Mainospalkki

Saunatupa muuttaa

Sähköposti Tulosta PDF

Kun viitisen kilometriä on taitettu, tien luokitus nousee. Traficomin erikoiskuljetuksia koskevat määräykset pitävät kuljetuksen leveyttä tärkeämpänä kuin niiden korkeutta tai pituutta. Taakse jäävällä tiellä esim. henkilöauton kohtaaminen olisi vaatinut molemminpuolista tarkkuutta.

Nosto ja kuljetus Matti Salin erikoiskuljettaa lähelle ja kauas. Nostureiden “kymppitarkastukset” eivät pelota, kun laitteet pidetään kunnossa.
 
Kun eräästä saunatuvasta tehtiin kaupat, se piti kuljettaa Tyrnävän Temmekseltä uudelle omistajalleen noin sadan kilometrin päähän. Tehtävän sai kempeleläinen Nosto ja kuljetus Matti Salin. Kokonaisuus sisälsi paljon muutakin kuin liinat kireänä tapahtuvan noston ja määränpäässä laskemisen uusille sijoilleen.


Nosto ja kuljetus Matti Salin Oy:n Matilla on kokemusta kuljetusalalta yli 50 vuotta ja erikoiskuljetuksista 30 vuotta. Hänen motokseen on muodostunut “aja hitaammasti, olet nopeammin perillä”. Kun talvella kylmä rauta jäädyttää sormet lastatessa, kesällä aurinko kuivattaa äkkiä paidan sateen jälkeen.

VALMISTELUJA, LISÄÄ VALMISTELUJA
Kuljetusta suunniteltaessa mittanauha kertoi, että siirrettävän saunatuvan leveys kuorma-auton päällä tulisi olemaan 4,2 metriä. Yli neljän metrin kuljetusleveys tarkoitti, että luvassa oli erikoiskuljetus.
 
Ensitöikseen kuljetusyritys varmisti, että saunatupa mahtuisi kulkemaan tietä pitkin perille saakka. Kuljetusajankohtana helmikuussa tietä kaventavia asfalttitöitä tai siltaremontteja ei ollut tiedossa, mutta tällaisissa kuljetuksissa on tavallista, että kohteet ovat pienten teiden ja kujien varrella.
 
- Saunatuvan pysyminen ehjänä selvitettiin etukäteen. Rakennuksen pohja ja katto olivat ehjät ja hyväkuntoiset, kertoo Nosto ja kuljetus Matti Salin Oy:n toimitusjohtaja Sari Salin-Jääskö.
 
Rakennus suunniteltiin nostettavaksi neljästä pisteestä alimmaisesta hirsikerrasta. Tutkivat silmät löysivät rakennuksen alta yhtenäiseltänäyttäviä, mutta kuitenkin kahdesta peräkkäisestä hirrestä tehtyjä tukirakenteita. Niissä ei ollut vääntöjäykkyyttä tipan vertaa. Neljästä päällekkäisestä kurkihirrestä puolestaan ei löytynyt yhdeksi paketiksi kiinnittävää tankoa, joten ne niputettiin liinalla.
 
Koska nostoliinojen ei haluttu murjovan saunatupaa, siihen kiinnitettiin lukuisia puisia tukia. Tämäkään työvaihe ei käynyt kädenkäänteessä, sillä vuosien saatossa rakennus oli venytellyt itseään mutkille. Kevyellä esinostolla vääntymiset suoristettiin ja tuet saatiin hyvin kiinni.
 
- Ruuvit pitävät paremmin kuin naulat, huikkaa kuljetusyrityksen Sami Jääskö.


Perheyrityksessä kaikki tekevät kaikkea. Liikenteenohjaaja Sari Salin-Jääskö on yhdessä isänsä kanssa omistaman yrityksensä toimitusjohtaja, autonkuljettaja jne.

NOSTURIAUTONA SCANIA
Nosto- ja kuljetustehtävään valitussa vuosimallin 2012 Scania R 500:ssa komeilee Fassi F950XP -nosturi. Samaan tapaan konkareita ovat muutkin yrityksen ajoneuvot.
 
- Haluamme sitoa vain kohtuullisia summia kalustoon ja pysyä velattomana yrityksenä. Olemme kohtalaisen kokoinen firma ja keskitymme maltillisen kokoisiin kuljetuksiin. Niitä suoritamme ihan mukavia määriä, sanoo Sari Salin-Jääskö.
 
Scania hankittiin Varkaudesta nosturivalmistaja Kurko Koposelta, jolle ajoneuvo tuli vaihdokkina oululaiselta Hongistolta.
 
Kaluston huollossakin paikallinen tarjooma palvelee Nosto ja kuljetus Matti Salin Oy:tä mainiosti.
 
- Pienimmät päivittäiset huollot teemme itse ja varsinaisissa huolloissa luotamme muun muassa Pekantiin ja Scaniaan. Oulun seudulla on useita luotettavia pieniä huoltoliikkeitä, kuten SL Huolto Kempeleessä.
 
Ajoneuvojen ohella niihin kiinnitetyillä nostureilla on omat ylläpidon viranomaisvaatimuksensa.
 
- Nosturit katsastetaan vuosittain. Kun ne pidetään kunnossa, ei niille 10 vuoden välein tehtävät tarkastukset aiheuta harmia. Kymppitarkastuksia on turhaa pelätä.


Pitkään odotettu vaihe: Saunatupa on nostettu ilmaan. Metallisiin koneisiin ja rakenteisiin verrattuna puiset rakennukset ovat suhteellisen pehmeitä kapistuksia.

OSAAVAT IHMISET
Liikenteenohjauksessa kuljetusyritys näyttäytyy vahvana. Salin-Jääsköllä ja hänen isällään Matti Salinilla on taskuissaan ohjaajakortit EKL- eli varoitusautojen ajamiseen. EKL-autoja on samaiset kaksi kappaletta.
 
Mitä suuremmasta erikoiskuljetuksesta on kyse, sitä todennäköisemmin kuljetukseenosallistuu useampia yrityksiä. Niinpä Salin-Jääskö aika ajoin kaitsee liikennettä muidenkin kuljetusliikkeiden raskaissa kuljetuksissa. Yhteistyötä tehdään ympäri Suomen.
 
Vaan riittää liikenneteenohjausta Nosto ja kuljetus Matti Salinin omissakin kuljetuksissa.
 
- Vähän aikaa sitten veimme kuljetuksen syvälle Turun saaristoon. Toimialuettamme on siis koko Suomi, Salin-Jääskö kertoo.
 
Eikä vain Suomi, sillä erikoiskuljetuksia ajetaan Ruotsissakin. Maassa maan tavalla:
 
- Säännöt Suomen ja Ruotsin välillä vaihtelevat paljon esimerkiksi kuljetusten leveyksissä, niissä tarvittavissa saattoautoissa sekä siinä, mitä liikenteenohjaaja saa tehdä.
 
Tämänkertainen saunatuvan kuljetus on yrityksen historiassa tavanomainen keikka. Asiakkaat tilaavat pienehköjen rakennuksien siirtoja niin arkijärjen kuin tunnearvojen ohjaamina.
 
- Kerroimme eräälle asiakkaallemme, että rakennuksen purkaminen, kuljettaminen ja uudelleen kokoaminen tulisi hänelle halvemmaksi. Hänelle kuitenkin kyseinen vanha hirsisauna oli tärkeä sellaisenaan. Purkaminen olisi pakottanut rakentamaan katon uudestaan, ja näkyviä muutoksia olisi tullut sisustukseenkin. Rakennus kuljetettiin kokonaisena.


Erikoiskuljetusta vastaan tullut täysperävaunuyhdistelmä oli hetkeä aiemmin kuullut Sari Salin-Jääskön varoituksen kuljetuksen leveydestä ja siirtynyt reunemmalle tiellä.

TIE KUTSUU
Parin tunnin ahkeroinnin jälkeen saunatupa on nostettu kuorma-auton päälle. Tällöinkin sen hyvinvoinnista huolehditaan tukemalla rakenteita niiden elämisen vaatimalla tavalla.
 
Erikoiskuljetuksille sallitaan moottoritiellä nopeudeksi 80 km/h, kun kuljetus pysyy omalla kaistalla. Tämä on yhtä kuin runsaat 22 m/s, joka Ilmatieteenlaitoksen mukaan tarkoittaa myrskysäätä. Puuskittainen ja vastaisesta suunnasta puhaltava tuuli lisäävät vaikeuskerrointa.
 
- Joskus olemme tuulen vuoksi joutuneet ajamaan vain noin 40-50 km/h nopeudella, muistelee Salin-Jääskö.
 
Saunatupaan kiinnitetään ylileveän kuljetuksen varoitustaulut ja valot. Sari Salin- Jääskön ajama EKL-auto asettuu saattueen etuautoksi, Sami Jääskö Scaniansa kanssa keskelle ja Matti Salin EKL-autoineen taka-autoksi. Lähdetään liikkeelle.
 
Jo vajaan viidenkymmenen metrin ajomatkan jälkeen Salin-Jääskö varoittaa LA-puhelimeen tiukasta mutkasta. Hän ajaa pakettiautollaan ulkokaarteesta, jota kuorma- auton etupyörät kohta seuraavat. On fiksumpaa löytää esimerkiksi tyhjän päälle aurattu tienkohta pakettiautolla kuin kuorma- autolla.
 
- Vastaantulevaa liikennettä varoittavan etuauton kuljettaja puhuu LA-puhelimeen. Muut kuljetukseen osallistuvat kuuntelevat LA-puhelinta, mutta puhuvat VHF-radioon yhteisesti sovitulla kanavalla. Tällöin ohjeidenannot ja huomioinnit eivät häiritse etuauton ohjeistusta vastaantulevalle raskaalle liikenteelle, kuvailee Salin-Jääskö.


Sami Jääskö varmistaa kuljetuksen symmetrisyyttä. Kukaan ei kommentoi. Kun Sari Salin-Jääskö myöhemmin mittaa kuljetuksen eli saunatuvan harjan korkeuden, alkaa arvauksia sadella. Jokainen henkilö hieman yliarvioi: korkeus on 408 senttiä.

Alkuosuudella saattue pysyy supussa, jotta etuautolla ja kuorma-autolla on yhteinen käsitys huomioitavista kohdista reitillä. Tiesuoran avautuessa Salin-Jääskö piiskaa Ford Transitin laukkaan.
 
- Kapealla suoralla tiellä täytyy ehtiä lähelle seuraavaa risteystä tai muuta sivuuttamispaikkaa.
 
Tien leventyessä ja ajonopeuden kasvaessa Salin-Jääskö seuraa yhä tarkemmin taustapeileistä, että kuljetuksessa ei näy ongelmia. Taka-autostakin mahdollisia harmeja voi havaita, kun taas taakkaa kantavasta kuorma-autosta näkyvyys kuljetukseen on vähäisempää.
 
Salin-Jääskö etuautossaan varoittaa lyhyesti vastaantulevaa raskasta liikennettä LA-puhelimen kanavalla 19.
 
- Leveys 4,5 metriä.
 
Pieni lisäys kuljetuksen todelliseen 4,2 metrin leveyteen juontaa juurensa erikoiskuljetussääntöjen muuttumiseen tiettyjen leveyksien kohdalla. Tällä kertaa kukaan vastaantulijoista ei kuittaa kuulemaansa muutoin kuin ohjaamalla autonsa tien reunaviivalle.


Kun nosturiautolla ajetaan talvella erikoiskuljetuksia Suomeen ja Ruotsiin, usein pikkuteillä, monenlaista ajokeliä tulee vastaan. Siksi Scaniassa on nastarenkaat molemmilla etuakseleilla.

ENSIMMÄINEN TARKASTUS 25 km JÄLKEEN
Saattue siirtyy kaksikaistaiselle Liminka-Oulu-moottoritielle. Salin-Jääskö ei sentään toimi, kuten uhkaa:
 
- Nyt etuauton kuljettaja voi ruveta kahvitauolle.
 
Moottoritiellä nimittäin vastaantulijat puuttuvat. Taka-auton tulee tiedottaa saattuetta ohittavista autoista. Mikäli kiireinen kanssaliikennöitsijä ei vaikuta mahtuvan turvallisesti ohittamaan saattuetta, taka- auton on asetuttava tälle esteeksi.
 
Saunatuvan määränpää sijaitsee pienessä kylässä mökkitien päässä. Asian kanssa pärjätään.
 
- Pikkuteillä kuljetuksen ja puun väliin voi jäädä viisi senttiä pelivaraa. Siellä sahataan oksia ja joskus kokonaisia puitakin. Puun kaataminen voidaan välttää vetämällä sitä liinoille sivummalle.
 
Saattue pitää ensimmäisen tauon parinkymmenen kilometrin ajamisen jälkeen. On aika tarkastaa kiinnitykset ja muutenkin kuljetuksen kunto. Kellokin näyttää lounasaikaa.
 
Havaitessaan kapealle moottoritien ylikulkusillalle suuntaavan Mercedes-Benz Sprinterin Salin-Jääskö kiirehtii sitä vastaan. Hän heiluttaa sivuikkunasta käsipysäytysmerkkiä, jota epätavallisen näköinen auto tottelee.
 
- Pysäytit poliisiauton, huikkaa Sami Jääskö LA-puhelimeen.
 
Myös Sari Salin-Jääskö oli huomannut, että vastaantulija oli ns. Möhkö eli toinen Suomessa toimivista poliisin johtoautoista.
 
- EKL-autolla on valta pysäyttää poliisiauto, joka ei ole hälytystehtävässä.

Teksti ja kuvat: Seppo Alaruikka

TILAA AJOLINJA   |   OSTA DIGILEHTI
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä

Lue uusimmasta numerosta

UUDEN AJAN JUHLAMERSU
Jari Laurénin luotsattavana on 16 tähtikeulaa ja yli 30 vakituista kuljettajaa. Arjen pysäytti hetkeksi perhe- yrityksen 50-vuotisjuhlat.

SUURI KUIN SIMEON
550 kuljettajan Simeon on panostanut kuljettajien koulutukseen. Ajotavan seuranta on tuottanut tulosta niin kuljettajille kuin yrityksellekin.

Pääkirjoitukseen
Tilaa lehti



Yhteistyössä


[ 01.05.2025 04:24 ]
feed-image Feed Entries

Mainospalkki