyhdistyksen kannattaa tukeutua entistä tiukemmin erityisesti rikostapauksissa. Tämä lienee itsestään selvyys: toiminnassa on hyvä olla ammattimaisuutta myös järjestön paikallistasolla.
Koneyrittäjän tapaus nousi syyttämättäjättämispäätöksen jälkeen Kouvolan seudun sanomalehden välityksellä julkisuuteen. Alueyhdistys sai siipeensä. Tämä on poikkeuksellista, tunnetaanhan SKAL yleisesti ammattimaisena edunvalvontajärjestönä, takiaismaisena lobbarina niin Euroopan Unionissa kuin Suomen politiikassa.
Ennen asioiden pohdinta jäi automiesten baaripuheisiin, toriparlamentteihin ja paikallisyhdistysten kokouksisin. Sosiaalisen median myötä rapaa lentää tuulettimeen entistä vinhemmin. Somen ajoittain ruma ääni kuuluu kauas.
Tällaisessa tapauksessa tärkein asia jää helposti pimentoon. Miksi tarvitaan liikennelupa? Sen jopa Chat GPT tekoäly osaa kertoa: Liikennelupa tarvitaan, koska se varmistaa, että tieliikenteessä harjoitettava ammattiliikenne täyttää laissa säädetyt vaatimukset.
Tuo on tietysti lintukotomainen vastaus, sillä tapahtuuhan maantiekuljetusalalla paljon rikkeitä. Mutta jos liikennelupajärjestelmää ei olisi, tilanne olisi karmivampi.
Tapaus Niemisestä ja liikenneluvan tulkinnasta on kerrottu Ajolinja 2/2025 lehden sivuilla 34-37.
Tapaus Niemisestä ja liikenneluvan tulkinnasta on kerrottu Ajolinja 2/2025 lehden sivuilla 34-37.