Sähköposti Tulosta PDF

Ajolinja 3/2021, Pääkirjoitus

Varo, ettei ajot mene päästömanipulaation takia

Pakokaasupäästöjen seurantaa tullaa kiristämään, lakihanke on menossa. Päästömanipulointia tekevät yritykset saattavat joutua kiellettyjen listoille. Valvontaakin aiotaan kiristää.
 
Tiukentuva päästönseuranta iskee moneen suomalaiseen kuljetusyrittäjään. Raskaan kaluston moottoriohjelmistoa on muutettu. Tavoitteena ei ole ollut useinkaan huipputehot, vaan yksinkertaisesti polttoainekulutuksen pienentäminen. Monesti näin on käynytkin.
 
Pakokaasupäästöjen seuranta ei ole mikään suomalaislähtöinen ilmiö, viranomaisten ketkuilua. Pohjimmiltaan kyse on siitä, mistä koko maailma puhuu ja mihin on tehty ylikansallisia päätöksiä. Se on ilmastonmuutoksen torjuminen.
 
Asia voi naurattaa automiestä. Mitä vaikutusta on yhden kuorma-auton päästöillä? Mitävaikutusta on edes Suomen päästöillä? Nauru ei auta, koska ollaan Euroopan Unionissa ja se on tehnyt sitovia päätöksiä. Suomen on vähennettävä selvästi liikennepäästöjä, tosin keinot ovat vielä enimmäkseen auki.
 
Kuljetusyritysten sopimuskumppanit, joiden ajoja ajetaan, ovat jo täysillä mukana päästönvähennystalkoissa. Vastuullisuudesta puhuvat erityisesti suuret yritykset. Esimerkiksi Posti kertoo tarkasti, paljonko se on saanut vähennettyä omia päästöjä kaasukäyttöisillä kuorma-autoilla. On mukana usein viherpesuakin eli alihankkijoiden kaluston päästöistä ei puhuta mitään eikä niihin kiinnitetä huomiota – vielä.
 
Moni kuljetusyrittäjä on joutunut heräämään, usein pakon edessä. Esimerkiksi julkista sektoria palveltaessa kuorma-auton Euroluokan minimi on määritelty. Kuljetuksenantajan vaatimukset ohjaavat kuljetusyrittäjän kalustoa tehokkaammin kuin viranomaisten pelotteet.
 
Jotkut kuorma-autoilijat näyttävät työajokkiensa voimavaroja julkisesti kuorma-autojen vetokisoissa. Vaikka mustaa voimasavua ei tulisikaan, viesti on selvä. Ei ole vakiopeli. Tämä ilo voi päättyä ikävästi, jos vastuullinen kuljetuksenantaja huomaa leikin. Pahimmillaan voi ajot mennä.
 
Erilaiset vetokisat ovat toki hyvää viihdettä. Mutta voi kun ne vedot voisi tehdä harrasteautolla eikä leivänhankintatyökalulla. Jos tehdään Virittämättömät-luokka, silloin on toki tyydyttävä esimerkiksi mäkivedoissa eleettömiin ja rauhallisiin suorituksiin.
 
Lue uusimmasta numerosta

SOTAVALMIS SISU
Kimmo Kirveslahden entisöimä Sisu SL171 VK 4x4 on tuntityöläisen auto, mutta maastossa neli- vetoisella mennään eikä meinata.

PAAJASEN FH16-VOLVOT
Kanttilamppuinen FH16 häviää yllättävän vähän uudelle Volvo-mallille. Mutta F16-malli alkaa olla jo eläkeläinen, sanoo savonlinnalaisyrittäjä.

Pääkirjoitukseen
Tilaa lehti



Yhteistyössä


[ 08.05.2021 13:43 ]