Pekka Köykän näyttävä Scania R770

Sähköposti Tulosta PDF

Köykän uusi Scania R770. Työmaat ovat välillä ahtaita, valaistuksella pyritään kattamaan kaikki kulmat.

Ilmajokelaisen kuljetusyrittäjän tuoreessa 770-Scaniassa on nousevat alleajosuojat. Vanhempi 620 on nähnyt tietä yli kaksi miljoonaa kilometriä.
 
Kuljetus Pekka Köykkä Oy Ilmajoelta luottaa vahvasti Scaniaan. Alkusyksystä käyttöön otettuun neliakseliseen R770 ”Street Smartiin” on ehtinyt kertyä kilometrejä noin 40 000. Käyttökokemukset ovat tähän asti pääasiassa positiiviset. Kulutus on noin viisi litraa pienempi kuin Köykän vanhemmassa ajokissa, vuoden 2008 R620-Scaniassa.
 
Kuljettajan-uran Pekka Köykkä aloitti vuonna 2002 J Hyttinen Ky:n palveluksessa. Sinne hän tuli suoraan koulunpenkiltä.


Köykän uusi Scania oli Syötteen rekkajuhlassa. Kuvassa kuljettaja Niko Kaari.

- Seinäjoen ammattikoulun penkkejä kävin kuluttamassa. Mikkolan Jussi oli silloin opettajana, Pekka Köykkä muistelee.
 
Amiksen nimi on nyt SEDU. Mikkolan Jussi on tunnettu Power Truck Show:n juontaja ja Konepörssin toimittaja, muun muassa.


- Ulkonäöstä ei tingitä. Vähän oli säätämistä, että saatiin näihin alkuperäisiin suojiin kiinnikkeet oikeille kohdille, Pekka Köykkä kertoo nousevista alleajosuojista.

”MENEEHÄN NOITA”
Köykän koukkuajot jatkuvat edelleen, mutta nykyisin torpparin ominaisuudessa. Autoja Hyttisen ringissä on kymmenkunta. Kuljetukset ovat ympäri Suomen ja kyydissä kulkee milloin mitäkin, rautaromusta jätteisiin.
 
- Välissä olin parisen vuotta Ristimaalla. Legends-Scania oli silloin uusi, sillä ajelin. Vuonna 2018 ostin sitten Hyttiseltä auton ajoineen, Pekka tuumaa.
 
Ajot omassa yrityksessä alkoivat tutulla autolla. Scania R620 oli tuolloin noin miljoona ajettu, tuotu aikoinaan Norjasta. Nyt jo 2,1 miljoonaa rullattuun ajokkiin on vaihdettu muutama turbo, pari kappaletta etuperiä sekä vaihdelaatikko.
 
- Vaihteet katosivat jossain 1,5 miljoonan paikkeilla. Ennakoivasti laitettiin koneeseen laakerointi sekä jakopää reilussa miljoonassa kilometrissä. Välillä on vähän vuotanut vettä, sylinteriputkien ja tiivisteiden vaihdoista ei nyt tietysti kannata niin suurta meteliä pitää, meneehän noita, Köykkä virnuilee.


Ruotsalaisen PGTECHin lokasuojien väliin valmistamat laatikot tuovat kaivattua lisäsäilytystilaa. Nousevan alleajosuojan toimintaperiaate on tuttu linja-autoista.

NÄYTTÖJEN KANSSA ONGELMIA
Tuoreen 770-Scanian ulkoasun on suunnitellut Perttu Papunen. Teipit tuli WRC Wrappconilta Seinäjoelta.
 
Koukkulaitteisto AJK Hydrolift on todettu toimivaksi eikä ole aiheuttanut ylimääräistä päänsärkyä. Nouseviin alleajosuojiin on idea tullut Veljekset Finnilästä, samassa osoitteessa suoritetaan myös huollot pääsääntöisesti.


Köykän Scania R620 on rullannut yli kaksi miljoonaa kilometriä.
 
- Raudat on Custom Partsilta. Mika Peltola veti maalit, vähän yritin olla tässä toimessa apupoikana. Niko Kaari on suurimman osan kilometreistä tähän uuteen ajanut, tykkään itse ajella vanhemmilla jostain syystä.
 
- Uusi on aina uusi, hyvähän tuo on ajella. Vähän on ollut näyttöjen toiminnassa ongelmia, mutta lupailivat, että nämä korjaantuvat uudella ohjelmistopäivityksellä, tulee tammikuun puolella, kuljetusyrittäjä Pekka Köykkä toteaa.

Teksti ja kuvat: Risto Penttilä

TILAA AJOLINJA   |   OSTA DIGILEHTI


 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä

Lue uusimmasta numerosta

TILAVIN JA TEHOKKAIN
Heikki Sammallahti laati uuden Volvonsa varuste- listan työn ja autossa asumisen ehdoilla. Loppu- tuloksena tuli passeli työkalu.

MIKETEN JATKETTU
S-HYTTI

Pidennettyä makuuhyttiä on saanut Scaniaan jo parisen vuotta, mutta nyt tuli ensimmäinen Suomeen.

Pääkirjoitukseen
Tilaa lehti



Yhteistyössä


[ 18.01.2025 16:54 ]
feed-image Feed Entries

Mainospalkki