Mainospalkki

RL-Trans sai ensimmäiset Actros L ProCabin Mersut

Sähköposti Tulosta PDF

Rinnakkain uusi ja vanha Actros L. Kuvassa on Vehon kuorma-automyynnistä vastaava Kasperi Koistinen. Selin on autot RL-Transille myynyt Juuso Yli-Opas Seinäjoen Veholta.

Lindedahlin veljekset Matts ja Ulf ottivat riemulla vastaan uudet Mersut.
 
Jauhekuljetusten jätti, 130 auton RLTrans Lapväärtistä, pääsi julkisuuden valokeilaan. Kuljetuspäällikkö Matts Lindedahl ja tekninen päällikö Ulf Lindedahl ottivat ilolla vastaan kaksi uutta Mercedes- Benz Actros L rekkaveturia, joissa on uusi Procabin-ohjaamo. Autot luovutettiin Veho Hyötyajoneuvojen ykköstoimipisteessä Vantaan Vehkalassa.
 
Lindedahlin veljeksillä oli puku päällä. Näin he soluttautuvat hyvin laajaan siistiin eteisaulan, jossa on pituutta ja leveyttä. Et taida sellaista avaruutta muualta Pohjolan rekkapisteestä löytää.
 
- Ovi menee kiinni pehmeästi kuin kassakaapissa, Ulf Lindedahl tokaisee.
 
Lindedahlit ovat tottuneet ottamaan vastaan uusia autoja. Kuljetusliike on nyt kolmannessa polvessa. Toiminta alkoi vuonna 1955.


Vehon Pasi Jaatinen haastattelee Ulf (vas.) ja Matts Lindedahlia.

KENGÄT KUIVINA YLÄASKELMALLA
- Tuo ala-askelma ei enää anna periksi, jos 120-kiloinen astuu siihen, Ulf Lindedahl sanoo.
 
Etukulma ei jousta, lokarit eivät tutise. Uuteen hyttiin on tullut jämeryyttä.
 
Ovi on aikaisempaa lyhyempi. Hytti on kapseloitu erilleen alaosasta ja ilmavirta on saatu kulkemaan tasaisemmin taakse.
 
Ovessa on alaosassa kumitiivisteet. Näin kosteutta ei pääse piilossa olevalle yläaskelmalle.
 
- Jos askelmalla on likaiset kengät, ne eivät peseydy, Matts Lindedahl tuumaa.
 
RL-Transin kuorma-auto ajautui tieltä ulos ja ovi painautui niin kiinni, ettei kuljettaja saanut enää ovea auki. Kengät olivat jumissa yläaskelmalla, joten kuljettaja joutui liikkumaan ilman kenkiä.
 
Kun Actros L on kamerapeileillä, sivuikkunat pysyvät paremmin puhtaana. Sivupeilit tahtoivat tuoda pyörteitä. Mutta etukulmassa on edelleen peili, kuten muissakin kuorma-autoissa.
 
Erityisen hyvää on matriisivalot, myös Lindedahlin veljesten mielestä. Kuka on sellaisilla ajanut, tietää, että ajovaloista sammutetaan kohdattaessa vain niitä led-valonlähteitä, jotka häikäisevät vastaantulijaa.
 
Matts Lindedahl kysäisee, että onko tulossa suurempitehoista 13-litraista kuin mitä nykyisin on.
 
- Nyt käytetään 16-litraista 580-heppaista täysillä painoilla, hän sanoo.
 
Lyhyt vastaus: Ei ole tulossa.
 
Toki 13-litraisesta on edelleen tähtikeulamaailmassa 530-heppainen versio. Mutta kun olisi hyvä olla vähän enemmän pelivaraa. Scanialla, joita RL-Trans myös käyttää, on 560-heppainen Super. Isolohkoisista halutaan päästä eroon, haukkaavat enemmän kakkua.
 
- Polttoainekulut ovat yli 30 prosenttia, Ulf Lindedahl kertoo.
 
- Toivotaan, että menee alaspäin, Matts-veli jatkaa.
 
Mersun 13-litran rivimoottorista on menossa kolmas kehitysversio.
 
RL-Transilla on käytössä AddSecuren (entinen Vehco) kalustonhallintajärjestelmä. Siinä on yhtenä osana kuljettajien ajotavan seuranta. Ajotapaprosentit ovat jatkuvasti nousseet, hyvästä ajotavasta palkitaan.


RL-Transilla on 25 Mersua.

”EI OLE ILMAINEN KUVAUS”
Actros on mahdollista edelleen saada Solostar-varustuksella eli apumiehen istuimen paikalla on sohvanurkkaus.
 
- Kuljettajat tykkäävät siitä, kun viikot asutaan autossa. Tuo ruhtinaallisesti tilaa, Ulf Lindedahl sanoo.
 
Uuden kangasverhoilun kerrotaan olevan aikaisempaa veluurikangasta kestävämpi.
 
- Joo, veluurikangas ainakin nukkaantuu, Ulf toteaa.
 
Samalla kun Vehon ajokouluttaja Ari Fehrmann esittelee uuden auton varustusta, ammattivalokuvaaja kuvaa sessiota.
 
- Joo, tämä ei ole ilmainen kuvaus, Matts Lindedahl naurahtaa.
 
Niin, eivät uudet kuorma-autot halpoja ole.
 
Veho Hyötyajoneuvojen propagandaupseeri Pasi Jaatinen kertoo Lindedahlin veljeksille etukäteen, mitä aikoo kysyä heiltä lyhyellä videolla.
 
- Voit kysyä aamupalasta. Joo hyvä oli, oli kalaa, Matts keventää.
 
Keskustelu kääntyy siihen, mistä RL-Transin kaluston väritys tulee.
 
- Väri tuli vuonna 1975. Tuonnäköinen oli Vaasan autokoulun auto. Nyt on menossa varmaan neljäsviides sävy, se on koko ajan vaalentunut, Matts Lindedahl kertoo.
 
Uudet kaksiakseliset rekkaveturit menevät ajoon Eurooppaan, jossa RL-Transilla on ajossa noin 50 autoa. Uusien autojen tukikohtana on Saksan Travemûnde, josta keikat suuntautuvat etelään.
 
- Nyt odotetaan, mitä Scania tekee, Matts Lindedahl miettii.
 
Ensin tuli virtaviivainen DAF-mallisto, sitten Volvo Aero ja nyt Mercedes-Benz ProCabin.


Jarno Hietasaari. (Kuvalähde: Veho).

HIETASAAREN PALUU TUO POSITIIVISTA VIRETTÄ
Mercedes-Benzin markkinaosuustilanne ei näytä ruusuiselta Suomen raskais- 1sa kuorma-autoissa. Tammi-helmikuussa Mersu putosi kymmenen prosentin lukemille. Kuorma-automyynnistä vastaava Kasperi Koistinen lupaa kyllä, että keväämmällä on tulossa enemmän luovutuksia.

Pian on myös sähköinen eActros 600 täällä. Se lyö paljon hyviä ominaisuuksia pöytään, mutta ei siitä lähitulevaisuuden pelastajaksi ole. Niin vähäistä on vielä sähköistyminen raskaassa kalustossa.
 
Mutta ei Veho meinaa luovuttaa raskaissa kuorma-autoissa. Ruotsiinkin on satsattu, hankittu lisää ”lebensfraumia”, elintilaa.
 
Todella positiivinen uutinen on, että Jarno Hietasaari palasi Veholle kuorma-automyyntiin helmikuun alussa. Saappaat ovat nyt aikaisempaa suuremmat, sillä hän on aluemyyntivastaavana Seinäjoen, Kokkolan, Oulun ja Rovaniemen toimipisteiden alueella. Kajaanin aluekin kuuluu hänen hoitoonsa, sitä tosin hoidetaan Oulusta käsin.
 
Mutta miten tuo Kokkola, jossa on Vehon toimipiste. Siellä ei ole enää Erkki Peltokorpea kuorma-automyyjänä.
 
- Jotain sinne pitäisi keksiä, Hietasaari toteaa Ajolinjalle.
 
Hietasaari ehti käväistä Volvo-myynnissä vajaan vuoden. Hänen rektytointinsa yhteydessä Volvo tiedotti: ”Jarno on tunnettu ja arvostettu myyjä Wetterin Powerin alueella”. Tämä tiedetään Vehollakin.
 
Hietasaari ehti olla ennen Volvo-uraa Oulun Veholla kuorma-automyyjänä kymmenen vuotta. Miksi palasit tähtimerkin maailmaan?
 
- Syy on Kummalassa, Hietasaari toteaa.
 
Vehon hyötyautojen maajohtaja Jouni Kummala sai siis houkuteltua takaisin. Ajolinjan näkemyksen mukaan Veholla on nyt raikkaampi ilma, kun vuosi sitten jyllännyt johtajakriisi on historiaa.
 
Hietasaari on entinen kuljetusyrittäjä.
 
- Selasin arkistoa ja huomasin vanhan Ajolinjan. Siinä oli tekemäsi juttu Banana Bearista, Hietasaari muistelee.
 
Sen niminen motiivimaalattu FH-Volvo oli silloin Hietasaarella uutena. Vuosi oli 2007.

Teksti ja kuvat: Jouni Hievanen

TILAA AJOLINJA   |   OSTA DIGILEHTI
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä

Lue uusimmasta numerosta

UUDEN AJAN JUHLAMERSU
Jari Laurénin luotsattavana on 16 tähtikeulaa ja yli 30 vakituista kuljettajaa. Arjen pysäytti hetkeksi perhe- yrityksen 50-vuotisjuhlat.

SUURI KUIN SIMEON
550 kuljettajan Simeon on panostanut kuljettajien koulutukseen. Ajotavan seuranta on tuottanut tulosta niin kuljettajille kuin yrityksellekin.

Pääkirjoitukseen
Tilaa lehti



Yhteistyössä


[ 01.05.2025 03:59 ]
feed-image Feed Entries

Mainospalkki