Sähköposti Tulosta PDF

Ajolinja 9/2024, Pääkirjoitus

Valoa tunnelissa

Tänä vuonna Suomen taloudessa on hiljaa hiivitty. Bruttokansantuotteessa mennään alaspäin joitain kymmenyksiä.
 
Parina seuraavana vuonna odotetaan maltillista kasvua, 1,1–1,8 prosenttia. Kasvua rajoittaa väestön ikääntyminen ja heikko tuottavuus.
 
Kuljetusala on tyypillisesti ollut hyvä talouden muutosten haistelija. Tuoreessa Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n kuljetusbarometrissä 529 kuljetusyritystä kertoi näkemyksensä tulevaisuudesta ja logistiikan tilasta. Näkymät ovat paremmat kuin vuosi sitten eli tunnelissa näkyvä valo ei ole peräisin HCT-rekan kattopitkistä.
 
Juhlaan ei ole vielä aihetta, sillä tulokset ovat ristiriitaisia. Barometrin mukaan kuljetuskysyntä ja liikevaihto ovat kokonaisuutena laskevia. Toisaalta kuljetuskalustoon investointi ja yritysten henkilöstömäärä näyttävät maltillista plussaa. 
 
Raskaan liikenteen määrä putosi viime syksynä kuusi prosenttia. Tänä syksynä pudotus on ollut enää prosentin luokkaa. Ollaan nousevalla uralla.
 
Kuljetusyritysten tilanne vaihtelee suoritealoittain. Laskevaa kysyntää odotetaan ennen joulua eniten maa-aineskuljetuksissa, vaihtolavakuljetuksissa ja ympäristökuljetuksissa. Varsin vakaa tilanne on elintarvikekuljetuksissa, jakelussa ja ulkomaanliikenteessä.
 
Nihkeä taloustilanne näkyy tietysti myös kuorma-autojen rekisteröinneissä. ”Oikeissa” kuorma-autoissa, yli 16-tonnissa, ollaan tänä syksynä 15 prosenttia viimevuotista perässä. Mutta ei tässäkään tasan käy onnen lahjat. Scanialla on 15 prosentin nousu, Volvolla 25 prosentin lasku. Tilanne oli toisin päin koronavuosina ja vähän jälkeen.
 
Kuljetusbarometrin mukaan käyttövoiman suhteen ei ole olennaisia muutoksia nähtävissä lähitulevaisuudessa. Investoivista kuljetusyrityksistä dieseliin luottaa 90 prosenttia, kaasuun 12 prosenttia ja sähköön kuusi prosenttia. Sähköisten kuorma-autojen investointihalukkuus on kuitenkin lievässä kasvussa vuoden hiljaiselon jälkeen.
 
Lue uusimmasta numerosta

BURGER-MERSU
Teippauksella ja maltillisella tuunauksella Tony Vesman porukka loihti Mercedes-Benz Actros 2553 L:stä itsevarman kulkijan.

VOLVO F12
REHUNAJOSSA

Kuljetusyrittäjä Harri Engbolm on taivaltanut 43-vuotiaalla F12-Volvollaan miljoonia kilometrejä. Ja matka jatkuu.

Pääkirjoitukseen
Tilaa lehti



Yhteistyössä


[ 07.12.2024 17:03 ]

Mainospalkki