Iso-Syötteen rekkanäyttelyn taustahahmot Mikko Hallikainen (vas.), Teemu Kaijala ja Lauri Nyström.
Ennen ruskakauden alkua Iso-Syötteellä oli taas rekkajuhlat. Näytillä oli 235 autoa ja lisääkin olisi mahtunut.
Iso-Syöte Truck Weekend järjestettiin viidettä kertaa ja se keräsi ennätysmäärän kalustoa. Autoja saapui tuntureille ympäri Suomea sekä Pohjois-Norjasta. Tapahtumapaikalta löytyivät kaikki mahdolliset palvelut ja majoituskapasiteettiakin piisasi.
Pienoismalleja oli 19, joiden paremmuuden ratkaisi yleisö. Peetu Kotasen Scanialle tuli kakkospalkinto.
Puolenkymmentä rekkaspottaajaa tuomaroivat autot palkittaviksi, kolme joka luokasta. Pienoismallien kolme komeinta äänesti yleisö. Pudasjärvellä ollaan sitä mieltä, että näin tapahtuma pysyy leikkimielisenä.
- Kaikki halukkaat on aina toivotettu tervetulleeksi, osa tulee ilmoittamatta, tulkoon, meille mahtuu. 253 autoa on tänä vuonna ja vielä jäi tilaa, viittoo laajaa aluetta Lauri Nyström.
Ruska ei tuntureille vielä ehtinyt, mutta sää suosi. Yleisöä kertyi molemmille päiville runsaasti. mikä huomattiin myös näytteilleasettajien keskuudessa. Järjestäjät haluavat kiittää kaikkia vierailijoita, tapahtuman tukijoita sekä alueen yrittäjiä.
Essi Kaakkuriniemi ja hänen tuunaamansa Scania.
ESSI TUUNASI SCANIANSA
Essi Kaakkuriniemi Kaakkuriniemi Oy:stä, Iin Kuivaniemeltä, toi paikalle vuoden 2019-mallisen 650S-Scanian, joka on rullannut reilu puoli miljoonaa kilometriä Raudat ovat Härmästä Custom Partsilta, ja näiden maalauksesta on vastannut Ristimaa Customs. Muuten Essi on maalannut ja sisustanut työajokkinsa.
- Muutama vuosi sitten aloitin työn ohessa opiskelun automaalariksi ja pääsin toteuttamaan taiteellista puoltani. Auto oli käytettynä meille tullessaan aika lailla mustaa muovia. Valkoista maalia meni paljon, jotta auto miellytti silmää. Samalla pääsin kokeilemaan hieman tarkempia maalauksia firman tutulla kullanvärillä, Essi Kaakkuriniemi kertoo.
Yksinkertaisuus ei miellyttänyt kuljettajan silmää myöskään auton sisäpuolella, joten Essi päätti kokeilla myös sisustaa auton.
- Usko oli välillä koetuksella. Koska olin ilmoittanut auton jo Härmään Power Truck Show:hun, sisustaminen oli vain tehtävä loppuun. Nappinahkan teon oppi tekemällä, ei kerennyt harjoittelemaan etukäteen. Härmää edeltävänä iltana vielä tuntui, että en edes kehtaa viedä räpellyksiäni näytille. Olin todella positiivisesti yllättynyt, kun auto noteerattiin ja jopa palkittiin, Essi Kaakkuriniemi kertoo.
Kaakkuriniemi Oy:llä on autoja kymmenkunta. Ajot suuntautuvat Saksan ja Pohjois-Norjan välille. Kyydissä kulkee pääasiassa rahtia, mutta lavettikuljetuksetkin hoituvat.
- Vakituisia kuljettajia meillä on kymmenkunta. Tuuraajia ja ostokuskeja samanlainen määrä. Vakituisia naiskuljettajia meillä on kaksi ja tuuraajia toiset kaksi. Naisia meillä on ollut kuljettajina jo pitkään ja heitä riittää tällä alalla nykyään paljon, ja hyvä niin, Essi Kaakkuriniemi toteaa.
Rajalan Scaniat sekä Marko Juntti (vas.), Jonne Rajala, Lasse Tolonen ja Mikko Soramäki.
RUMPUA JA LEVYÄ JARRUISSA
Iiläinen Kuljetus Jonne Rajala Oy toi rivistöön yrityksen molemmat autot. Scania R660 on vuodelta 2023 sekä Scania R770 on tältä vuodelta. Kuuden kuljettajan toimesta autot kiertävät Pohjois-Pohjanmaan, Kainuun sekä Koillismaan sahoja ja sellutehtaita. Kalustoa pyritään liikuttamaan periaatteella 24/7 ja näin vuodessa kilometrejä kertyy hieman alle 300 000 autoa kohden.
Päällirakenteissa luotetaan Alucariin. Pinolta pankkojen väliin tavara siirtyy Hiabilla. Aisojen päässä tulevat Weckmanin kärryt.
R770:sen raudat ovat RST-Steeliltä, R660:sen Truxilta. Molempien maalauksesta on vastaa Iin Automaalaamo. Myös sisustuksiin on satsattu. Ompelutyöt on tehnyt pudasjärveläisen Koskitraktorin verhoomon Jaana Lukka. Muut muutokset ovat Lauri Nyströmin käsialaa.
- Lauri on tukkikuski ammatiltaan, mutta häneltä onnistuu tarvittaessa myös kuorma- auton verhoilu, varsinainen monitoimimies, Jonne Rajala tuumii.
Ilmajousitteinen R770 on levyjarruilla. Vanhempi rauta-alustainen R660 on rumpujarruilla.
- Vanhasta tottumuksesta varmaan tuli rummut tilattua. Varmatoiminenhan tuo rumpu tekniikka on. Tosin jarrutuntuma on levyjarruissa aivan toista luokkaa, Jonne Rajala toteaa.
Petri Haikara ja Baijerin leijona.
HAIKARAN NÄYTTÄVÄ MAN
Raahelaisen Kuljetus Haikara Oyn päätoimialana on jäte-, vaihtolava- ja maansiirtokuljetukset. Vuonna 1960 perustetun yrityksen kalustosta löytyy myös nosturiauto, Scania T124, 30 tonnimetrin HMF nosturilla. Ikaalisista kotoisin olevan Fincumet Containerin valmistamia lavoja on noin nelisenkymmentä. Viittä autoa pyörittää neljä kuljettajaa.
Syötteelle oli tullut yrittäjä Petri Haikara 520-heppaisella MAN TGX vaihtolava- autollaan. Se liikkuu pääasiassa Raahe- Oulu välillä jätteen siirtokuljetuksissa.
- 32 000 km on nyt mittarissa. Hyvaliftin koukun myynnin ja asennuksen on tehnyt Raahesta A. Kotila Oy, Alpo Kotila on tuttu kaveri, Petri Haikara sanoo.
- On RST-Steelin raudat ja laittoivat samalla lisävaloiksi Lazerit. Vielä ei ole paljon käyttökokemuksia, mutta hyvin noilla pimeässä tuntuu pärjäävän, ei ole eksytty, Petri Haikara naurahtaa.
Teksti ja kuvat: Risto Penttilä
TILAA AJOLINJA |
LUE DIGILEHTI
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä